Airbus: leállhat az A380-as gyártása

Publikálás dátuma
2018.01.15. 15:29

Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni - mondta John Leahy, a toulouse-i gyártó kereskedelmi vezetője hétfőn - írja az MTI.

Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott, az interneten is közvetített sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta, az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek. November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi.

Az Airbus legutóbb a japán All Nippon Airways-nek adott el három A380-ast 2016 januárjában. Ezeket még a szintén japán Skymark diszkont légitársaság rendelte meg, de a cég csődbe ment, és az ANA vette át a rendelésállományt. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak. Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek már most is a legnagyobb üzemeltetője a világon: a századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 érkezése várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.

Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták: az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, de kevesebb utast szállítani képes versenytársainál. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas szállítására képes.

Az első A380-ast tíz évvel ezelőtt a Singapore Airlines vette át és helyezte üzembe, ezt a gépet júniusban a szingapúri légitársaság visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, a gépet jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül az Airbus részvényes országainak fő légitársaságai, a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt a gépből.

A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as, és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.

Szerző

Formálódik - Közösen indul az MSZP, a Párbeszéd és a Liberálisok

A Magyar Szocialista Párt, a Párbeszéd és a Magyar Liberális Párt - Liberálisok vezetői a mai napon megerősítették azon szándékukat, hogy közösen indulnak a 2018-as országgyűlési választásokon és közösen támogatják Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltet - írja közleményében az MLP.

Molnár Gyula, Karácsony Gergely és Fodor Gábor egyetértenek abban, hogy csak széleskörű együttműködéssel van esély a Fidesz leváltására, ezért arra kérik a demokratikus ellenzéki pártokat, hogy csatlakozzanak az együttműködéshez. A három párt vezetője olyan közös választási felhívás kidolgozására tett javaslatot, amelynek középpontjában a demokratikus, európai és szolidáris Magyarország helyreállítása és megerősítése áll. A magyar társadalom többsége elégedetlen az Orbán-kormány mindent központosító, korrupt politikájával, és a változás érdekében együttműködést várnak az ellenzéktől. 2018-ban együtt fogjuk felszámolni az illiberális államot! 


Fodor Gábor, a Magyar Liberális Párt - Liberálisok elnöke, Molnár Gyula, az MSZP elnöke és Karácsony Gergely, a Párbeszéd társelnöke.

Szerző

Formálódik - Közösen indul az MSZP, a Párbeszéd és a Liberálisok

A Magyar Szocialista Párt, a Párbeszéd és a Magyar Liberális Párt - Liberálisok vezetői a mai napon megerősítették azon szándékukat, hogy közösen indulnak a 2018-as országgyűlési választásokon és közösen támogatják Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltet - írja közleményében az MLP.

Molnár Gyula, Karácsony Gergely és Fodor Gábor egyetértenek abban, hogy csak széleskörű együttműködéssel van esély a Fidesz leváltására, ezért arra kérik a demokratikus ellenzéki pártokat, hogy csatlakozzanak az együttműködéshez. A három párt vezetője olyan közös választási felhívás kidolgozására tett javaslatot, amelynek középpontjában a demokratikus, európai és szolidáris Magyarország helyreállítása és megerősítése áll. A magyar társadalom többsége elégedetlen az Orbán-kormány mindent központosító, korrupt politikájával, és a változás érdekében együttműködést várnak az ellenzéktől. 2018-ban együtt fogjuk felszámolni az illiberális államot! 


Fodor Gábor, a Magyar Liberális Párt - Liberálisok elnöke, Molnár Gyula, az MSZP elnöke és Karácsony Gergely, a Párbeszéd társelnöke.

Szerző