A harmincadik Modulo 168 d típusú csuklós buszt kellett volna megkapnia április 11-ig a BKV-nak, de a kormány reményei szerint a "hazai gyártást fellendítő" Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) a határidő előtt mindössze 5 járművet szállított le a főváros közlekedési cégének. A késedelmes teljesítés miatt járművenként napi 150 ezer forintos kötbérre jogosult a megrendelő, de a BKV arra a kérdésünkre nem adott egyértelmű választ, hogy érvényesíti-e kötbér-jogosultságát a céggel szemben. Ráadásul a közlekedési vállalatnak most fogalma sincs, mikor kapja meg a megrendelt autóbuszokat, mert a gyártó nem adott új ütemezést.
A buszok értéke egyenként nettó 86 millió forint, a 30 példány beszerzésére összesen nettó 2,6 milliárd forintot fordított volna a BKV, de az elmaradás miatt csak az elkészült 5 darab árát fizette ki a gyártónak. A valósághoz az is hozzátartozik, hogy még az átvett járműveket sem tudták forgalomba állítani, mert - ahogy a BKV fogalmazott lapunknak írt válaszlevelében: „a járművek jelenleg a beüzemelés fázisában vannak, mely során a BKV igényeinek megfelelő finomhangolásokat végeznek a járműveken". Információink szerint a BKV 90 nap után elállhat a szerződéstől.
Nemcsak a sajtóban, hanem műszaki szakmai körökben is minőségi kétségek merültek fel a típussal kapcsolatban, ezért a közlekedési vállalat felügyelő-bizottsága független szakértői vizsgálatot rendelt el még januárban. Az eredményről is megkérdeztük a BKV-t, de nem avattak be a jelentés tartalmába. Azt az információnkat ugyanakkor megerősítette a közlekedési társaság, hogy egy korábban elmaradt 100 millió forintos kötbér követelés miatt már perben állnak a céggel.
A nem teljesített fővárosi megrendelés azonban csak a jéghegy csúcsa: az IEAG-nak összesen 180 darab csuklóst kellett volna legyártani a választások utáni hétre, ebből a legnagyobb tétel, 150 darab a Volánbusz megrendelése. Őket is kerestük, de kérdésünkre, hogy kaptak-e egyet is a várt járművekből, nem válaszoltak. Más információk szerint nekik egyetlen darabot sem szállított eddig az IEAG. A Volánbusz is benyújthat kötbérigényt, ami naponta 22,5 millió forinttal terhelhetné a gyártót.
Arra azonban egyre kevesebb az esély, hogy ezeket a kötbéreket be is tudják hajtani a megrendelő közlekedési vállalatok. A szakmai körökben elismert Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) napokban a közösségi oldalán tette közzé azt az információt, hogy a gyártó elkezdte elbocsátani dolgozóit, a beszállítók felszámolási eljárásokat indítottak ellene a kifizetetlen számlák miatt, ezért a szerződés teljesítése helyett a gyártó csődjével lehet számolni.