Fekete lyukak hemzsegnek a galaxis közepén

2018.04.16 15:38
Illusztráció: AFP
A feltételezések szerint több ezer kisebb fekete lyukból tizenhármat fedeztek fel a Tejútrendszer központjában lévő hatalmas fekete lyuk körül a Columbia Egyetem csillagászai. A Nature-ben megjelent cikk szerzői az ELTE fizikusára, Kocsis Bencére is hivatkoznak, aki az mta.hu-nak magyarázta a felfedezés hátterét.

A múlt század végén egy hatalmas fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszer centrumában lévő, Sagittarius-A* nevű területen. Ennek a központi fekete lyuknak a tömege eléri a Nap tömegének négymilliószorosát. De egy másik szenzációs felfedezés egészen máig váratott magára. Az elméletek szerint ugyanis a galaxisok közepén elhelyezkedő szupernehéz fekete lyukak környezetében lenniük kell kisebb, néhány naptömegnyi fekete lyukaknak is - csakhogy ilyeneket mindeddig nem találtak.

A Columbia Egyetem kutatói arról számoltak be a folyóiratban, hogy 13 kisebb fekete lyukat sikerült azonosítaniuk a Sagittarius-A* közelében, és az is valószínű, hogy még sokkal több lehet ott. A kutatók a Chandra űrtávcső adataiban számos pontszerű röntgenforrást találtak galaxisunk közepén, és kiderült, hogy a fekete lyukak jellegzetességeit mutató források jellemzően közelebb helyezkedtek el a központi fekete lyukhoz, mint a csillagok. A jelenség lényege, hogy ha berakunk egy szupernehéz fekete lyukat egy csillagpopulációba, akkor a kisebb fekete lyukak besűrűsödnek a szupernehéz fekete lyuk környezetében. „Úgy kell ezt elképzelni, mint amikor egy edényben a nehezebb összetevők alul gyűlnek össze, lesüllyednek. A fekete lyukak tömege nagyobb, mint a csillagoké, így közelebb vonzza őket a nagy fekete lyuk gravitációja” – mondta Kocsis Bence, az Eötvös Loránd Tudományegyetem atomfizikai tanszékének adjunktusa. A felfedezett fekete lyukak térbeli eloszlásából arra következtetnek a kutatók, hogy a központi fekete lyuk környezetében még több ezer kisebb fekete lyuk lehet.

Meglepő dolgot észlelt a NASA űrszondája a Bennu kisbolygónál

2019.03.23 12:12

Fotó: NASA/ Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin
Részecskéket lövell ki a Bennu kisbolygó. A NASA OSIRIS-REx űrszondájának felvételein az is látszik, hogy az aszteroida felszínét sziklák borítják.
A NASA űrszondájának felvételéből kiderül, a Bennu aszteroida aktív, ugyanis anyagot lövell ki magából. Ilyen, nagyon ritka jelenséget az eddig megfigyelt nagyjából 800 ezer ilyen égitest közül alig tucatnál észleltek – írta a hvg.hu. A tudósokat az is meglepte, hogy a kisbolygó felszínét sziklák borítják, ami ráadásul a megközelítését is megnehezíti.
A kutatócsoport szerint a kilövellő részecskék megkerülik az aszteroidát, mielőtt visszatérnének a felszínére. A szondának annyira kell megközelítenie az aszteroidát, hogy fel tudja szippantani a mintákat. Eredetileg ehhez egy olyan, 50 méter átmérőjű helyet akartak találni, ahol nincsenek akadályok, a köves talaj miatt azonban egy kisebb zónát kerestek - írta az Index. Az összegyűjtött mintákkal egy kapszula a tervek szerint 2023-ban tér vissza a Földre.
A NASA OSIRIS-REx űrszondája augusztus óta gyűjti az adatokat a Bennu névre keresztelt aszteroidáról. Decemberben, miután sikerült megközelíteni az 500 méter átmérőjű kisbolygót, a NASA bejelentette, a műszerek vizet találtak rajta. Az első "részecskerobbanást" január 6-án fedezték fel a tudósok, amit azóta nagyjából egy tucat követett. Miután kiderült, hogy a részecskék nem veszélyesek az űrszondára, úgy döntöttek, tovább tanulmányozzák a lehetséges okokat. A Bennunak több mint 150 évre van szüksége ahhoz, hogy a Föld közelébe kerüljön. Bár a becsapódási rizikó elenyésző, a NASA a legveszélyesebb jelenleg ismert aszteroidaként tartja számon.
Frissítve: 2019.03.23 12:12

