Előfizetés

Lemondott az Országos Bírói Tanács három tagja

Publikálás dátuma
2018.04.19. 12:43
Az Országos Bírói Tanács, annak január 30-i alakulóülésén. Fotó: Tóth Gergő
Lemondott az Országos Bírói Tanács (OBT) négy tagja és egy póttagja - közölte az OBT csütörtökön az internetes oldalán.

Dr. Rendeki Ágnes, dr. Demjén Péter, Őzéné dr. Hajdú Mária, dr. Seres Lívia tag és dr. Tóth Gyöngyi póttag bejelentette lemondását az OBT tagságról "a meglévő vezetői és bírói feladataikra, részben családi okra hivatkozással" - írták.

A lemondott tagok munkáját köszöni az OBT, melynek elnöke intézkedett a póttagok behívásáról - olvasható a közleményben. A tanács működése folyamatos, a féléves üléstervben változás nem következett be. Az Országos Bírói Tanács márciusban és áprilisban is havi két egész napos ülést tartott, számos előterjesztést tárgyalt meg, és több bizottsága megkezdte az érdemi munkát - tették hozzá.

Az OBT jelenlegi tagságával január 30-án tartotta alakuló ülését, írja az MTI. Hilbert Edit, a testület elnöke az ülésen kiemelte, az új összetételű tanácsot a változás igénye hozta létre. Átlátható, kiszámítható, nyugodt, stabil bírósági működésre van szükség - fűzte hozzá akkor Hilbert Edit, aki a Budapest Környéki Törvényszék elnöke, az új OBT választott tagja és leghosszabb bírói szolgálati viszonya révén első soros elnöke.

310,29 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.04.19. 10:08
Illusztráció: Shutterstock
Alig változott, a főbb devizákkal szemben vegyesen alakult a forintárfolyam csütörtökre virradóra a nemzetközi devizakereskedelemben.

Az eurót a szerda esti 310,29 forinttal megegyező árfolyamon jegyezték csütörtök reggel fél nyolckor is.

A dollár jegyzése viszont 250,52 forintról 250,60-ra emelkedett, a svájci franké pedig 259,17-ről 258,66 forintra csökkent.

Az első udvarhölgy

Varga Péter
Publikálás dátuma
2018.04.19. 07:46
Kamarazene felsőfokon - Yuja Wang - Daishin Kashimoto - Andreas Ottensamer Fotó: Kotschy Gábor/Budapesti Tavaszi Fesztivál
A világhírű zongorista Yuja Wang, Daishin Kashimoto és Andreas Ottensamer társaságában lépett fel a Művészetek Palotájában és egyikük sem okozott csalódást rajongóiknak.

Ha Martha Argherichet nyugodtan nevezhetjük a zongora királynőjének, Yuja Wang bízvást lehet az udvarhölgyek legkiválóbbja. Pedig amikor magasított talpú, sarkú cipőjében és még ezzel együtt is földig érő csillogó kék estélyi ruhájában betipeg a színpadra a kínai zongorista, inkább néznénk kissé eltévedt plázacicának, mint zeneművésznek. De amikor leül a zongorához és elkezd játszani, az első hangoktól kezdve nyilvánvaló, hogy nem butácskán csacsog, hanem elmélyülten tud Chopin nyelvén beszélni. Chopint sokféleképpen lehet játszani, a zeneköltő maga visszafogottabb volt, de nem volt teljességgel ellene a Liszt-féle zabolátlanabb előadásmódnak sem. Az utóbbi időkben inkább a tárgyilagosabb megközelítés tanúi lehettünk, de úgy tűnt az a finomabban romanticizáló stílus, amelyet Wangtól hallottunk tökéletesen összeillett a szerző művével. Piano futamai szépek, basszusa erőteljes, de nem dübörgő, valójában ritkán hallani ilyen lekerekített, de mégis testes basszushangokat zongorán. Különös szimpátiát keltett irányába az, hogy a Chopin művet leszámítva kamaraművészként jelent meg az est további részében: a Berlini Filharmonikusok egyik első vezetőhegedűsének és egyik elsőklarinétosának adva nem mindennapi lehetőséget.

Yuja Wang bebizonyította, hogy elmélyült mestere hangszerének Fotó: AFP/Mandy Cheng

Yuja Wang bebizonyította, hogy elmélyült mestere hangszerének Fotó: AFP/Mandy Cheng

És nem csak társai, a közönség is örülhetett, hogy olyan – a Müpa nagy hangversenytermében ritkán hallható kamarazenei remekművek - mint amilyeneket Debussytól, Bartóktól és Sztravinszkijtól játszott a három művész - kerültek műsorra. Szépen el voltak osztva a játszanivalók, kapott Debussy műveiben szólószerepet Ottensamer és Kashimoto is, ezekben mindketten perfekt szólistáknak mutatkoztak, Wang pedig a zongoristapartner szerepében visszafogott, de nem jelentéktelen játékot mutatott. A katona történetének öt tételes, a szerző által három előadóra átírt változata volt az elő rész igazi nagy száma, amelynek előadásában természetesen a hegedűs a klarinétos a zongorista is egyenlő művészi jelenléttel vett részt, az hogy a hegedűs egy kicsit előtérben volt magából a történetből is következik, amely során a hegedű fontos szerepet kap. Kashimoto nem néhánytagú kisegyüttesekben szokott hozzá hegedűhangzásának kialakításához, berlini pozíciója előtt sok más szimfonikus zenekarban is töltött be vezetőhegedűsi szerepet, talán egy kissé előtérben volt a Kontrasztokban is, de három azonos szinten lévő, egészen kiváló művészt hallottunk, ami szükséges, mert Bartók olyan nagyságoknak, mint Szigeti József és Benny Goodmann írta a művet, és a végleges változat lemezfelvételén maga játszott a zongorán. Csak ismételni lehet, Wang abszolút művész és külön dicséret illeti, hogy ilyen összeállítású és súlyú műsorral is megjelent egy nagy hangversenyszínpadon.

Infó: Chopin: Andante spianato és Grande polonaise brillante, Debussy: Rapszódia klarinétra és zongorára, Stravinsky: A katona története, Debussy: g-moll hegedűszonáta, Bartók: Kontrasztok, Yuja Wang zongora, Daishin Kashimoto hegedű, Andreas Ottensamer klarinét,

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2016. április 16.