Bírálják Macron kabinetjét

Publikálás dátuma
2018.02.23 06:34
Fotó: AFP/Andreas Solaro

Komoly bírálatot kapott az Amnesty Internationaltól Emmanuel Macron, akinek az év eleje óta hat százalékkal csökkent a népszerűségi mutatója. A szervezet megállapította: a francia köztársasági elnök távol áll attól, hogy példának tekintsék az emberi jogok terén. Az Amnesty érveire nem cáfolnak rá a menekültekkel kapcsolatos intézkedések jelentős szigorítását érintő tervek, amelyeket szerdán ismertetett a francia belügyminiszter. A kemény javaslatok szükségességét Gerard Collomb azzal indokolta, hogy Németországban jelentősen előretört a jobboldali radikális Alternatíva (AfD), amely egy felmérés szerint már a második helyért van versenyben a pártok rangsorában a szociáldemokratákkal. Kifejtette, bár Németország gazdasági szempontból erős lábakon áll, a bevándorlással kapcsolatos vita révén megerősödtek a szélsőséges erők.

Ami a francia kormány elképzeléseit illeti, fél éven belül kiutasítják az országból mindazokat, akik menedékkérelmét elutasították. A menedékkérők továbbra is megtámadhatják ugyan a döntést, az eljárást azonban az eddigi négy hét helyett kettő alatt le kell zárni. A kabinet úgy véli, „szabályozottabb” bevándorlásra és hatékonyabb menekültügyi politikára van szükség. A tervezetet áprilisban tárják a parlament elé. Nem kérdés, hogy el is fogadják, hiszen a törvényhozásban nagy többségben van Emmanuel Macron pártja.

A francia belügyminiszter kivívta nemcsak az Amnesty International, hanem több segélyszervezet, baloldali pártok, valamint az Államtanács haragját is. Ez utóbbi azt kifogásolta, hogy a kormány feltűnő gyorsasággal akarja keresztülvinni elképzeléseit. Ugyanakkor nem tetszik a javaslat a kabinet minden képviselőjének sem. Jean-Michel Clément, az LREM képviselője úgy véli, a törvény szövege nélkülöz mindenfajta emberséget. A francia menekültügyi hivatal, az OFPRA pedig hat év után először sztrájkot hirdetett, mondván: a menedékkérők egy része ezentúl aligha tudja érvényesíteni jogait. Legutóbb egyébként éppen két éve, 2016. március 7-én szigorították a francia bevándorlási törvényeket.

A franciákat az bőszíti fel, hogy sok olyan menedékkérő, akinek kérelmét más uniós országban utasították el (elsősorban Németországról van szó), náluk próbál szerencsét. Bár összességében 2017-ben kevesebb lett az EU-ba irányuló menekült, Párizs 17 százalékos emelkedést jegyzett fel.

Szerző

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27