Busz helyett felszámolás érkezhet

Publikálás dátuma
2018.04.17 07:06
A VEKE szerint akár csődöt is jelenthet a buszgyártó - FOTÓ: KORMANY.HU/BOTÁR GERGELY
Fotó: /

A harmincadik Modulo 168 d típusú csuklós buszt kellett volna megkapnia április 11-ig a BKV-nak, de a kormány reményei szerint a "hazai gyártást fellendítő" Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) a határidő előtt mindössze 5 járművet szállított le a főváros közlekedési cégének. A késedelmes teljesítés miatt járművenként napi 150 ezer forintos kötbérre jogosult a megrendelő, de a BKV arra a kérdésünkre nem adott egyértelmű választ, hogy érvényesíti-e kötbér-jogosultságát a céggel szemben. Ráadásul a közlekedési vállalatnak most fogalma sincs, mikor kapja meg a megrendelt autóbuszokat, mert a gyártó nem adott új ütemezést.

A buszok értéke egyenként nettó 86 millió forint, a 30 példány beszerzésére összesen nettó 2,6 milliárd forintot fordított volna a BKV, de az elmaradás miatt csak az elkészült 5 darab árát fizette ki a gyártónak. A valósághoz az is hozzátartozik, hogy még az átvett járműveket sem tudták forgalomba állítani, mert - ahogy a BKV fogalmazott lapunknak írt válaszlevelében: „a járművek jelenleg a beüzemelés fázisában vannak, mely során a BKV igényeinek megfelelő finomhangolásokat végeznek a járműveken". Információink szerint a BKV 90 nap után elállhat a szerződéstől.

Nemcsak a sajtóban, hanem műszaki szakmai körökben is minőségi kétségek merültek fel a típussal kapcsolatban, ezért a közlekedési vállalat felügyelő-bizottsága független szakértői vizsgálatot rendelt el még januárban. Az eredményről is megkérdeztük a BKV-t, de nem avattak be a jelentés tartalmába. Azt az információnkat ugyanakkor megerősítette a közlekedési társaság, hogy egy korábban elmaradt 100 millió forintos kötbér követelés miatt már perben állnak a céggel.

A nem teljesített fővárosi megrendelés azonban csak a jéghegy csúcsa: az IEAG-nak összesen 180 darab csuklóst kellett volna legyártani a választások utáni hétre, ebből a legnagyobb tétel, 150 darab a Volánbusz megrendelése. Őket is kerestük, de kérdésünkre, hogy kaptak-e egyet is a várt járművekből, nem válaszoltak. Más információk szerint nekik egyetlen darabot sem szállított eddig az IEAG. A Volánbusz is benyújthat kötbérigényt, ami naponta 22,5 millió forinttal terhelhetné a gyártót.

Arra azonban egyre kevesebb az esély, hogy ezeket a kötbéreket be is tudják hajtani a megrendelő közlekedési vállalatok. A szakmai körökben elismert Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) napokban a közösségi oldalán tette közzé azt az információt, hogy a gyártó elkezdte elbocsátani dolgozóit, a beszállítók felszámolási eljárásokat indítottak ellene a kifizetetlen számlák miatt, ezért a szerződés teljesítése helyett a gyártó csődjével lehet számolni.

