Ezért is vándorolnak a madarak

Publikálás dátuma
2018.04.16. 12:10
Illusztráció: AFP
A vándormadarak számára komoly hasznot jelent, hogy a költési időszakban elhagyják a trópusi területeket és ezzel együtt maguk mögött hagynak számos betegséget is, mert emiatt egy kevesebb kockázattal járó immunrendszer is elegendő számukra az életben maradáshoz - írta az MTI a svédországi Lundi Egyetem kutatóinak tanulmánya alapján.

A szakemberek több mint 1300 énekesmadár-faj származását vizsgálva arra jutottak, hogy mind az Európa északi részén telelő nem költöző madarak, mind az Európában költő, de a téli hónapokat az Egyenlítőhöz közeli területeken töltő vándormadarak is Afrikából származnak - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon. A szakemberek ezután megvizsgálták a trópusi-afrikai és az európai nem vándorló madarak, valamint a költöző madarak immunrendszerét. Az eredményeik szerint az afrikai nem vándorló madaraknak sokkal változatosabb immunválaszra képes, összetettebb az immunrendszere, mint az európai nem költöző madaraknak és a vándormadaraknak.

A szakemberek szerint az evolúció "gondoskodott róla", hogy az Európába vándorló madárfajok immunrendszere ne legyen túl bonyolult, mivel Európában jóval kevesebb a betegség, mint a trópusokon. Az afrikai nem vándorló madárfajoknak feltehetőleg jóval fejlettebb immunrendszerre van szükségük, hogy megbirkózzanak az őket körülvevő kórokozók garmadájával. "Ami igazán meglep, az az, hogy a vándormadarak immunrendszere hasonlóan kevésbé változatos immunválaszra képes, mint az európai nem költöző madaraké. Holott a költöző madaraknak nemcsak az Európában, hanem a vándorútjaik során érintett és a trópusi területeken lévő betegségeknek is ellen kell állniuk" - mondta Helena Westerdahl, a vizsgálatot végző kutatók egyike.

A szakemberek szerint a meglepő eredmény egyik lehetséges magyarázata, hogy egy erős, komplex immunrendszer "sokkal költségesebb", mint azt eddig gondolták. Ilyen költség lehet például az autoimmunitás, vagy egyéb immunrendszeri betegségek, például a krónikus gyulladás. A kutatók szerint amikor a vándormadarak költeni indulnak, maguk mögött hagynak egy csomó betegséget, ezért nincs szükségük az afrikai felmenőikéhez hasonló összetett, változatosabb immunválaszra képes immunrendszerre. Egy kevésbé bonyolult immunrendszer előnye továbbá, hogy jelentősen csökken a különböző immunbetegségek kockázata.

Szerző

Kihalás szélén a punkteknős

Publikálás dátuma
2018.04.16. 07:19
Fotó: AFP/Chris Van Wyk

Az ausztráliai Mary-folyamban élő “punkteknős“, mely becenevét a páncélján taréjszerűen növő zöld algák miatt kapta, felkerült a leginkább veszélyeztetett fajok listájára. A Londoni Állattani Társaság evolúciós jelentőségű és globálisan veszélyeztetett fajokról összeállított listájának 29. helyére került a héten a különleges ausztrál hüllőfaj, hogy ezzel fokozottabb védelmére hívják fel a figyelmet.

"Mintegy 50 millió évet kell visszamennünk az időben, hogy a punkteknős közeli rokonait megtaláljuk. Nagy hiba lenne, ha hagynánk kihalni ezt a fajt, melynek egyedei a dinoszauruszok korában is éltek már” – mondta Marilyn Connell, az ausztrál Charles Darwin Egyetem kutatója.

A Londoni Állattani Társaság nem tudott pontosat mondani a Mary-folyami teknős populációjának méretéről. A teknős régebben népszerű házi kedvenc volt. Az akadémiai kutatást 1974-ben az akadályozta meg, hogy a kereskedők nem voltak elárulni a jellegzetes teknős lelőhelyét, miután Ausztrália megtiltotta, hogy otthon házi állatként tartsák. Csaknem 20 évvel később John Cann, egy Sydney-ben lakó teknősrajongó újra felfedezte a teknőst a queenslandi Mary-folyóban. Ekkor állapították meg, hogy önálló fajt képvisel.

