Nem teljesen úgy tölti a karácsonyt az emberek többsége, ahogyan valójában szeretné; az ajándékok között viszont egyre nagyobb szerepet kapnak az élmények és a közös programok. Ez olvasható ki a GKI Digital és a Bónusz Brigád legfrissebb felméréséből, amelynek során 2000 magyar internetezőt kérdeztek meg idei ünnepi terveiről.
A válaszok alapján a magyarok kétharmada szűk családi körben, otthon tölti a karácsonyt, minden második válaszadó ezen túlmenően - vendéglátóként vagy vendégként - részt vesz nagyobb családi összejöveteleken is. A rokonlátogatás, vendégségbe-járás ugyanakkor nem tartozik éppen a legkedveltebb karácsonyi elfoglaltságok közé: az internetezők csaknem fele szíve szerint elmenekülne a kötelező programok elől, és legközelebbi családtagjaival elutazna inkább pihenni. A valóságban viszont alig hat százalékuk tesz így.
Azok, akik még szüleikkel együtt élnek, nagy többségben – csaknem 90 százalékban – nem meglepő módon velük töltik az ünnepet, ezt csak felük gondolja ideálisnak. Ráadásul nem csak a gyerekek, de a szülők részéről is visszafogott a közös karácsonyozás iránti lelkesedés: a gyermekükkel élő szülők 94 százaléka ünnepel majd gyermekével, de igazán szívesen csak háromnegyedük töltené így az ünnepeket.
A párban vagy családban élők gyakran ünnepelnek párjuk szüleivel is, a kötelező rokonlátogatások ugyanakkor messze állnak az ideális karácsonyi társaságtól; valószínűleg ez az oka a vendégségek iránt mutatkozó alacsonyabb lelkesedésnek is.
Az egyedül élők esetében viszont ennek fordítottja igaz; harmaduk egyedül tölti majd az ünnepet, holott csak alig 13 százalékuk vágyik erre valójában.
Karácsony közeledtével gombamód szaporodnak a hamis webáruházak, amelyek termékeiket az eredeti piaci ár töredékéért, irreálisan alacsony áron kínálják. Előfordul, hogy egy több százezer forintos műszaki terméket mindössze tízezer forintért árulnak, és azt ígérik, kiszállítják a világ bármely pontjára. Az ilyen oldalak kinézete nagyon egyszerű, és jellemzően tanúsítványt sem használnak, tehát nem titkosított (https:) a kapcsolat a böngészőnk és a weboldal között. Így a regisztrációnál és a vásárlásoknál megadott személyes adataink könnyű prédává válnak – figyelmeztet Solymos Ákos, a Quadron Kibervédelmi Kft. szakértője. A vásárlás összegét nemcsak levonják a számlánkról, hanem a megadott kártyaadatokat is eladják az internetes feketepiacon, a termékek pedig sosem érkeznek meg. A hamis weboldalakon általában nincs megadva földrajzi cím vagy telefonszám – vagy, ha van, akkor az hamis -, így reklamálni is lehetetlen.
Jobbnak tűnik a helyzet az ajándékozás terén, ahol jobban összecsengenek a vágyak és a valóság. - A karácsonyi ajándékok kapcsán mindenkinek a fa alatt tornyosuló dobozok halmaza jut eszébe, és a kereskedők is mindent megtesznek azért, hogy ez így legyen. A felnőttek csaknem fele már nem egy újabb tárgyra vágyik karácsonykor, hanem élményekre és közös programokra – mutatott rá Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője. De nem csak kapni, hanem adni is szeretnek élményeket: a felnőttek több mint 45 százaléka ilyen ajándékokban gondolkozik. Generációnként ugyanakkor eltérőek a szokások. A 30 év alatti korosztály 60 százaléka még mindig a funkcionális meglepetésre esküszik: olyan ajándékot szeretne venni és kapni is, amire az ajándékozottnak amúgy is szüksége van: például fitness bérletet, KRESZ tanfolyamot, vagy fogfehérítést. A 20 év alattiak és a tanulók harmada saját készítésű karácsonyi ajándékokban is gondolkodik. Szintén ők készülnek olyan élményekkel, amelynek során az ajándékozott kreatív módon létre tud hozni valamit, ilyen például egy főzőkurzus, szappankészítő tanfolyam, vagy jobb agyféltekés rajztanfolyam.
Előre leadott kívánságlistákat leginkább a 30 év felettiek teljesítenek. Ennek oka, hogy esetükben gyakran kiskorú gyermek is él a családban, illetve nekik van a legkevesebb idejük a kreatív ötletelésre. Egymást ugyanakkor előszeretettel ajándékozzák meg olyan élménnyel, mint például a falmászás, élményautózás vagy a borkóstoló. A 60 felettiek körében minden más korosztálynál jellemzőbb a pénz, vagy ajándékkártya adása: az idősek 40 százaléka ad ilyesmit ajándékba.
Az élmények növekvő népszerűségét mutatja az is, hogy az internetezők alig tíz százaléka tud olyan tárgyi ajándékot mondani, aminek igazán örülne, harmaduk ugyanakkor minden további nélkül tudna magának karácsonyra valamilyen élményprogramot választani. A legnagyobb arányban – 60 százalékban - valamilyen utazásnak örülnénk, ezen belül is a wellness és a szépség-egészség profilú programok a legkedveltebbek. Csaknem minden második megkérdezettet boldoggá tenne egy mozi-, színház- vagy étterem-látogatást biztosító ajándék. A fiatalok – 18-24 évesek - az extrém programokat fogadnák szívesen: több mint 40 százalékuk venne részt szívesen például sétarepülésen vagy élményautózáson.