Karafiáth Orsolya: jól elvagyok egyedül

Publikálás dátuma
2017.12.22 06:45
Fotó: Wavrik Gábor
Fotó: /
Nyíltan vall az alkohol romboló hatásáról Karafiáth Orsolya legújabb, Szirén című regényében, de a mű ennél többről is szól.

– Nem önéletrajzot írtam, és semmi hasonló szándékom nem volt – jelenti ki Karafiáth Orsolya költő-író nemrég megjelent, Szirén című kötete kapcsán. Az olvasóban ugyanis okkal merül fel a kérdés: vajon a regény főhőse, az alkoholizmussal küzdő Anna mennyiben Karafiáth és mennyiben nem ő. A Szirén fiktív történet, az író mégis nyíltan vall benne az alkoholizmus romboló hatásáról három generáció nőtagjain keresztül.

A regény főhőse, Anna hol gyermekként, hol kamaszként jelenik meg a történetben: a páratlan fejezetekben még kislányként lép elénk, míg a páros fejezetekben már felnőtté váló nőként. A regényben a lány egészen korán megismerkedik az alkohollal, pontosabban látja anyját és nagyanyját, ahogy azok bánatukat újabb pohár sörbe vagy egy üveg borba fojtják. Anna a rossz példa hatására és saját életének ziláltsága miatt is az alkoholhoz fordul, és később, már befutott énekesnőként is képtelen letenni a poharat.

A történet tehát nem életrajz, de a benne felmerülő probléma közel áll Karafiáth életéhez. – Én is alkoholbeteg voltam, elég súlyosan, elég sokáig – vallja be az író, aki éveken át az ital hatása alatt állt, sőt, bevallása szerint még inkább, mint a regény hőse. Utólag visszagondolva nem is érti, hogyan bírta fizikailag az ivást, miközben állandó állása is volt. Az alkohollal telt évek során naplót is vezetett, és visszaolvasva azt maga is megdöbbent az akkori énjén.

Idővel Karafiáth mégis kievickélt a helyzetből: egy barátnője tanácsára felkeresett egy terapeutát. – A fizikai elvonás hamar lecsengett, inkább a lelki elvonással volt gondom – mondja az író, aki eleinte az önértékelési gondjaival és a hirtelen felszabadult szabadidejével nem tudott mit kezdeni. És bár az alkoholról sikerült leszoknia, egy másik problémájával még nem tud mit kezdeni. Karafiáth, akárcsak a regény főhőse, szorongásokkal küzd. Noha számos módszerrel próbálkozott, eljárt jógaórákra és meditált, a problémát még nem sikerült kezelnie. – A szorongást viszont remek hajtóerőnek tartom, mely kifejezetten a versírásban segít – így Karafiáth.

Ahogy a Szirén sztorija halad, úgy válik Anna egyre népszerűbb énekesnővé, sztárrá. A párhuzam ismét adná magát, de Karafiáth nem gondolja magát hírességnek. – Bizonyos körökben ismert vagyok, de nem tekintem magam celebnek – mondja, de hozzáteszi: akadtak időszakok, amikor jobban felfigyeltek rá az emberek, például mikor a Metropol napilapba publikált vagy megjelent egy-egy kötete. A nyilvános szereplésekkel mégis fura a viszonya, mivel Karafiáth magát egy visszahúzódó, zárkózott személynek tartja. – Én nagyon jól elvagyok egyedül – mondja mosolyogva.

Bár a Szirén fő témája az alkoholizmus, a regény ennél többről szól. A történetben felbukkanó családtagok, barátok, szeretők – és különösen Anna – a biztonságot keresik, egy menedéket, amelyet mindig egy másik ember közelségétől várnak. A főhős azonban sorozatos kudarcot vall. Önmagával sincs kibékülve, ezért más személyekkel sem képes az egészséges kapcsolatra, így hiába ismerkedik össze újabbnál újabb férfiakkal, akik talán elhozhatnák a megváltást, mégis szakít velük. – Ha valaki elmerül a saját valóságában, az nem tudja a másikat értékelni, szeretni – mondja Karafiáth.

