Az NKM-nél folytatja a helyettes államtitkár

Publikálás dátuma
2018.01.30. 06:20

A halkra hangszerelt váltást forrásaink a választások előtti helyezkedésnek tudják be. A 35 éves jogi szakember eddigi tevékenysége kevéssé volt látványos.

A Nemzeti Közművek (NKM) törzskari vezérigazgató-helyetteseként folytatja Cseh Tamás Zoltán – erősítette meg lapunknak az állami közműcsoport oldalán megjelenő adatot az NKM, illetve a társaság felügyeletét ellátó, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon (NFM) belül működő postaügyért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős kormánybiztosság.

Cseh Tamás Zoltán, aki az NFM-honlap korábbi változata szerint Bártfai-Mager Andrea postaügyért és a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős kormánybiztos irányítása alatt állt, a pénteki közlöny tanúsága szerint január 15-én mondott le az NFM közműszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkári posztjáról. Ugyanakkor az NKM Nemzeti Közművek Zrt.-nél és a tulajdonában lévő NKM Áramszolgáltató Zrt.-nél (a volt Démásznál) eddig is igazgatósági tag, az NKM Földgázszolgáltató Zrt.-nél (az eddigi Főgáznál) pedig a felügyelőbizottság elnöke volt.

A halkra hangszerelt váltást forrásaink a választások előtti helyezkedésnek tudják be. A kormánybiztossághoz alig valamivel több mint egy éve az MVM-től leigazolt, 35 éves jogi szakember tevékenysége kevéssé volt látványos. Személye és posztja mégis jelképezi a közművel kapcsolatos, kormányzaton belüli törésvonalakat. A kormánybiztosság eredetileg a Lázár János irányította Miniszterelnökségen alakult, ám leginkább azért, hogy Orbán Viktor kivegye az állami pénzügyekkel és közművekkel kapcsolatos irányítást Lázár János kezéből. Két éve nyáron aztán a miniszterelnök a kormánybiztosság munkaszervezetét áthelyeztette az NFM-hez, állítólag mert Lázár János felrótta, hogy nem szólhatott bele Cseh Tamás Zoltán kinevezésébe. Bár közműügyekben a kormánybiztosság mindeddig kevéssé vétette észre magát és a helyettes államtitkár szervezetileg is az NFM-hez tartozott, a közvetlenül a kormányfőnek jelentő Bártfai-Mager Andrea mindeddig megőrizni látszott a tárcán belüli viszonylagos önállóságát. Ugyanakkor mandátuma legfeljebb 2018 júliusáig tart. Így, bár a kormánybiztosság e kérdésünkre nem reagált, forrásaink biztosra veszik, a megüresedett helyettes államtitkári poszt „már” betöltetlen marad.

Szerző

Amikor a jobb kéz...

Vitába száll a gazdasági tárca a Magyar Közlönnyel.

Megírtuk a hétfői lapszámunkban: két helyette államtitkár is lemondott. A hírhez hiteles forrást használtunk, a Magyar Közlöny idei 8. számát, amelyben – csak az egyiküket kiemelve -, feketén-fehéren, Orbán Viktor aláírásával szentesítve az állt:

„A miniszterelnök 4/2018. (I. 26.) ME határozata helyettes államtitkár megbízatása megszűnésének megállapításáról. A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 223. § (3) bekezdésében foglalt jogkörömben eljárva – a nemzetgazdasági miniszter előterjesztésére – megállapítom, hogy Nikoletti Antalnak, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának e megbízatása a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 222. § (1) bekezdése alapján történt lemondására tekintettel – 2018. január 21-ei hatállyal – megszűnik.

Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök „

Mindezt kommentár nélkül hoztuk az olvasók tudtára. Majd meglepődve olvastuk a Nemzetgazdasági Minisztérium levelét, amelyben nem kevesebbet kérnek, minthogy, „a http://nepszava.hu/cikk/1151409-lemondott-ket-helyettes-allamtitkar linken, illetve a mai lapszámban található cikküket az alábbiak szerint haladéktalanul helyesbítsük:

"Valótlan az állítás, miszerint „Nikoletti Antal közgazdász, a nemzetgazdasági tárca nemzetközi gazdasági kapcsolatokért és fenntartható gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára ... l e m o n d o t t". A valóság ezzel szemben az, hogy Nikoletti Antal volt helyettes államtitkár a továbbiakban is a kormányzat munkáját segíti, február közepétől külszolgálatot teljesít a Közép-Európai Kezdeményezés (KEK) főtitkár-helyetteseként.

Üdvözlettel:

NGM Sajtó- és Kommunikációs Titkárság"

A jogvégzett miniszterelnök aláírásával közölt határozat erre a törvényhelyre hivatkozik:  "A helyettes államtitkár e tisztségéről a miniszter útján a miniszterelnökhöz intézett írásbeli nyilatkozatával bármikor l e m o n d h a t. (Kiemelés tőlünk.) Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a feleslegesen akadékoskodó tárca, miért csak íly módon közölte a nyilvánossággal, hogy Nikoletti Antal új, fontos funkciót fog betölteni.

Egyúttal felmerül a kérdés: most kinek higgyünk? Lemondott Nikoletti Antal, vagy sem? A fair és a hiteles az lett volna ha a Magyar Közlönytől érkezik a kérés: bocs, elírtuk, javítsátok. Egyáltalán, miért nem a közlönykiadót kereste a minisztérium? Végül is ez a kettejük vitája. 

