Aranyat olajért - Kínos helyzetben Erdogan

Publikálás dátuma
2017.12.02. 06:32
GAZDASÁGI DZSIHÁD - Reza Zarrab a Disney Worldbe tartott családjával, amikor lebukott FOTÓ: AFP/SEBNEM COSKUN

Nagyon kínos helyzetbe kerülhet Recep Tayyip Erdogan. Egy kedden, New Yorkban kezdődött bírósági eljárásban a koronatanú, az aranykereskedő Reza Zahlab azt közölte: Zafer Caglayan volt török gazdasági minisztertől tudja, a török elnöknek pontos információi voltak arról, hogy megkerülik az Iránnal szembeni nemzetközi büntetőintézkedéseket. Sőt, maga Erdogan engedélyezte azt, hogy az állami Halkbank mellett két további török pénzintézet is játsszon szerepet az „aranyat olajért” megállapodásban. Ennek értelmében – hogy megkerüljék a perzsa állammal szembeni szankciókat – a törökök nemesfémmel fizettek a perzsa államból érkező nyersanyagért. Zarrab előzőleg azt is elárulta, hogy Caglayant mintegy 50 millió euróval fizették le. Szintén több milliónyi kenőpénzt kapott a Halkbank ex-vezetője, Suleyman Aslan is.

FOTÓ: AFP/SEBNEM COSKUN

FOTÓ: AFP/SEBNEM COSKUN

Zarrab 2016 márciusában Miamiba repült, hogy családjával megcsodálja Disney Worldöt. Ám rögtön a repülőtéren kattan a kezén a bilincs. Az amerikai hatóságok már ekkor erőteljesen gyanították, hogy szerepe volt az Irán elleni szankciók megkerülésében. Bár a per során Zarabnak a vádlottak padján kellett volna ülnie, miután bűnösnek mondta magát és kilátásba helyezte, fontos információkat árul el, jóval kisebb büntetésre számíthat. A vádlottak padján ezért egyetlen személy ül, a Halkbank korábbi alelnöke, Mehmet Hakan Atilla, a többiek Törökországban tartózkodnak.

Zarrab személyesen tárgyalt az irániakkal arról, hogyan játszhatnák ki a szankciókat, az amerikai ügyészség megszerezte azt a dokumentumot, amely szerint „gazdasági dzsihádot” javasolt Teheránnak „az imperialisták” ellen.

Ankarában növekvő pánikkal szemlélik a New York-i pert, mert már 2013 végén kiszivárogtatott hangfelvételekből kiderült, mennyire korrupt az ankarai rezsim, és Erdogan családja. A vezetés most is a jól bevált retorikához nyúlt: a per csak politikai támadás, s mindez a gülenisták műve.

Szerző

Télen veszélyesebb

Publikálás dátuma
2017.12.02. 06:10
FOTÓ: SHUTTERSTOCK
Hazánkban ugyan még nem kötelező, de mindenképpen ajánlott a nyári gumik lecserélése, miután a levegő hőmérséklete a reggeli és az esti órákban már +7 C fok alá csökkent. Új abroncs vásárlása esetén érdemes megfontolni defekttűrő fajtát választani.

Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.

,,A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 milliméter alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – figyelmeztet Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. üzletág vezetője.

Új téli abroncs vásárlásakor érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni a gépjárműre. Ez az innovatív technológia darabonként körülbelül egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos fajta. A defekttűrő autógumik lényege, hogy az abroncsban lévő levegőnyomás nélkül is képesek bizonyos távolságot (60-80 km), bizonyos maximális sebességgel (maximum 80 km/h) megtenni. Ezekkel az abroncsokkal ugyanúgy lehet defektet kapni, mint hagyományos társaikkal, de velük szemben az autósnak ilyenkor megvan a lehetősége arra, hogy elguruljon a legközelebbi szervizbe, és megcsináltassa a defektes autógumiját. Ezek az abroncsok jóval nagyobb biztonságot képesek nyújtani, hiszen levegőnyomás nélkül (leeresztett állapotban is) irányítható marad az autó, és kisebb a veszélye a felniről való leszakadásnak is.

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. Statisztikák azt mutatják, hogy 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

Kicsit drágultak a téli gumik
Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, az idei téli szezonban az autósok 3-5 százalékkal drágábban tudnak téli gumit vásárolni - mondja az üzletágvezető. Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerő-hiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak.
Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

Szerző

Télen veszélyesebb

Publikálás dátuma
2017.12.02. 06:10
FOTÓ: SHUTTERSTOCK
Hazánkban ugyan még nem kötelező, de mindenképpen ajánlott a nyári gumik lecserélése, miután a levegő hőmérséklete a reggeli és az esti órákban már +7 C fok alá csökkent. Új abroncs vásárlása esetén érdemes megfontolni defekttűrő fajtát választani.

Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.

,,A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 milliméter alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – figyelmeztet Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. üzletág vezetője.

Új téli abroncs vásárlásakor érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni a gépjárműre. Ez az innovatív technológia darabonként körülbelül egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos fajta. A defekttűrő autógumik lényege, hogy az abroncsban lévő levegőnyomás nélkül is képesek bizonyos távolságot (60-80 km), bizonyos maximális sebességgel (maximum 80 km/h) megtenni. Ezekkel az abroncsokkal ugyanúgy lehet defektet kapni, mint hagyományos társaikkal, de velük szemben az autósnak ilyenkor megvan a lehetősége arra, hogy elguruljon a legközelebbi szervizbe, és megcsináltassa a defektes autógumiját. Ezek az abroncsok jóval nagyobb biztonságot képesek nyújtani, hiszen levegőnyomás nélkül (leeresztett állapotban is) irányítható marad az autó, és kisebb a veszélye a felniről való leszakadásnak is.

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. Statisztikák azt mutatják, hogy 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

Kicsit drágultak a téli gumik
Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, az idei téli szezonban az autósok 3-5 százalékkal drágábban tudnak téli gumit vásárolni - mondja az üzletágvezető. Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerő-hiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak.
Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

Szerző