2018.04.17 07:06

Valsartan: egyes pótszerekből máris hiány van

Publikálás dátuma
2018.07.17 08:21
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
Az orvosok megkezdték a betegek átállítását azon 27 valsartan tartalmú vérnyomáscsökkentőről, amit a hatóságok július negyedikén szennyezés miatt vontak vissza a forgalomból. Azonos hatóanyaggal 24 szer kapható a patikákban, de van ahol már ezeket sem kapni.
A múlt héten mintegy 20-30 betegének cserélte le a terápiáját Lénárd Rita belgyógyász szakorvos, ám már ekkor előfordult, hogy a gyógyszertárban nem tudták kiadni a fölírt dózisú készítményt, csak annál erősebb volt. Így több betegénél a magasabb hatóanyag tartalmút kellett felírni és a gyógyszert felezni. A kialakult helyzetet bonyolítja – mondja az orvos, hogy a valsartan a magasvérnyomásra adható szerek közül, nem az elsőként választandó szer, ezt a hatóanyagot akkor kell írni, ha az egyéb készítmények mellékhatást (például köhögést) okoztak a betegnek.  A szakmai szervezetek már a múlt héten közzétették azt a listát, melyből a magasvérnyomást kezelő orvosok választhatnak a most kieső valsartan-terápiák pótlására. A Krka gyógyszercégnek kettő, a Tevának is kettő, de azokból többfajta hatáserősségű készítménye van, amit ugyancsak 80 százalékos tb-támogatással válthatnak ki a betegek. (A térítési díjuk 352 forinttól kiszereléstő és fatától függően 2258 forint lehet.) Ezen felül a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő(NEAK) hétfőn több tucat olyan orvosságot jelölt meg, amely ugyan más hatóanyaggal, de megfelel a valsartan hatásmechanizmusának. Ezek árából a betegeknek szintén csak húsz százalékot kell térítési díjként kifizetniük. Kapható a valsartan készítmények „őse” az eredeti készítmény, a Diovan, de ezt támogatás nélkül, teljes áron forgalmazzák a gyógyszertárak. Ennek 28 szemes 80 és 160 milligrammos kiszerelése 3405 forintba, a 320 milligrammos 5830 forintba kerül.  A szennyezett hatóanyaggal forgalomba kerül készítmények leváltása nem egyszerű, mert már nem csak az unió területéről vontak ki nagy mennyiségű valsartanos gyógyszereket, de az amerikai szakhatóság (FDA) is éltebeléptetett visszahívásokat.  A dán gyógyszerügyi hatóság honlapjáról pedig az is kiderül, hogy a szennyezés akár 2012 óta is benne lehetett a kínai gyártó által készített hatóanyagban. A kínai gyártó akkor változtatott az előállítási folyamaton, ezt szabályosan bejelentette a hatóságoknak, amelyek ilyenkor előírják a cégtől vásárló gyártóknak, forgalmazóknak, hogy milyen minőségvizsgálatokat kell elvégezniük, milyen nem kívános anyagokra kell szűrniük. Csakhogy a most bajt okozó, nitrózamin nem szerepelt ezek között. A Zhejiang Huahai Pharmaceuticals-nál történt alapanyag szennyeződésre most is csak véletlen – a cég felvásárlását megelőző átvilágítás alkalmával – derült fény.   A nitrózamin egyes ipari folyamatokban melléktermékként képződő szerves vegyület, erősen mérgező, rákkeltő anyag, olyannyira, hogy a laboratóriumi patkánykísérleteknél használhatják daganatképzésre. Egyes forrásaink szerint a kínai alapanyag szennyeződése csekély, legalábbis 70 évnyi adagolás mellett lehetne bizonyítottan egészségkárosító hatása. Úgy tudjuk: a most termék visszahívásban érintett gyártók közt vannak olyan cégek, amelyek akár két hónap alatt visszatérhetnek termékükkel a piacra, mert időben elindították találtak más forrásból hatóanyagot, s azzal ismét elindíthatják a gyártást. 

