Ünnepi balesetveszély - Figyeljünk a gyerekekre!

Az ünnepi időszakban több olyan baleset is érheti a gyermekeket, amelyek az évnek csak ebben az időszakában fenyegetnek, ezért a lakásban és a szabadban is jobban oda kell figyelni rájuk - mondta Gesztes Éva, a Magyar Gyermekmentő Alapítvány vezetője szombaton egy televízióműsorban.

Kiemelte, hogy a karácsonyi sütés-főzés miatt gyakoriak az égési sérülések, de áramütéssel is gyakrabban találkoznak a mentők ilyenkor, mivel a színes fényfüzéreket, díszes ünnepi világításokat a gyermekek érdekesnek találják. A rosszul szigetelt világító díszek veszélyesek lehetnek - figyelmeztetett.

A kisgyermekkel utazó autósoknak a biztonsági üléseket ajánlotta, mivel ezek - mint mondta - sokszor akár életet menthetnek a csúszós utakon, megfelelő biztonsági felszerelésekkel nagy erejű ütközésekből is komolyabb sérülés nélkül kerülhetnek ki a gyermekek.

Az alapítvány vezetője hangsúlyozta, hogy télen sem ritkák a szabadtéri balesetek, ám a síelés, szánkózás vagy korcsolyázás miatti fejsérüléseket bukósisakkal ki lehet védeni.

Gesztesi Éva ismertette, hogy a Magyar Gyermekmentő Alapítvány Budapesten, Győrben, Pécsen, nyáron pedig a Balaton körül, a Szent Márton Alapítvány pedig a főváros mellett Debrecenben és Miskolcon vesz részt a gyermekmentésben az Országos Mentőszolgálattal együttműködve.

A gyermekmentő járműveket speciális gyógyszerekkel és eszközökkel szerelték föl, a mentési feladatokat általában kórházi tapasztalattal rendelkező, gyermekintenzív vagy gyermektraumatológiai osztályon dolgozó szakorvosok végzik - tette hozzá.

Szerző

A miskolci lehet Európa legszebb adventi villamosa

Publikálás dátuma
2017.12.23. 12:39
Forrás: Borsod Online

Ezernyi égőből formált rénszarvasok, kandalló, karácsonyi díszek, békebeli hangulat. Ez jellemzi Miskolc adventi villamosát, ami úgy tűnik, nem csupán a miskolciak szerint a legszebb – írja a Borsod Online.

Egy cseh oldal ugyanis szavazást indított, a miskolci mellett – többek között – a prágai, müncheni, krakkói és a bécsi villamosok is versenybe szálltak az Európa legszebb adventi villamosa címért. Egyelőre úgy tűnik, másoknak esélyük sincs, hiszen a fénybe öltöztetett járművek között a miskolci vezet 65 százalékkal.

A hazai villamosok közül Debrecen és Budapest is versenyben van, de eddig csupán a szavazatok 5-5 százalékát sikerült megszerezniük.

Ha látni akarja a versenytársakat, itt megteheti!

Szerző

90 éves az első magyar villanyrendőr

Publikálás dátuma
2017.12.23. 11:46
A kép illusztráció. FOTÓ: Shutterstock

Kilencven éve, 1926. december 23-án helyezték üzembe Budapesten, Magyarország első közlekedési lámpáját. A villanyrendőr a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében dolgozott – emlékezik meg Facebook oldalán a Hagyományőrző Rendőrszázad, a vezess.hu nyomán.

A közlekedési lámpa története régebbi, mint az automobiloké. Az első forgalomirányító lámpát 1868. december 9-én helyezték forgalomba a londoni parlament előtti kereszteződésben. A kétállású, szemaforszerű jelző vízszintes állásban megállást, 45 fokos szögben lefelé hajtva áthaladást jelzett, éjszaka piros és zöld fényű gázlámpával világították meg. A szerkezet rövid ideig sikeresen működött, de egy hónap múlva felrobbant, és megölte a működtetéséért felelős rendőrt.

Az első ma is használatos, háromszínű (piros-sárga-zöld) jelzést mutató készüléket 1920-ban Detroitban építették meg William Potts rendőrtiszt ötlete alapján. Az automata lámpák 1922-ben jelentek meg Houstonban, feleslegessé téve az irányítótoronyban szolgáló rendőrök munkáját. Európában 1920-ban a londoni Piccadillyn létesült az első forgalomirányító fényjelző készülék.

Magyarország lépést tartott ezekkel a technikai fejlesztésekkel. Az ország első villanyrendőrét – kísérleti jelleggel – 1926. december 23-án helyezték üzembe Budapesten, a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződésében. A Blaha Lujza tér már akkor is a főváros egyik legnyüzsgőbb csomópontja volt, ahol villamos is járt, itt állt a Nemzeti Színház, az EMKE kávéház, a Nemzeti Szálló és a néhány hónappal korábban megnyílt Corvin Áruház.

A közlekedési lámpák bővítése és fejlesztése folytatódott, hamarosan áttértek a távvezérlésű lámpákra, melyek jelzési sorrendje piros-sárga-zöld volt. 1938-ban elkészült az első oszlopra szerelt berendezés a Szent István körúton, a jelzőlámpás csomópontok száma 1940-ben már elérte a 40-et. A közlekedési lámpákat először 1943-ban, a Szent István körúton hangolták össze. Az első vidéki jelzőlámpát 1959-ben, Miskolcon helyezték üzembe.

A forgalom irányítását azonban még a második világháború után is évtizedeken át kézzel, irányítótornyokból végezték. (Ebben az is szerepet játszott, hogy sokáig úgy gondolták, hogy a közlekedők jobban betartják a szabályokat, ha hús-vér rendőr felügyeli őket.) Az első magyar gyártású automatizált lámparendszert 1965-ben telepítették Budapesten, de végül 1969-től Ericsson rendszerű, Tesla gyártmányú berendezéseket állítottak forgalomba.

Szerző