Embereken is tesztelték a kipufogógázt

Publikálás dátuma
2018.01.29 13:18
A kép illusztráció. Fotó: Shutterstock
Fotó: /

25 egészséges személy szívta a nitrogén-dioxidot Aachenben, értesült a Stuttgarter Zeitung. Az European Scientific Study Group for the Environment, Health and Transport Sector (EUGT) nevű autóipari lobbicsoport 2012 és 2015 között végeztette a kísérleteket. Ezek résztvevői különböző koncentrációban lélegezték a gázt, ami a dízel egyik égésterméke, alkalmanként több óráig. A nitrogén-dioxid hatását az Aacheni Egyetemi Kórházban vizsgálták. Az egyetemtől nyilatkozó Thomas Kraus szerint a résztvevőkre nézve nem voltak káros következményei a kísérleteknek, de az eredményekből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni.

Rajzfilmeket nézett és kifejezetten dízelfüstöt lélegezett 10 majom egy szintén az EUGT által megrendelt kísérletben, írta a The New York Times még csütörtökön. A szervezet 2014-ben, egy amerikai laborral végeztetett vizsgálatának költségeit a Volkswagen, a BMW és a Daimler állta, a cél szintén a dízelek által kibocsátott káros anyagok egészségügyi hatásainak felmérése volt.

A majomkísérletekre a Volkswagen ellen a dízelbotrány miatt zajló per során derült fény. Több, dízelautókat gyártó cégről derült ki, járműveik szoftvereit úgy programozták, hogy laboratóriumi körülmények között, mérések és tesztek végzésekor lekorlátozzák az autó teljesítményét - erről itt írunk bővebben -, hogy azok kevesebb káros anyagot bocsássanak ki. Az állatkísérletet is egy eszerint módosított VW Bogárral végezték. Az érintett autógyártók közleményben határolódtak el, illetve kértek elnézést a - Volkswagen szavaival - „rosszul megválasztott tudományos módszerekért”.

Szerző
2018.01.29 13:18

Le kell bontani a kétfarkúak buszmegállóját Felcsúton

Publikálás dátuma
2018.08.19 21:10

Fotó: /
Bejelentés érkezett – indokolt a Magyar Közút, amely rájött, hogy tőle nem kértek engedélyt a hiánypótló kampánybuszmegállóhoz.
Három napon belül el kell bontania a Magyar Kétfarkú Kutyapártnak (MKKP) azt a buszmegállót, amelyet Felcsúton, a Fő utcán építettek az időközi polgármester-választás kampányában. Illetve buszmegálló korábban is volt, csak semmi nem védte a buszra várókat az időjárástól  ezt orvosolta Mészáros László polgármesterjelölt és csapata egy fából készült bódéval.  A Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek azonban sem humorérzéke nincs, sem a felcsútiakra nem gondol. Egy, Kovács Gergő pártelnöknek címzett levélben azt írják: bejelentés érkezett hozzájuk az építményről, ők pedig megállapították, hogy tőlük annak elhelyezésére nem kértek, így nem is kaphattak engedélyt. Valahonnan azt is tudják, hogy az MKKP „helyezte el” az építményt a söröző előtt, ezért fordultak hozzájuk a felszólítással.  A kutyapárt azt közölte a Facebook-oldalán: „Először azért még megkérdezzük a felcsútiakat, hogy kell-e nekik. Aztán ha nem, akkor lehet pályázni: Melyik városnak kell buszmegálló?”
2018.08.19 21:10

EU-s kikötőkbe vinné a tengerből mentett menekülteket az olasz miniszter

Publikálás dátuma
2018.08.19 18:32
A Diciotti egy korábbi képen, Trapani kikötőjében
Fotó: AFP/ Alessandro FUCARINI
Négy napja vesztegel 177 ember egy olasz hajón. A római kormány nem engedi kikötni őket, inkább Máltára irányítaná. A máltaiak szerint viszont olasz kikötőbe kell érniük. Az olaszok ragaszkodnak a menedékkérők szétosztásához, Matteo Salvini pedig inkább visszavinné őket Líbiába,
Az EU-tagállamok kikötőinek megnyitására szólított fel Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter vasárnap, hogy így osszák szét az olasz felségvizeken, Lampedusa szigete mellett négy napja veszteglő 177 menedékkérőt, akiket az olasz parti őrség Diciotti nevű hajója vette fedélzetére Málta közelében. Bár a menedékkérők egy olasz hajó fedélzetén vannak, azt a római kormány ismét nem engedi kikötni. Toninelli, az Öt Csillag Mozgalom olasz kormánypárt politikusa közösségi oldalán azt írta: Olaszország ismét életeket mentett, miközben Málta „minősíthetetlen magatartást tanúsított”, amiért az EU-nak szankciókkal kellene sújtania. A miniszter, aki az olasz kikötők felett is rendelkezik, azt akarja: „az EU cselekedjen és nyissa meg kikötőit a szolidaritás előtt, máskülönben létezése értelmetlen”. Toninelli szerint a menedékkérőket ismét szét kellene osztani az EU-tagállamok között, ahogyan ez június óta már több alkalommal megtörtént, mióta az új római kormány megtagadja a menedékkérőket szállító hajók kikötését. Korábban Spanyolország, Franciaország, Németország is ötven-ötven embert vett át az olaszországi vizekre érkezők közül. A Diciotti július közepén 67 embert vett át a Vos Thalassa olasz teherhajóról. Akkor Matteo Salvini olasz belügyminiszter megtagadta, hogy a menedékkérőket az olasz parti őrség hajója Olaszországban tegye partra. Végül az olasz államfő, Sergio Mattarella engedélyezte, hogy kiszállhassanak. Salvini most szintén egy bejegyzéssel kapcsolódott be a vitába: „Európa vagy úgy dönt, komolyan segíti Olaszországot, vagy kénytelenek leszünk azt tenni, ami végleg megtöri az embercsempészek üzletét. Vagyis visszakísérjük líbiai kikötőbe a tengeren talált embereket.” Michael Farrugia máltai belügyminiszter  a Twitteren: szerinte az olasz kormány mentésként tünteti fel a 177 migráns fedélzetre vételét, miközben ez nem számított mentési műveletnek, ezért az olasz parti őrségnek a nemzetközi konvenciók értelmében az olasz Lampedusára kell vinnie a csoportot. 
2018.08.19 18:32