Az író nem először foglalkozik a függés témájával, hiszen már a 2012-es Kicsi Lili című regényében is a másoktól való függésről írt. Karafiáth azonban trilógiát tervez: már elkezdte írni a következő regényét, melyben a mások szeretetétől, a külvilág elismerésétől, visszaigazolásától való függést fogja körbejárni.

Kérdés persze, hogy Karafiáth a lélekboncoló történeteivel felszabadítja-e az olvasóit. Nos, ha konkrét megoldással nem is szolgál, a történeteiben szereplő rossz példákból mindannyian tanulhatunk.

Névjegy
Író, költő, műfordító. Legújabb, Szirén című kötete nemrég jelent meg a Scolar Kiadó gondozásában.

2017.12.22 06:45

Gálaesttel emlékeznek a száz éve született Bessenyei Ferencre

Publikálás dátuma
2019.02.15 18:42

Fotó: Népszava/
Gálaesttel emlékeznek Bessenyei Ferencre születésének 100. évfordulója alkalmából pénteken a Nemzeti Színházban - adta hírül az MTI. A nagyszínpadi műsor előtt a teátrum parkjában pályatársai, tisztelői mécseseket, virágokat helyeztek el a színművész szobránál. Bessenyei Ferenc (1919-2004) kétszeres Kossuth-díjas színművész, a nemzet színésze, a magyar színjátszás nagy alakja száz éve, 1919. február 10-én született. Ebből az alkalomból a művész tisztelői mécseseket, virágokat helyeztek el Párkányi Raab Péter Bessenyei Ferencet Bánk bán szerepében ábrázoló szobránál a teátrum parkjában. Az eseményen jelen volt Császár Angela, Piros Ildikó, Benkő Péter, Kovács István, Rubold Ödön, Nemcsák Károly, Mihályi Győző színművész és Szirtes Tamás rendező, a Madách Színház igazgatója is.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója a teátrum előtt tartott megemlékezésen kiemelte: az, hogy az eseményre sokan eljöttek, szintén azt igazolja, hogy igazi nagy színész volt Bessenyei Ferenc. Olyan színész, aki egy korszak szimbólumává tudott válni. Mint fogalmazott, a színész a Jóistentől sok-sok ajándékot kapott: karizmát, energiát, gyönyörű orgánumot, és élt is ezzel. Olyan művész volt, aki tudott igazi nagy hősöket játszani, karizmatikus egyéniségeket és akivel kicsit be is azonosítottuk ezeket a hősöket, benne láttuk nagy történelmi személyiségeinket.

A rendező arról beszélt, hogy ez az a generáció volt, az a közönség, amely igényelte a nagy formátumú színészeket a színpadon. Sajnos ezután eljött egy olyan kor, amikor inkább kisebb emberi lelkeket ábrázolunk, az emberi gyarlóságra fókuszálunk - mondta, hozzátéve: reméli, hogy majd egy új korszak kezdődik, amelyben Bessenyei Ferenc lesz az egyik példakép. Felidézte, hogy a művész születésének 100. évfordulóján, február 10-én emléktáblát avattak annak a budapesti háznak a falán, ahol a színész lakott.

A teátrumban pénteken gálaesttel is emlékeznek a művészre. A Nemzeti Színház nagyszínpadán Bessenyei 100 - "Én úgy szeretek élni!" című műsorban pályatársakkal, történetek, filmbejátszások, novellák segítségével idézik fel a színész alakját. Az est műsorvezetője Bakos-Kiss Gábor, a megemlékezők között megtalálható Benkő Péter, Császár Angela, Kovács István, Kubik Anna, Nemcsák Károly, Pap Éva, Piros Ildikó, Rubold Ödön, Radó Denise és Huszti Péter színművész.
2019.02.15 18:42
Frissítve: 2019.02.15 19:20

A világot könnyebb volt meghódítani - több mint negyven év után újra a Berlinálén

