Kibővül az "Elios-bizottság" - Csatlakoznak a Liberálisok

Magyar Liberális Párt is csatlakozik az Elios-botrányt vizsgáló, ellenzéki árnyékbizottsághoz: Sermer Ádám, a párt elnökhelyettese vesz részt a testület munkájában - informál közleményben a párt.  

Amit korrupciónak neveznek, az gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája – ezt erősítette meg az Európai Csalás Elleni Hivatal jelentése is, amely szerint a miniszterelnök veje több mint 13 milliárd forinttal károsította meg a magyar embereket és az Európai Uniót. Tiborcz István cége, az Elios szervezett csalási mechanizmus keretében nyerte el 17 magyar város világításfejlesztését, ami miatt az OLAF most büntetést szabott ki, és visszafizetésre kötelezte hazánkat. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a csalássorozat Lázár János városából, Hódmezővásárhelyről indult. Itt történt az első törvénytelen beruházás, amelynek pályázatát aztán a többi csaláshoz is felhasználták. A miniszterelnök veje összesen 37 városban épített ki világítást, és mindegyikkel kapcsolatban talált szabálytalanságokat az OLAF.

Az ellenzék azért alakított vizsgálóbizottságot, hogy kiderítse, milyen szerepe volt Orbán Viktornak abban, hogy veje sorra nyerte a világításfejlesztési pályázatokat. Szeretnénk kideríteni, mi a felelőssége a magyar miniszterelnöknek abban, hogy több tucat magyar várost silány minőségű és durván túlárazott közvilágítással láttak el. Szeretnénk tudni, hogy Tiborcz István csalással szerzett vagyonából kik részesedtek a Fideszből. Szeretnénk megtudni, hogy a kormány második embere, Lázár János miért vett részt közvetlenül a csalásban, kapott-e érte valamit cserébe. Szeretnénk megtudni, hogy a magyar ügyészség, az Állami Számvevőszék és a Gazdasági Versenyhivatal miért asszisztált a maffiaszerű üzletsorozathoz.

A Fidesz az elmúlt években egyetlen vizsgálóbizottság felállítását sem engedte, amelyet az ellenzék kezdeményezett. Minden eszközt bevetettek, hogy megakadályozzák az ellenzék és a parlament ellenőrző munkáját, és titokban tarthassák a csalásokat. Április 8-a után közös erővel véget vethetünk a fideszes lopássorozatnak. Közös erővel leválthatjuk az Orbán-kormányt, és felszámolhatjuk a korrupcióra épülő illiberális államot! - zárul a dolkumentum.

lásd még: A jegyző nem adta ki a Tiborcz-gate OLAF-dokumentumait! 

Szerző

Nem a munkáltatókat kellene kiszolgálni: az MTA nekiment a köznevelésnek

Publikálás dátuma
2018.02.27. 12:37
A Magyar Tudományos Akadémia épülete. Illusztráció Népszava
Állásfoglalásban ment neki az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága (KEB) a köznevelés rendszerének: a Bizottság szerint a közoktatás elsődleges feladata az élethosszig tartó tanulás képességének a kialakítása, és nem a naprakész munkavállalók kibocsátása a gazdaság szereplői számára.

A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága (KEB) saját kezdeményezésére foglalkozik a közoktatás elvi kérdéseivel, írják a február 8-án elfogadott, és honlapjukon hétfőn közzétett közleményükben. A KEB kiemeli, ugyan a nemzeti köznevelésről szóló törvény preambulumában foglaltakkal egyetért, de javasolja a középfokú szakképzésben, elsősorban a szakgimnáziumokban a szakmai és általánosan képző tárgyak arányainak újragondolását.

Informatikai és információtechnológiai forradalom zajlik épp - írják állásfoglalásukhoz háttér-információként hozzáfűzve -, ezért különösen a természettudományi tantárgyak háttérbe szorítása jelent problémát. "Történelmi tapasztalatokból jól tudjuk, hogy egy ilyen forradalmi átalakulás során nagy a veszélye annak, hogy olyan hibákat követünk el, amelyek az adott területet hosszú időre hátrányosan befolyásolják" - teszik hozzá.

A felgyorsult változások miatt a korábbinál jóval fontosabb, hogy az oktatás képessé tegye a fiatal korosztályokat arra, hogy alkalmazkodjanak a világ pillanatnyilag még alig belátható jövőbeli változásaihoz.

Kiemelik azt is, természetesen az oktatásnak a pillanatnyi munkaerőpiaci viszonyok közt is hasznosíthatónak kell lennie. De, mint fogalmaznak, ez "semmiféleképpen nem jelentheti azt, hogy a közoktatás feladata lenne a gazdaság aktuális szereplői számára azonnal »hadra fogható« munkavállalók kiképzése". Ez ugyanis csak a szélesebb látókör, a problémamegoldó készségek fejlesztésének elhanyagolása, vagyis a teljes életpályához szükséges tudás háttérbe szorítása révén lehetséges.

