Anna egy középosztálybeli család egyetlen gyermeke. Részben szerencsés helyzetben, hiszen szülei mindent megadnak neki, amit csak tudnak, ugyanakkor az elvárások rettentő magasak vele szemben. Neki kellene kirángatnia a családot a középosztály szürkeségéből és bejárni azt a pályafutást, amit a szülők elszalasztottak.
Ez elég komoly teher, különösen akkor, ha édesanyja a valóságtól teljesen elrugaszkodva, a divatlapok és bulvármagazinok világába él, és minden élethelyzetben az itt olvasottakra támaszkodik. Annának sok választása nincs, többnyire anyja sütőrummal átitatott tanácsai határozzák meg főhősünk életvezetését.
Noha a férfiak szerves részei a cselekménynek (Anna férjei, édesapja), de a regény főszereplői nők, és a szálakat is ők mozgatják. Elsősorban anya és lánya, de néhol bekapcsolódik a történetbe az a Márta néni, akiről könnyen egy boszorkány képe jelenhet meg az olvasó előtt. Ő az egyetlen karakter, aki miatt azt érezhetjük, ez mégsem a mi világunk. Márta néni az író, Patik László eszköze, amivel elferdíti a jelent és görbe tükröt állít a mai társadalom elé. Az öregasszony mellett a másik eszköz a túlzás: Patik mindig túllő a célon egy kicsivel, ezzel az egyébként ijesztő valóságot egy nevetséges fikcióvá alakítva.
Az olvasó nemcsak Anna történetét ismeri meg, hanem gondolkodásmódját és motivációit is, hiszen az elbeszélő maga a lány. A regény lendületes, nincsen nyugvópontja. Minden esemény végén jön a fordulat, ami továbblendít az addig történteken, és ez a hullámzás egész végig kitart. Vagy még az után is? Habár az utolsó pont egy tragikus esemény végére kerül, a szerző az olvasóra bízza, ezután merre vezet Anna kalandos életútja.
Infó:
Patik László: Anna, édes/ Athenaeum Kiadó, 2018