Végre süt a nap - Figyeljen, változott a napvédelmi ajánlás!

Publikálás dátuma
2018.04.03. 11:43
Illusztráció: Shutterstock
Már hat hónapos kortól meg kell kezdeni a bőrrák megelőzését. A Journal of the American Medical Association felhívása azt, a 2012-es ajánlást módosítja, amelynek értelmében a napvédelemmel kapcsolatos betegoktatás tízéves kortól javasolt.

Tavasszal és nyáron a babakocsiból nézelődő gyerekeket sok esetben csak egy vékony sapka árnyéka, esetleg egy napernyő védi az erős napsugaraktól. A strandokon pedig a kisgyerekek akár a déli erős napsütésben is a parton homokoznak, a szülők bíznak a kétes hatékonysággal felvitt 50 faktoros napvédő krémek védelmében. Ezen az U.S Preventive Services Task Force friss ajánlásának megfelelően nem árt változtatni. A szakmai szervezet ugyanis arra figyelmeztet, hogy – különösen a világos bőrű, bőrrák kialakulása szempontjából rizikócsoportba tartozó családokban – nagyon fontos a szülők informálása, mert a napvédelemre már gyermekük 6 hónapos korától kezdődően fokozottan ügyelni kell.

A melanoma nem egyik pillanatról a másikra alakul ki – hangsúlyozta dr. Rózsa Annamária bőrgyógyász, az Anyajegyszűrő Központ orvosa. Az évek alatt elszenvedett bőrégések összeadódnak, így már fiatal felnőttkorban is nagyobb eséllyel lesz melanomás az, akinél gyermekkorában nem figyeltek eléggé a megfelelő napvédelemre. A nagyobb gyerekeknek már önállóan is tudniuk kell a napvédő krémet megfelelően használni és ismerniük kell a fényvédelemre vonatkozó információkat.

Tévhitek a napvédelemről

1. Árnyékban nem éghet le
Tévedés azt gondolni, hogy nyugodtan városnéző sétára indulhatunk erős napsütésben kisgyermekkel, ha a babakocsi fölé napernyőt szerelünk. Egyrészt csak az UV-szűrő anyagból készült ernyő vagy ruházat nyújt védelmet a napsugarak ellen, másrészt a gyerek fészkelődés közben könnyen kikerülhet az árnyékból, a tűző napon a karja vagy a lába akár negyedóra is leéghet.

2. Bekentük
A fényvédő krémek használata elengedhetetlen, ha a szabadban tartózkodunk. Már tavasztól, az első napsugarak megjelenésétől javasolt a gyerekeket 50-es faktorszámú termékkel bekenni, ráadásul a szabadba indulás előtt fél órával. A műveletet időnként újra meg kell ismételni, különösen, ha strandon, vízben tartózkodik vagy erősebben izzad.

3. A szolárium biztonságos
A barna bőr divatja miatt a kamaszok, fiatal felnőttek akár sokat is szoláriumoznak. A szakmai szervezet szerint azonban jobb elkerülni a mesterséges „napfényt”, a rendszeres használat megnöveli a bőrrák kialakulásának esélyét.

4. Elegendő az önvizsgálat
Melanoma már középiskolások körében is előfordulhat, így az anyajegyek és az egyéb bőrön látható elváltozások mielőbbi észlelése, rendszeres időközönként történő orvosi ellenőrzése elengedhetetlen. Az évenként legalább egy alkalommal elvégzett teljes testtérképes anyajegyvizsgálat segítségével pontosan nyomon követhető minden változás, így idejében lehet lépni, ha problémát észlelünk.

Szerző

A víz nem csak belülről hasznos

Publikálás dátuma
2018.03.31. 13:11
Illusztráció: Népszava

Az emberi test 60 százaléka víz, és több életfunkció működéséhez szükséges, az elvesztett mennyiséget pótolni kell, ezért elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű – sem túl kevés, sem túl sok – folyadék, leginkább víz fogyasztása. A Step to Health összeállításából kiderül, vannak a víznek kevésbé ismert jótékony hatásai is.

Nem csak fogyasztva „fogyaszt”

A megfelelő folyadékfogyasztás segíti a zsírvesztést, a vízben végzett torna pedig hatékony testedzés. 