Szerző

Az egészségnek és a szépségnek is árt, ha nem alszunk

Publikálás dátuma
2018.02.27. 12:11
Illusztráció: AFP
Rengeteg embert érint az alvászavar, amely nemcsak kellemetlen mindennapi jelenség, hanem számos egészségügyi probléma oka is lehet. Leggyakrabban a bennünk lévő feszültség miatt nem tudunk elaludni, Bogdán-Molnár Virág jóga- és életmódoktató  néhány stresszoldó tippet is megosztott a Népszavával.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az alváshiány nemcsak megnehezítheti a mindennapjainkat, hanem betegségeket okozhat, sőt lelkileg is megviselhet. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül az agy érzelmi központjai ugyanis a rossz élményeket drámaian túlreagálják. Az Unipatika hírlevélből kiderül, szakemberek szerint az alváshiánytól magasabb lesz a vérnyomás, ami a szívroham esélyét is megnöveli. Ha nem pihenünk eleget, a szervezetünkben megnő a stresszhormonok szintje, a szerveknek keményebben kell dolgozniuk, és kénytelenek állandó készenléti állapotban lenni. Alváskor az agyunk regenerálódik. Kutatók szerint ha kialvatlanul ülünk a volán mögé, az akár olyan veszélyes is lehet, mint az ittas vezetés. Az alvás során az immunrendszerünk sejtjei is regenerálódnak, ezáltal a szervezetünk hatékonyabban tudja leküzdeni a különböző kórokozók támadásait is.

Hizlal is

Amerikai kutatók szerint el is hízhatunk, ha nem megfelelő minőségben és mennyiségben alszunk. A szakemberek szerint azok a nők, akik napi öt óránál kevesebbet alszanak, átlagosan nehezebb súlyúak, mint azok a társaik, akiknek van hét órájuk az éjszakai pihenésre. Sanjay Patel, a kutatás vezetője szerint az eredmények szerint a kevesebbet alvó nőknél 32 százalékkal nagyobb valószínűséggel fordul elő jelentős, azaz 15 vagy több kilós súlygyarapodás, és 15 százalékkal nagyobb eséllyel válnak túlsúlyossá a hét órát alvó nőkhöz képest. Svéd szakemberek is megállapították, hogy az alváshiány miatt az anyagcsere folyamatok lelassulnak, ami könnyen súlygyarapodáshoz vezethet. A svédországi Uppsalai Egyetem szakemberei 14 egyetemista fiút vontak be tanulmányukba, akik több napon át különböző alvásfajtákat próbáltak ki. A szakemberek folyamatosan mérték a résztvevők által elfogyasztott ételek mennyiségét, vércukor- és hormonszintjüket, valamint az anyagcserearányukat. Kiderült, már egyetlen alvás nélkül töltött éjszaka után is 5-20 százalékkal csökkent a légzéshez és emésztéshez szükséges energiaráfordítás mértéke egy végigaludt éjszakát követő reggelhez képest. A kialvatlan fiatalok reggeli vércukorszintje mellett az étvágyképződés szabályozásáért felelős grelin, valamint a stresszt kiváltó kortizol hormon szintje is magasabb volt az éjszaka alvó társaikhoz képest. Christian Benedict, tanulmány vezetője szerint a felnőtteknek naponta hét-kilenc órát kell aludniuk. A kísérlet eredményei szerint az alváshiány hatására módosulnak azok a gének is, amelyek testünk belső órájáért felelősek, ezáltal megváltozhat a testhőmérséklet, az étvágy, az agy működése. Az Uppsala Egyetem kutatói Dr. Jonathan Cedernaes vezetésével 15 egészséges, átlagos testsúlyú férfit vizsgáltak. Megfigyelték őket normális mennyiségű alvás után, illetve olyan helyzetben is, amikor szándékosan ébren tartották őket. Az ébren töltött fázisban apró szövetmintát is vettek a férfiaktól a hasukon lévő zsírszövetből, illetve a csípőizmukból. Emellett vérmintát vettek tőlük, valamint tesztelték az inzulinérzékenységüket is. A szövetvizsgálat eredménye szerint a szervezetet szabályozó gének működése és időzítése teljesen megváltozott egy éjszakányi alváskihagyásnak köszönhetően. Az ébrenlét miatt ugyanis a DNS időzítésért és alvásért felelős pontjain kémiai változások történtek. Ezek hatására a gének másként kapcsolnak ki vagy be.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Ha kimarad

