Balogh Gyula;
Színház- és Filmművészeti Egyetem;vizsgaelőadás;FACT Fesztivál;
2018-02-05 06:45:00
Izgalmas összegyűjtve találkozni a színművészeti egyetemisták produkcióival. Az ötlet Kiss Csaba rendező, egyetemi tanáré, aki már Miskolcon elindította a sorozatot, amelyben a hazai és külföldi növendékek előállnak a vizsgaprodukcióikkal, és azokat megmutatják a közönségnek és egymásnak is.
A fesztivál tavaly FACT néven a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen talált új otthonra. Másodszor rendezték meg ezen a hétvégén. Kiegészült sok, főleg filmes kísérő programmal, konferenciával, a látványtervezők is kiállítottak, de a vizsgaelőadások kerültek leginkább fókuszba.
A nyitóprodukciót, Shakespeare Ahogy tetszikét, a színészként és rendezőként is egyre keresettebb ifj. Vidnyánszy Attila vitte színre. Ráadásul volt tanára Hegedűs D. Géza mostani, harmadéves osztályával. Tavaly a Madách Színház Shakespeare Fesztiválján volt a premierje és felújítva januárban bekerült az Ódry Színpad repertoárjába. Igazi vizsgaelőadás, a növendékek szinte mindent megmutatnak, amit eddig megtanultak. Sokat táncolnak, zenélnek. Felskiccelik a legkülönbözőbb stílusokat. A néptánctól Cseh Tamásig a mai modern slágerektől a klasszikusokká váltakig van itt minden. Csakhogy ami például ifj. Vidnyánszky korábbi, nagy sikerű rendezésében, a Liliomfiban kimunkáltnak, kreatívnak és összművészetinek tűnt, az itt lehet, hogy a próbaidő hiányában elnagyoltabb, eklektikusabb. Mindenesetre az osztály és a rendező találkozása látszik, hogy mindkettőjük számára inspiráló volt. Vannak is pergő, és kellemes meglepetést okozó részek, de összességében a nagy várakozást csak részben igazolja a produkció.
Nagyon erős és részletgazdag viszont Euripidész Bakkhánsnőkje, amely szintén a Színház- és Filmművészeti Egyetem előadása és a rendező szakos Nagy Péter István vitte színre. Az előadást a rendező osztálytársai, Horváth Csaba harmadéves fizikai színházi koreográfus-rendező szakos növendékei játsszák és ez látszik is az előadáson. A mozgás, a testek játéka a főszereplő. Elképesztő, ahogy a fiatalok mennyire bátran és természetesen használják a testüket a színpadon. Az eredmény pedig az, ami Horváth Csaba jó előadásainál, mindent ki lehet fejezni a testtel és néhány kellékkel. Az egészen megrendítő, amikor az anya tésztát gyúr és szembesül, azzal, hogy a széttépett áldozatban fia darabjaira lelt, arcán szétsimítja a tészta darabjait, így válik jelképesen újra a testének részévé. Egészen katartikus produkció, érdemes lenne külföldön is megmutatni.
A Kaposvári Egyetem a negyedéves osztály diploma-előadásával, az Ördögűzőkkel érkezett. Az osztályfőnökük, Uray Péter rendezte Arthur Miller Salemi boszorkányok című drámájának alapján. A mű - ahogy Uray is fogalmazott az előadást követő beszélgetésen - nagyon is aktuális. Szembesít azzal bennünket, hogy miként szabadulhat el a gyűlöletkeltés. Hogyan működik, amikor célpontokból bűnösöket kreálunk és miként hat ez egy közösségre. Kíméletlenül szembesít akaratlanul azzal is, ami ma bennünket körülvesz. Néhány kiemelkedő egyéni teljesítmény is társul a diplomavizsgához.
Alhangya Fotó: Szkárosi Zsuzsa
Forgács Péter nem először rendezte meg Martin McDonagh Alhangya című művét, korábban a Vígszínház Házi Színpadán, most pedig az Ódry Színpadon Novák Eszter negyedéves zenés osztályával vitte színre a kegyetlenül abszurd drámát. A növendékek különböző díszletkitakarásokban játszanak. Értik az abszurd nyelvét és a mögöttest is. Lazán lekottázzák a forradalmárnak beállt bombákat robbantó, ha kell gyilkoló, de a macskáját érzően szerető főhős pimaszul provokatív történetét.
És aztán szombat éjjel még egy nehéz történet, Lars Norén: Az éjszaka a nappal anyja című darabja, amely hallgatói kezdeményezésre jött létre a színészhallgató Fehér András rendezésében, négy szereplő, Koller Krisztián, Konfár Erik, Hajdu Tibor és Vilmányi Benett elővezetésében. Utóbbi a Terápia című sorozatban, vagy a Radnóti Színház színpadán is bizonyította már a tehetségét. Itt a másságával és a lázadásával küzdő deviáns kamaszt játszik rendkívül bátran. A családi dráma olyan mélységeket tár fel, amiről még pszichiátriai terápián sem nagyon illik beszélni. És nem kegyelmez, az arcunkba vágja, hogy olykor valóban nincs kiút.
Infó: FACT - Színház-és Filmművészeti Egyetemek Nemzetközi Fesztiválja
2018. február 1-4
Színház-és Filmművészeti Egyetem Budapest