Hajózni muszáj!

Publikálás dátuma
2018.04.16 07:18
Április elején bocsátották vízre a franciaországi Saint-Nazaire kikötőjében a világ legnagyobb üdülő hajóját. Az óriás 6780 utas
Fotó: /
Az üvegházhatású gázok kibocsátásában a nagy üdülő- és konténerszállító hajók is jelentősen kiveszik a részüket. Most először történt komoly előrelépés a csökkentés érdekében.

"Navigare necesse est" - hajózni muszáj, tartották a régiek, és manapság a globális árukereskedelem virágzása idején, a hatalmas konténerhajók nélkül aligha beszélhetnénk földrészek közötti, jelentősnek mondható árumozgásról. Egy nagy üdülőhajó egy személyautó károsanyag kibocsátásának a több milliószorosát is produkálhatja naponta, egy termetes konténerhajó pedig 300 tonna üzemanyag napi fogyasztása következtében 1000 tonna széndioxidot juttat a levegőbe. A globális hajózás körülbelül olyan mennyiségű kibocsátásért felelős, mint Németország, ezzel a hatodik helyet foglalná el az országok rangsorában. Ezért van nagy jelentősége annak az egyezménynek, amit most fogadott el a hajózásban részt vevő országok többsége – írta a BBC. Az aláírók végeredményben azt vállalták, hogy az üvegházhatású gázok kibocsájtását 2050-re a 2008-as mennyiség felére csökkentik. - Ez kezdeti stratégiai lépés, korántsem végleges, de kulcsfontosságú kiindulópont - nyilatkozta a szervezet főtitkára Kitack Lim.

A sok vitával lebonyolított, egy hétig tartó tárgyalássorozat végére - melyet a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (IMO) rendezett - tettek ezzel pontot.

Miután a repüléshez hasonlóan a hajózás is nemzetközi tevékenység, nem szerepel sem a Kiotói Jegyzőkönyvben sem a Párizsi Egyezményben. Így az USA, Brazília, Szaúd-Arábia nem kívánt semmiféle korlátozást látni, míg az EU, Nagy-Britannia és mások akár 70-100 százalékos csökkentést is előirányoztak volna, így az 50 százalék olyan kompromisszum, amelyet egyesek megvalósíthatatlannak, mások túl kevésnek tartanak.

Az egy hetes tanácskozást a kicsiny, óceániai-szigeteki állam, a Marshall-szigetek nyitotta meg, beszédében a résztvevő országokat cselekvésre szólította fel. Az ország jelentőségét az adja, hogy mivel olcsó a hajók regisztrációja, a világ második legnagyobb tengeri flottájával bír, ugyanakkor a felmelegedés okozta vízszínt emelkedés komolyan fenyegeti fizikai létét. Egy másik kis szigetállam, Vanuatu nagykövete pedig abbéli reményét fejezte ki, hogy a jövőben keményebb intézkedések jöhetnek. Az USA delegációjának vezetője, Jeffrey Lantz viszont azt mondta, jelen pillanatban nem támogatnak egy abszolút csökkentési célt, de hozzátette, a kisebb kibocsájtás nagyban függvénye a jövőbeni technológiának, hatékonyabb energiafelhasználásnak. Nem meglepő az amerikai álláspont, hiszen mint ismert, Trump elnöksége alatt az államok kilépett a klímaváltozásra vonatkozó Párizsi Egyezményből.

A kibocsátás csökkentésének eszköze lehet a sebességcsökkentése, akár a felére is – erre már van példa-, az áramvonalasabb hajótestek, és ezekkel együtt a kisebb motorok. Szerepet játszhatnak az alternatív energiaforrások; szél, hidrogén, áram.

Szerző
2018.04.16 07:18

Napenergia tárolására alkalmas folyadékot fejlesztettek ki svéd kutatók

Publikálás dátuma
2018.11.17 11:11
Illusztráció
Fotó: AFP/
"Rabul ejti" és tíz évig is képes tárolni a napenergiát az, az újratölthető akkumulátorként működő folyadék, amelyet svéd kutatók fejlesztettek ki.
Szolártermikus üzemanyagnak nevezték el azt a folyadékot, amelyet a svédországi Chalmers Műszaki Egyetemen fejlesztettek ki, és amely több mint egy évtizeden keresztül el tudja magában tárolni a napenergiát - írta az Alternatív Energia. A találmány kifejlesztése egy évig tartott. 
A szolártermikus üzemanyag kicsit olyan, mint egy újratölthető akkumulátor: miután befogadta a napsugarakat, igény szerint tud hőt kibocsátani magából. A folyadék építőelemei szénből, hidrogénből és nitrogénből álló molekulák.
Amikor a napfény érintkezésbe lép a folyadékkal, ennek atomjai között a kötések átrendeződnek, és az anyag feszültség alá kerül. A napenergiát ezt követően az átváltozott folyadék erős kémiai kötései „rabul ejtik.” 
Az energiát még szoba-hőmérsékletű állapotban sem engedik ki kezükből a részecskék. A csapdába ejtett energia kiszabadításához egy katalizátoron keresztül kell vezetni a folyadékot – ez az eljárás visszarendezi a molekulákat az eredeti állapotukba, és az energia hő formájában távozik az anyagból.
Témák
napenergia
2018.11.17 11:11
Frissítve: 2018.11.17 11:11

Van, ahol már javában tombol a tél

Publikálás dátuma
2018.11.16 11:16

Fotó: Shutterstock/
Ojmjakonban november 8-án már mínusz 41 fokos hőmérsékletet mértek.
Európa nagy részén az átlagosnál enyhébb az időjárás, van, ahol már javában tombol a tél. Szibériában az egy hónappal ezelőtti állapothoz képest jelentősen megnőtt a hóval borított területek kiterjedése, ami elősegítette a hőmérséklet jelentős visszaesését. Ennek is köszönhető, hogy nagy mennyiségű hideg levegő halmozódott fel Ázsia északi része felett. Ezt igazolja az is, hogy a világ leghidegebb településeként ismert Ojmjakonban november 8-án már -41 fokos hőmérsékletet is mértek - írta a Sokszínű Vidék.
A Föld leghidegebb települése, Ojmjakon, 750 méterrel a tengerszint felett fekszik. A sarkkörhöz való közelsége miatt a nappalok hossza változó. Decemberben 3 órát, míg júniusban 21 órát süt a nap. A leghidegebb hőmérsékleti rekordot az alig 500 lélekszámú falu tartja: 1933-ban  mínusz 67,7 Celsius-fokot mértek.  A januári átlaghőmérséklet mínusz 50 Celsius fok. A hőingadozás viszont igen szélsőséges, ugyanis volt már nyáron 30 fokos hőség is a településen.
A bátrak kipróbálhatják, milyen az, ha az ajkukra fagy a nyáluk, ahogy egy új-zélandi fotós fogalmazott a kirándulásról, ugyanis több utazási iroda is szervez túrákat Ojmjakonba. Az itt élők, mivel növény nem terem a területen, rénszarvas- és lóhúst esznek, az orvosok szerint az állatok teje elegendő tápanyagot biztosít számukra. Arról, hogy milyen az élet a "hideg sarkában", itt olvashat többet.
Témák
télhideg
2018.11.16 11:16
Frissítve: 2018.11.16 11:16