Busz helyett felszámolás érkezhet

Publikálás dátuma
2018.04.17 07:06
A VEKE szerint akár csődöt is jelenthet a buszgyártó - FOTÓ: KORMANY.HU/BOTÁR GERGELY
Fotó: /

A harmincadik Modulo 168 d típusú csuklós buszt kellett volna megkapnia április 11-ig a BKV-nak, de a kormány reményei szerint a "hazai gyártást fellendítő" Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) a határidő előtt mindössze 5 járművet szállított le a főváros közlekedési cégének. A késedelmes teljesítés miatt járművenként napi 150 ezer forintos kötbérre jogosult a megrendelő, de a BKV arra a kérdésünkre nem adott egyértelmű választ, hogy érvényesíti-e kötbér-jogosultságát a céggel szemben. Ráadásul a közlekedési vállalatnak most fogalma sincs, mikor kapja meg a megrendelt autóbuszokat, mert a gyártó nem adott új ütemezést.

A buszok értéke egyenként nettó 86 millió forint, a 30 példány beszerzésére összesen nettó 2,6 milliárd forintot fordított volna a BKV, de az elmaradás miatt csak az elkészült 5 darab árát fizette ki a gyártónak. A valósághoz az is hozzátartozik, hogy még az átvett járműveket sem tudták forgalomba állítani, mert - ahogy a BKV fogalmazott lapunknak írt válaszlevelében: „a járművek jelenleg a beüzemelés fázisában vannak, mely során a BKV igényeinek megfelelő finomhangolásokat végeznek a járműveken". Információink szerint a BKV 90 nap után elállhat a szerződéstől.

Nemcsak a sajtóban, hanem műszaki szakmai körökben is minőségi kétségek merültek fel a típussal kapcsolatban, ezért a közlekedési vállalat felügyelő-bizottsága független szakértői vizsgálatot rendelt el még januárban. Az eredményről is megkérdeztük a BKV-t, de nem avattak be a jelentés tartalmába. Azt az információnkat ugyanakkor megerősítette a közlekedési társaság, hogy egy korábban elmaradt 100 millió forintos kötbér követelés miatt már perben állnak a céggel.

A nem teljesített fővárosi megrendelés azonban csak a jéghegy csúcsa: az IEAG-nak összesen 180 darab csuklóst kellett volna legyártani a választások utáni hétre, ebből a legnagyobb tétel, 150 darab a Volánbusz megrendelése. Őket is kerestük, de kérdésünkre, hogy kaptak-e egyet is a várt járművekből, nem válaszoltak. Más információk szerint nekik egyetlen darabot sem szállított eddig az IEAG. A Volánbusz is benyújthat kötbérigényt, ami naponta 22,5 millió forinttal terhelhetné a gyártót.

Arra azonban egyre kevesebb az esély, hogy ezeket a kötbéreket be is tudják hajtani a megrendelő közlekedési vállalatok. A szakmai körökben elismert Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) napokban a közösségi oldalán tette közzé azt az információt, hogy a gyártó elkezdte elbocsátani dolgozóit, a beszállítók felszámolási eljárásokat indítottak ellene a kifizetetlen számlák miatt, ezért a szerződés teljesítése helyett a gyártó csődjével lehet számolni.

2018.04.17 07:06

O1G - fújta a Momentum Polt Péter hivatala elé (videó)

Publikálás dátuma
2019.01.21 22:13
Cseh Katalin Momentum-tag graffitis akció közben
Fotó: Facebook/Momentum Mozgalom/
2019.01.21 22:13

Bevándorláspárti seftelőknek nevezte az ellenzéket Menczer Tamás

Publikálás dátuma
2019.01.21 21:31
Menczer Tamás
Fotó: Népszava/
Soros György, abnormálisan viselkedő uniós tagállamok, színtiszta politikai támadás - fejtegette a köztévé műsorában „ Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára.”
A Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára szerint az ellenzék az "összefogósdival" bizonyítja, hogy alkalmatlan az ország vezetésére. Menczer Tamás az M1 csatorna hétfő esti műsorában ezt azzal kapcsolatban mondta, hogy Judith Sargentini, az Európai Zöld Párt képviselője Brüsszelben együtt demonstrált magyar ellenzéki pártok politikusaival – írja a KKM, a távirati iroda hírét idézve.
Menczer Tamás szerint ha bármelyik ellenzéki párt alkalmas lenne az ország vezetésére, az önállóan megméretné magát, most viszont abban bíznak, hogy "összefogással a sok alkalmatlanból lehet egy alkalmas, Soros György és a brüsszeli bevándorláspáti politikusok segítségével", de egy nyilvánvalóan nincs így. Ami zajlik, az Menczer Tamás szerint "bevándorláspárti seftelés", amelyben Magyarország biztonságát az ellenzék aprópénzre és politikai hatalomszerzésre akarja cserélni. Ahmed H. ügyével kapcsolatban az államtitkár azt mondta, egy normális világban az uniós tagállamok és intézmények szolidaritást vállaltak volna Magyarországgal, hiszen egy olyan terroristát ítélt el a bíróság, aki a határra és a határt védő magyar rendőrökre támadt. Ehelyett Judith Sargentini vezetésével a bevándorláspárti képviselők Ahmed H. mellett demonstráltak, a Sargentini-jelentésben pedig az szerepel, hogy Ahmed H. csak a családját akarta segíteni, de a magyar hatóságok elítélték. Ez a hazugság is bizonyítja, hogy Magyarországgal szemben minden esetben "színtiszta politikai támadás" folyik, korrekt eljárásról soha nem beszélhetünk. Bár minisztériumi közlemény erre nem tér ki, az elítélt Ahmed H. szintén pereli a magyar államot, amiért a nemzeti konzultációban úgy nevezték elítéltnek, hogy ügyében akkor még nem is született jogerős ítélet. Ha pedig bevándorláspárti seftelésről beszélünk, a bevándorlásból főleg a kormányközeli érdekkörök húztak hasznot, nem is keveset a letelepedési kötvényeladás révén; a kötvényekből ráadásul nemzetközileg körözött személy is vásárolt, Atiya Khouryn – Aszad pénzembere. A Transparency International hvg.hu által idézett számításai szerint Magyarország 30 milliárd forintot bukott a kötvényügyleten, Fidesz-közeli cégek viszont több tízmilliárdot kerestek. A kötvényvásárlással pedig közel 20 ezer harmadik országból érkező -közel-keleti, orosz, kínai – állampolgár jutott magyar vízumhoz.
2019.01.21 21:31