Más szakemberek szerint, ha kimarad a hat-nyolc óra alvás, az olyan hatással van a látásunkra és a mozgásunkra, mintha tízszázalékos lenne a véralkoholszintünk, ráadásul a memóriát is károsítja. Két álmatlan éjszaka után károsodik a testünk oxigénfelvevő képessége is. Ha egymás után három éjjel nem alszunk, jelentősen romlik a koncentráció, könnyen idegesek, feszültek leszünk, szívverésünk nagyon felgyorsul. Ha négy éjszakán át kimarad az alvás, az agyi funkció nem működnek megfelelően, és 5-10 másodpercekre akkor is kihagy az, ha ébren vagyunk. Fejnyomást, hallucinációkat tapasztalhatunk. Ötnapnyi alváshiány után gondolkodásunk lelassul, problémamegoldó képességünk jelentősen lecsökken, és a paranoia jeleit tapasztalhatjuk magunkon. Hatnapos alvásmegvonás pszichózist eredményez, ekkor már nem tudjuk érzékelni a külvilágot és a valóságot. A súlyos következmények elkerülése érdekében már az első tünetek jelentkezésekor, enyhe alvászavar esetén is igyekezni kell megszüntetni e problémát. 

Mit tegyünk, hogy elaludjunk?

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Gyakran azért nem tudunk elaludni, mert sok bennünk a feszültség. Ezt ráadásul tetézzük azzal, hogy még az ágyban is híreket olvasgatunk vagy a közösségi oldalakat nézegetjük. Ezek izgatószerként hatnak, ellentétben egy könyvvel, aminek egyrészt nincs fénye, másrészt az olvasása fárasztó, azaz elalvást segítő hatású. A feszültségoldás, mint az élet minden elemének első és legfontosabb lépése a légzés: kezdjünk el puhán, lágyan, könnyedén lélegezni – mondta a Népszavának Bogdán-Molnár Virág jóga- és életmódoktató. Tudatosítsuk magunkban, hogy szeretnénk elaludni. Ezt segíti az egyik jelentős feszültségtároló, a nyak átmozgatása: rajzoljunk pici nyolcasokat a levegőbe az orrunkkal. Finoman mozgassuk mindkét irányba a fejünket. Ugyanezt elvégezhetjük a vállunkkal is: mély, puha lélegzés mellett végezzünk óvatos körzéseket. Nagyon hatásosan oldja a gerinc melletti rész feszültségét és átmasszírozza a hasat a cicahát-kutyahát néven ismert póz, azaz amikor térdelőtámaszban domborítjuk és homorítjuk a hátat. Idegrendszert nyugtató módszer az is, ha „falra mászunk”, azaz a lábunkat úgy támasztjuk függőlegesen a falhoz, hogy a csípőt és a feneket minél közelebb toljuk a falhoz. Puha légzés közben mozgassuk a lábfejünket: spicc és pipa és bokakörzés is mehet. Néhány másodperc múlva elzsibbad és szeretnénk letenni, de idővel már akár a gyermek altatásakor, meseolvasás közben is lehetünk így, akár félórán keresztül is. Meglepő lehet, de a leghatásosabb gyakorlat a gyertyaállás, ez nyugtatja legjobban az idegrendszert és segíti az elalvást. Amikor lefeküdtünk, az elménkkel simogassuk végig a testünket. A mentális önmasszázs során képzeljük el, hogy a talpunktól a fejtetőnkig finoman ellazítanak. Ehhez szükség van ugyan némi tudatosságra, de gyakorlással belejövünk. Bogdán-Molnár Virág hangsúlyozta, kell az is, hogy akarjunk elaludni, ne ragaszkodjunk a feszültséghez, ne csak azt mondogassuk, hogy nem megy.

Mi segíthet még?

Van néhány szobanövény, amelyek segíthetnek az alvás minőségének javításában – derül ki a Dívány összeállításából. Ilyen például az igénytelen szobai szanszeviéria, a közismertebb levendula és jázmin vagy az aloe vera és a levegőtisztító vitorlavirág, a csüngő csokrosinda és a gerbera is.

Jót tehet néhány természetes szer is – írja a HáziPatika, például a lefekvés előtt fogyasztott kamillatea nyugtatja az idegrendszert és ellazít. A Fidzsi-szigetek nemzeti italának alapanyaga, a furcsa nevű kava kava is ismert nyugtató, álmatlanság elleni szer, a belőle készült tea az elalvási időt is rövidíti. Valerianával, tea vagy por formában, komolyabb alvászavarok esetén érdemes próbálkozni, megakadályozza, hogy felébredjünk éjszaka.

Szerző
Témák
alvás elalvás