Élőhelye nem áll védelem alatt, az új halfajok folyóba telepítése pedig veszélyezteti a teknős kicsinyeit. “Sok millió éven át fennmaradtak, aztán egyszer csak a helyi ragadozók mellett megjelentek a sertések és a rókák, végül az ember, így került veszélybe a Mary-folyami teknős” – magyarázta Cann.

Szerző

Hajózni muszáj!

Publikálás dátuma
2018.04.16. 07:18
Április elején bocsátották vízre a franciaországi Saint-Nazaire kikötőjében a világ legnagyobb üdülő hajóját. Az óriás 6780 utas
Az üvegházhatású gázok kibocsátásában a nagy üdülő- és konténerszállító hajók is jelentősen kiveszik a részüket. Most először történt komoly előrelépés a csökkentés érdekében.

"Navigare necesse est" - hajózni muszáj, tartották a régiek, és manapság a globális árukereskedelem virágzása idején, a hatalmas konténerhajók nélkül aligha beszélhetnénk földrészek közötti, jelentősnek mondható árumozgásról. Egy nagy üdülőhajó egy személyautó károsanyag kibocsátásának a több milliószorosát is produkálhatja naponta, egy termetes konténerhajó pedig 300 tonna üzemanyag napi fogyasztása következtében 1000 tonna széndioxidot juttat a levegőbe. A globális hajózás körülbelül olyan mennyiségű kibocsátásért felelős, mint Németország, ezzel a hatodik helyet foglalná el az országok rangsorában. Ezért van nagy jelentősége annak az egyezménynek, amit most fogadott el a hajózásban részt vevő országok többsége – írta a BBC. Az aláírók végeredményben azt vállalták, hogy az üvegházhatású gázok kibocsájtását 2050-re a 2008-as mennyiség felére csökkentik. - Ez kezdeti stratégiai lépés, korántsem végleges, de kulcsfontosságú kiindulópont - nyilatkozta a szervezet főtitkára Kitack Lim.

A sok vitával lebonyolított, egy hétig tartó tárgyalássorozat végére - melyet a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (IMO) rendezett - tettek ezzel pontot.

Miután a repüléshez hasonlóan a hajózás is nemzetközi tevékenység, nem szerepel sem a Kiotói Jegyzőkönyvben sem a Párizsi Egyezményben. Így az USA, Brazília, Szaúd-Arábia nem kívánt semmiféle korlátozást látni, míg az EU, Nagy-Britannia és mások akár 70-100 százalékos csökkentést is előirányoztak volna, így az 50 százalék olyan kompromisszum, amelyet egyesek megvalósíthatatlannak, mások túl kevésnek tartanak.

Az egy hetes tanácskozást a kicsiny, óceániai-szigeteki állam, a Marshall-szigetek nyitotta meg, beszédében a résztvevő országokat cselekvésre szólította fel. Az ország jelentőségét az adja, hogy mivel olcsó a hajók regisztrációja, a világ második legnagyobb tengeri flottájával bír, ugyanakkor a felmelegedés okozta vízszínt emelkedés komolyan fenyegeti fizikai létét. Egy másik kis szigetállam, Vanuatu nagykövete pedig abbéli reményét fejezte ki, hogy a jövőben keményebb intézkedések jöhetnek. Az USA delegációjának vezetője, Jeffrey Lantz viszont azt mondta, jelen pillanatban nem támogatnak egy abszolút csökkentési célt, de hozzátette, a kisebb kibocsájtás nagyban függvénye a jövőbeni technológiának, hatékonyabb energiafelhasználásnak. Nem meglepő az amerikai álláspont, hiszen mint ismert, Trump elnöksége alatt az államok kilépett a klímaváltozásra vonatkozó Párizsi Egyezményből.

A kibocsátás csökkentésének eszköze lehet a sebességcsökkentése, akár a felére is – erre már van példa-, az áramvonalasabb hajótestek, és ezekkel együtt a kisebb motorok. Szerepet játszhatnak az alternatív energiaforrások; szél, hidrogén, áram.

Szerző