Borzdisznó, firhang, ösztöke - 1008 oldalon sorjáznak a tájszavak

2019.03.23 08:44

Fotó: Shutterstock
A szótár mintegy 50 ezer kifejezésről árulja el, hogy mit jelent.
"Azt gondoltuk, itt lenne az ideje, hogy az 1960-ban lezárt Új magyar tájszótár után hatvan évvel ismét összefoglaló enciklopédikus szótáruk jelenjen meg a magyar tájszavaknak" - hangsúlyozta Kiss Gábor, a kiadó igazgatója, a Nagy magyar tájszótár főszerkesztője. A tájszótárba az első adatokat az 1990-es évektől kezdve gyűjtötték, amikor a Magyar szókincstár című magyar szinonimaszótár elkészítésén dolgoztak. A kiadó ekkor kezdte el adatbázisba rendezni a tájszavakat, kisebb-nagyobb megszakításokkal több mint két évtized alatt gyűlt össze a szótár anyaga, a szerkesztésre az elmúlt öt évben került sor. Az ötvenötezer szót tartalmazó szótár sokéves előkészületei alatt 25 forrás anyagát dolgozták fel: 22 korábbi tájszótárt, 2 általános értelmező szótárt és egy nyelvatlaszt. Kiss Gábor kiemelte: a Nagy magyar tájszótárnak minden eddigi tájszótárnál nagyobb a merítése, a Kárpát-medence minden régiójából tartalmaz szép számmal szavakat, és csaknem 200 év nyelvállapotát tükrözi. A szótár érdekességének nevezte, hogy a szavak mellett szerepel az is, hogy melyik szótárból kerültek be az új kötetbe, így minden szó forrása visszakereshetővé válik. A kötet bemutatja a hagyományos paraszti gazdálkodás szavait, de megismerhetők belőle többek között a hajdani hiedelmek, babonák is. Az új szótár a letűnt paraszti világ enciklopédiájának is tekinthető - magyarázta Kiss Gábor. Hozzátette, hogy a Kárpát-medencében napjainkban tíz nyelvjárási terület különíthető el, de minden olyan dolognak kevés megnevezése volt, amelyet országos vásárra vittek, így például a búzának vagy a kukoricának, hiszen ilyenkor szükség volt arra, hogy távoli vidékeken élő emberek is megértsék egymást. A függöny népies változata a firhang szó nagyon sok helyen megtalálható volt, ami a nyelvújítás során kialakított függöny szó miatt szorult ki a köznyelvből és csak a nyelvjárásokban élt tovább. A kemence kitakarítására használt, kukoricahajból vagy szalmából készített seprű pemet elnevezése 13 szótárból lett összegyűjtve, az ösztökét vagy az almáriumot (fiókos, üveges szekrény), a latorját (létra) vagy a langallót is sok nyelvjárásban használták. A sündisznónak 21 különféle megnevezése található meg a szótárban: régen például borzdisznónak, tövisdisznónak vagy tövises kutyának is hívták. A búzavirágnak is 14 elnevezése van, többek között a katószeme vagy az égi virág - említette érdekességként Kiss Gábor. Elmondta azt is, hogy az első magyar tájszótár 191 évvel ezelőtt 1838-ban jelent meg, Vörösmarty Mihály és Toldi Ferenc szerkesztette.
szótár