Szerző

Paks2: titkolják a magyar részvételt

Publikálás dátuma
2018.01.29. 18:37
Fotó: Vajda József
Kemény feltétellel hagyta jóvá az Európai Bizottság, hogy az Orbán-kabinet tender nélkül szerződjön az orosz Roszatommal a paksi bővítésről: minden olyan munkára, ami nem a Roszatomé, átlátható nemzetközi tendert kell kiírni. Már most látszik, hogy az átláthatóság terén a kabinet megszegi a bizottsági előírásokat, de nem azért, hogy a magyar alvállalkozók könnyebben juthassanak megrendeléshez, hanem azért, hogy a zsíros falatokat az előre kiválasztott multik szerezhessék meg.

A Paks2-beruházás fővállalkozói-generálkivitelezői tenderének elmaradása miatt Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője kezdeményezett eljárást az Európai Bizottságnál, nem sokkal az Orbán-Putyin nukleáris megállapodás aláírása után. A Bizottság hosszas vizsgálódás után egy olyan érvre (a technológiai kizárólagosságra) hivatkozva hagyta jóvá a versenyeztetés nélküli megbízást, amelyet az eljárás során nem bizonyítottak: a brüsszeli testület bemondásra fogadta el, hogy Paks 1 mellé csak az oroszok tudnak új atomerőművet építeni (miközben előzőleg a kormány 13 milliárd forintot költött egy olyan nemzetközi tender előkészítésére, amelyen legalább 4-5 indulóra számítottak). Hogy a kilógó lóláb ne legyen olyan feltűnő, az Európai Bizottság előírta: úgy kell megfelelni az EU versenyjogi előírásainak, hogy az összes alvállalkozói szerződést tendereztetni kell. Vagyis azon a 45 százalékos részarányon túl, amit a Roszatom eleve megkap a beruházásból, a további 55 százalékot az uniós normáknak megfelelő nemzetközi közbeszerzések keretében kell szétosztani. A testület még az is megjelölte, hogy mely honlapokon kell angol nyelven közzétenni a tenderfelhívásokat, amelyre az Orbán-kormány természetesen ígéretet is tett.

A vállalás teljesítésébe ugyanakkor máris hiba csúszott: ahogyan arról Jávor a blogján beszámolt, már az első nagyobb tételt sem sikerült szabályosan megpályáztatni. A turbinaszigetek szállítására kiírt pályázatot az amerikai General Electric és a francia Alstom konzorciuma nyerte el, méghozzá úgy, hogy az angol nyelvű felhívásoknak máig nincs nyomuk az előírt honlapokon.

Korábban még reménykedhettünk benne, hogy a kormány esetleg azért értelmezi kreatívan a Bizottsággal kötött alkut, mert kedvezni akar a magyar beszállítóknak, ennek azonban most épp az ellenkezője látszik. Eredetileg azt ígérték, hogy a beruházás 40 százaléka magyar cégeknek jut – bár ezt csupán egy kikényszeríthetőség nélküli szándéknyilatkozat rögzíti –, ám az érdemi hazai részvételtől a jelek szerint elbúcsúzhatunk. Ha betartanák a vállalt arányt, akkor – a Roszatom garantált 45 százalékos hányadát is figyelembe véve – a nyugati cégeknek mindössze 15 százalék jutna, aminek a nagyobbik felét már a turbinaszigetekkel kimerítették (miközben az eddigi hírek alapján biztosra vehető, hogy a Rolls-Royce-nak és a Siemensnek is ígértek az üzletből). Ennél is árulkodóbb jel, hogy a kormány minden eszközzel titkolja a Bizottsággal kötött megállapodást részleteit, márpedig valószínűleg abban a dokumentumban szerepelnek azok az „ajándékok”, amelyek fejében Brüsszel megenyhült a szabálytalan atomprojekt megítélésében.

Jávor Benedek friss blogbejegyzésében bemutatja azt a levelezést, amelyet a Paks2 projektcéggel folytatott annak érdekében, hogy megtudja, módosították-e az orosz féllel a két új reaktorblokk kivitelezéséről kötött tervezési és kivitelezési szerződést a Bizottság útmutatásai nyomán. A cég válasza szerint az EPC-szerződés (amely a minősítését tekintve már nem titkos, de azért továbbra sem adják oda senkinek) nem változott, az új feltételeket a felek egy külön dokumentumban rögzítették, amely azonban „üzleti titok védelme alatt áll”. Vagyis annak részletes kifejtését, hogy miben állapodott meg a Roszatom a kormánnyal a tender nélküli szerződés elfogadtatása érdekében (például a magyar részvétel tényleges arányáról, a közbeszerzések kiírásáról stb.), ismét egy olyan iratban sikerült elhelyezni, amelynek a tartalmát a parlament és a közvélemény is képtelen ellenőrizni. Jávor szerint alapos okkal feltételezhető, hogy az Orbán-kabinet lemondott minden olyan eszközről, amelynek segítségével érdemi részvételi lehetőséget kaphattak volna a magyar vállalkozások az üzletben (hiszen nyomuk sincs a a paksi kondér körül, pedig a kormány biztosan szívesen büszkélkedne a sikereikkel). Így a magyar hányad várhatóan a 10 százalékot sem fogja elérni a beruházásban, és abból is legfeljebb Mészáros Lőrinc, meg néhány hasonlóan kormányközeli oligarcha fog profitálni.