Nyugtat és gyógyít

Évezredek óta tudott tény, hogy a folyó víz hangja remekül lazít, csökkenti a stressz szintjét, segíti a koncentrációt. Ez is a magyarázata, hogy őseink előszeretettel építettek szökőkutakat a házak közelébe, de akár belsejébe is. A sós víznek számos jótékony hatása van, ezért hidratáló és fertőtlenítő termékekben is használják. A termálvíz különböző természetes anyagokat tartalmaz, amelyek jótékonyan hatnak az emberi test működésére. A magas hőmérséklet megöli a vírusokat, javítja az oxigénellátást, segít a bőrnek. Fajtájától függően jót tehet reumatikus betegségek, anyagcsere problémák: köszvény, cukorbetegség, elhízás, kisebb légzési nehézségek, keringési zavarok, nőgyógyászati betegségek, valamint mozgásszervi problémák esetén, az izmoknak és az ízületeknek is.

Szerző
Témák
víz Mozaik Mozaik

Erősítéssel is csökkenthető a magas vérnyomás

Publikálás dátuma
2018.03.30. 17:15
Illusztráció: pexels.com
A rezisztenciaedzés, azaz a szabad súlyokkal vagy ellenállással végzett gyakorlatokkal végzett tréning nagyobb szerepet játszik a vérnyomás csökkentésében, mint sokan gondolnák – mondta dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta.

Életmóddal a magas vérnyomás ellen

Normál vérnyomásértékek esetén természetesen nincs szükség vérnyomáscsökkentést célzó gyógyszeres kezelésre, de egészséges életmódra, megelőzés céljából annál inkább. A magasvérnyomás betegséget megelőző állapotnál, amikor a szisztolés érték 120-139, míg a diasztolés 80-89 közötti, általában szintén nem szükséges gyógyszeres terápia, de az életmódkezelés kifejezetten ajánlott. Ezeket az értékeket meghaladva pedig párhuzamosan van szükség a gyógyszeres és az életmód terápiára is.

Megelőzéshez és kezelés esetén is fontos, hogy a testsúly a BMI<25 kg érték alatt legyen. Csökkenteni kell az alkoholfogyasztást, egészségesen kell táplálkozni, azaz zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonákat, alacsony zsírtartalmú élelmiszereket, valamint telítetlen zsírsavak kell fogyasztani. Fontos, hogy a sóbevitel ne haladja meg a napi 5 grammot. Elengedhetetlen a stressz csökkentése, illetve kezelése, és legalább heti 5 alkalommal minimum napi 30 perc közepes intenzitású aerob (állóképességi) edzés végzése. A rezisztenciaedzés kifejezetten vérnyomáscsökkentő hatású – mondta dr. Sztancsik Ilona.

A sport segít

  • Javítja a szívizom vérellátását, ezáltal a vérkeringést.

  • Nő a kollaterálisok, vagyis valóságos hajszálerek száma. Ezek kötik össze a nagyobb átmérőjű ereket, és ha valamelyik nagy érben a vérkeringés megszűnik, a kísérő erek kitágulnak, bizonyos mértékben átveszik az elzáródott ér vérellátását. A kollaterális érrendszer mértéke nagyrészt veleszületett tulajdonság, de rendszeres mozgással fejleszthető.

  • Mozgás hatására csökken a szívizom terhelésre fellépő oxigénigénye, ezért alacsonyabbá válik a szívfrekvencia és többek között csökken a szisztolés és diasztolés vérnyomás is.

  • Érelzáródás esetén az edzett szív-érrendszer elősegíti a vérrög feloldására alkalmazott gyógyszerek hatásos működését.

  • Csökken az elhízás veszélye, fokozódik az inzulinérzékenység, ami hozzájárul a normál vérnyomás és az egészségesebb szív-érrendszer fenntartásához.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

„A mozgás, ezen belül pedig a rezisztenciaedzés, azaz erősítés rendkívül jól hat az egészségre, a vizsgálatok szerint 3-3,5 Hgmm vérnyomáscsökkenést okoz. Érdemes heti 2-3 alkalommal, közepes intenzitással 8-12 ismétléssel megdolgoztatni a nagy izomcsoportokat - törzs, kar, váll mellkas, csípő, lábak -. Legjobb gépi vagy kézi súlyokkal, esetleg saját testsúllyal végezni a gyakorlatokat. Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy elsősorban a középkorú, korábban nem mozgó, társbetegségekkel rendelkező személyek esetén rendkívül fontos a megelőző kardiológiai, sportkardiológiai kivizsgálás” – hangsúlyozta a szakorvos.

Szerző