Tavaly majdnem 5 százalékkal - 609 milliárd forinttal - több adóbevétel érkezett az adóhivatalhoz mint 2016-ban - tájékoztatta s Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára az MTI-t. A növekedés mértéke jelentős, még a bruttó hazai termék (GDP) várható növekedési ütemét is meghaladja, és mindezt úgy, hogy 2017-ben összességében 860 milliárd forinttal csökkent a lakosság, a családok és a vállalkozások adóterhe - tette hozzá Tállai András.
Az államkassza bevételi oldala bizonyítja, hogy megérte a szemléletváltás - jelentette ki az államtitkár. 2017-ben-ben ugyanis az ügyfélcentrikus adóhivatalhoz 13 402 milliárd forint bevétel érkezett, 609 milliárd forinttal több, mint 2016-ban. A bevételek növekedésének okai közül Tállai András az adózói morál javulását emelte még ki, hozzátéve, hogy a már nem éri meg eltitkolni a folyamatosan csökkenő adóterheket, így például az EU legalacsonyabb mértékű társasági adóját, illetve a második legalacsonyabb mértékű személyi jövedelemadóját.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a mellett, hogy a költségvetési bevételek 94 százalékáért felel, számos, nemzetközi szinten is példaértékű szolgáltatást nyújt - ismertette. A tavalyi év nagy újítása, az e-szja - amely 4 millió magánszemélyt szabadított meg a bevallás kitöltésének nyűgétől - nemcsak az adózásban hozott nagy áttörést, hanem a fejlesztésben is.
2017 legjobb infokommunikációs projektje az adóhivatal saját fejlesztésű programja, az e-szja lett. Állami szerv korábban még soha nem kapott innovációs díjat, tavaly a NAV kapta az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségétől - hangsúlyozta.
Magyarországon az egyik legnagyobb ügyfélforgalmat az adóhivatal bonyolítja, tavaly mintegy 2,6 millió ügyfélnek személyesen, majd 820 ezernek pedig telefonon nyújtott segítséget. A tavaly indult NAV-ablak programmal, vagyis a NAV kormányablakokba költözésével az adófizetők pénzt, időt és energiát spórolhatnak. Az adóhivatal 64 olyan településen is megjelenik, ahol a korábbiakban nem volt lehetőség a személyes ügyintézésre - ismertette az államtitkár.
Tállai András szerint az adómorál javulásához nagymértékben járult hozzá a végrehajtásban történt szemléletváltás. Az ügyfélcentrikusság, illetve az adósok segítése költségvetési szempontból is kifizetődő. Tavaly 50 milliárd forintot fizettek be az államkasszába a végrehajtást megelőző felszólítást követően, de önkéntesen az érintettek. Egymillió forintos tartozásig ugyanis a NAV - annak ellenére, hogy a törvény szerint akár rögtön inkasszálhatná a bankszámlát - előzetesen figyelmeztet.
Így lehetőséget ad a hivatal a tartozás rendezésére, akár fizetési könnyítési eljárásban úgy, hogy közben a végrehajtás hátrányos következményei alól is mentesít, például nem nő a tartozás összege a végrehajtási költségeivel, és az ügyfél a végrehajtáshoz kapcsolódó közzétételeket is elkerülheti, illetve a minősítése is változatlan marad.
Tavaly a támogató ellenőrzés 7800 tévesztő adózónak biztosította a szankciómentesség lehetőségét. A revizorok bizonyítottak az új szerepkörben is: mintegy félmillió magánszemély foglalkoztatotti jogviszonyának rendezésében segédkeztek. A 16 milliárd forintos bevételt hozó támogató jellegű ellenőrzés mellett jól vizsgázott a NAV idei újítása, az adótraffipax is. Tavaly majd 450 esetben alkalmazta a hivatal ezt az egyszerű gazdaságfehérítő módszert, amely előre jelzi, hogy hol kell számítani célirányos ellenőrzésekre - mondta Tállai András.