Két doboz a virtuális limit

Bár a termék visszahívás mint intézkedés, csak a patikákra vonatkozik, hétfőn az OGYÉI arról tájékoztatta a lakosságot, hogy fejenként maximum 2 doboz bontatlan, lejárati időn belüli készítményt visszavihetnek a patikákba, ahol visszakapják a gyógyszer térítési díját.  Az OGYÉI azzal indokolta a kétdobozos limitet, hogy – szerintük - egyszerre legfeljebb háromhavi adagot lehet felírni, így indokolatlan, hogy két bontatlan doboznál több gyógyszer legyen ott a betegnél. A gyógyszert bármelyik gyógyszertárba vissza lehet vinni, blokk nélkül is. A gyógyszertárakat sem éri kár: a kifizetett összeget megkapják a forgalmazóktól.  A lehetőség csak formailag korlátozza két dobozra a visszaváltást, a gyakorlatban ellenőrizhetetlen, hogy ki, mennyit visz majd be egy-egy patikába. A beteg többször is beállhat a sorba és a gyógyszerész blokk nélkül nem is tudja majd kontrollálni, hogy az illető valójában mennyit és mikor váltott ki. Aggódnak a gyógyszerészek amiatt is, hogy előfordulhat most kevesebbet tudnak visszadni aktuális térítési díjként, mint amennyit a beteg annak idején fizetett. A vérnyomáscsökkentők ára ugyanis akár havonta is változhat.   

Szerző
2018.07.17 08:21
Frissítve: 2018.07.17 08:24

A Dísz teret is kinézte a kormány, és meg is szerzi magának

Publikálás dátuma
2018.07.17 07:00

Fotó: MTVA/ Róka László
Minden társadalmi kontroll s hatásági ellenőrzés alól kivonná a kabinet a budai Vár kormányzati negyednek szánt részét, miközben állami tulajdonba vonná a ma még önkormányzati ingatlanokat is.
A kormány megalkotná a kiemelt budapesti fejlesztések kategóriáját – legalábbis erről szóló javaslatot nyújtott be az országgyűlésnek Semjén Zsolt kereszténydemokrata miniszterelnök-helyettes és Gulyás Gergely kancelláriaminiszter.
A jövőben kiemelt budapesti fejlesztésnek számítanak azok a költségvetési vagy EU-s forrásból finanszírozott budapesti kormányzati fejlesztések, amelyeket a központi költségvetési szervek vagy állami gazdasági társaságok valósítanak meg, és amiket a kormány rendeletében kiemeltté nyilvánított.
A törvénytervezet szerint egy a magyar állam százszázalékos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társaság feladata lesz a kiemelt budapesti fejlesztések előkészítése. Két konkrét fejlesztést is megneveznek: a Budapest Diákváros - Déli Városkapu Fejlesztési Programot, valamint a Budai Vár megújítását. A tervek szerint a dél-pesti és észak-csepeli fejlesztési területen valósul meg egy atlétikai stadion a hozzá kapcsolódó létesítményekkel, Xtrém néven egy szabadidőpark és egy evezősközpont, valamint a diákváros.
A törvény emellett a Budai Palotanegyed és környezete megújítására is javaslatot tesz. Ahogyan a Kossuth Lajos tér törvénnyel került az Országgyűlés gondozásába került, úgy ugyanezt indokolt és szükséges – legalábbis az előterjesztés szerint –  megtenni a budai Várnak a Dísz tértől a királyi palotáig terjedő területével is - szerepel az indoklásban.
Nagy valószínűséggel a kormánynak nem a „diákváros” a fontos, hanem sportkomplexumokat fognak építeni a korábban olimpiai helyszínnek kinézett területen. A Palotanegyednél hasonlóak lehetnek az indokok, csak nem az olimpia, hanem a kormányzati negyed érdekében. Ha az önkormányzati tulajdonú épületek állami tulajdonba kerülnek, a kormány a településképtől a behajtási szabályokig és díjakig mindent rendeletben szabályozhat. Például a lakosság kiszorítását is.
Mindez azt jelenti, hogy a fenti területeken végrehajtott beruházások kikerülnek a civil és társadalmi kontroll alól, a hatósági ellenőrzés jelképessé válik. A kivitelezőt pedig gyakorlatilag a kormány jelölheti ki.
Témák
törvény
2018.07.17 07:00
Frissítve: 2018.07.17 07:00