Publikálás dátuma
2019.02.15 11:30
Az Örökbefogadás főszereplői, Berek Kati és Vígh Gyöngyvér. A siker után a rendező útja könnyebb lett
Fotó: /
Mészáros Márta felújított filmjével, az Örökbefogadással tért vissza a Berlináléra. A hetvenes éveket Hanna Schygullával idézte meg.
„Más világ volt, átjutottam a kerítésen és boldogan söröztem.” Ezzel a mondattal kezdte Mészáros Márta a berlini Collegium Hungaricumban (CHB) tartott kerekasztal-beszélgetést, melyet annak kapcsán rendeztek meg, hogy a 69. Berlinale bemutatta az Örökbefogadás című művének felújított változatát. Nem mellékesen 1975-ben, Mészáros Márta ezzel az alkotásával – nőként elsőként – elnyerte a fesztivál fődíját, az Arany Medvét. Ahogy a jelenlévőknek fogalmazott, a vele kötelezően utazó elvtárs mondta neki még a díjkiosztó előtt, hogy díjat kapott. Akkor és ott nem érezte ennek a jelentőségét, de annak örült, hogy sikert aratott. Magyarországon ugyanis az Örökbefogadás bukott filmnek számított: annak idején volt egy filmelfogadó bizottság, állítólag azt mondták a rendezőnek, amit készített, az nem hordoz értéket és totálisan felesleges nőkről filmet készíteni. Sőt, tovább mentek: amikor a Berlinale meghívta a versenybe, kvázi le akarták beszélni a szervezőket. Mészáros Márta szerencsésnek tartja magát, mert végül a németek ragaszkodtak a művéhez és később rájött arra, mennyire jelentős dolog egy ilyen elismerést kapni, hiszen innentől kezdve sokkal könnyebben tudta a filmjeit elkészíteni. A CHB-s beszélgetésen egyébként jelen volt Hanna Schygulla német színésznő is, aki érdekességképpen megjegyezte, amikor 1969-ben levetítették a Berlinálén a Rainer Werner Fassbinderrel első közösen készített filmjüket, akkor kifütyülték őket. De Fassbinder állítólag a színpadról visszakiabált, hogy „fütyüljenek csak”. – Úgy tűnik, az újítókat sosem szeretik a sajátjaik – húzta alá a színésznő. Fassbinderrel volt konkrét élménye is Mészáros Mártának, amikor a német rendezővel közösen voltak a Berlinale zsűrijében 1977-ben. Ahogy mesélte, a férfi ment oda hozzá és megkérdezte tőle, milyen filmet készíteni a vasfüggöny mögött. Miután megegyeztek abban, hogy hasonlóak a feltételek (jelesül, kevés pénzből gyorsan), összebarátkoztak és bevallása szerint sokat ittak közösen. Olyannyira szoros lett ez a barátság, hogy közösen fúrtak, nehogy amerikai film kapja a fődíjat. Mészáros Márta hozzátette: neki szerencséje volt, hogy külföldön láthatta Fassbinder és a német expresszionisták, illetve a francia újhullámosok filmjeit, mert annak idején azok igen nagy késéssel jutottak el hozzánk. Ahogy fogalmazott, ezek a hatások csak egy generációval később, Szabó Istvánra és társaira voltak hatással. Arra a kérdésre, vajon Mészáros Márta hogyan küzdött a nőiességért egy férfiak által dominált szakmában, elmesélte, neki aztán nem voltak küzdelmei ezen a téren. Sokkal inkább voltak a rendezés terén. Például amikor nekiindult a forgatásnak, mindig azt kellett hallgatnia: ne izguljatok, jön majd Jancsó (Jancsó Miklós akkoriban Mészáros Márta férje volt) és megrendezi, megvágja, satöbbi. De nem jött, a filmek pedig elkészültek. Az már más kérdés, hogy a műveit nehezen fogadta el a hatalom, túl sok női témát láttak benne, amelyek, mint már korábban említettük, feleslegesnek számítottak. De, aztán mindig jött egy külföldi siker. „Magyarországot nehezen hódítottam meg, a világot sokkal könnyebben ment” – mondta nevetve Mészáros Márta. Hozzátéve: huszonnyolc rendezésével mármost rekorder, de senki se számítson arra, hogy visszavonult, mert „kurvára unalmas, ha nem filmezhet”.
2019.02.15 11:30
Frissítve: 2019.02.15 11:30