Nem ördögtől való

Fotó: február 5.

A Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ) egyetért a bérunió intézményével, tehát azzal, hogy az Európai Unión belül azonos munkáért azonos bért kelljen fizetni. Szakszervezetünk különösképpen annak tudatában helyesli ezt, hogy 2019-re mindössze 5 százalékos bérfejlesztés szerepel a kormány és az állami cégek szakszervezeteinek hároméves bérmegállapodásában.

Kedvezően fogadtuk a 2017. évi és a 2018. évi kétszámjegyű bérfejlesztéseket, amelyek ugyan kevésbé csillapították a nyomasztó foglalkoztatáspolitikai problémákat, ám az érzelmi hatás érzékelhető volt. Ezért aggasztónak tartjuk a viszonylag megnyugtató bérnövekedés visszavágását. Szakszervezetünk szerint elégedetlenségi hullám söpörhet végig az állami tulajdonú társaságok munkavállalóin. Ezért indítványozzuk, hogy a nemrég megalakult Közszolgáltató Társaságok Konzultációs Fóruma tűzze napirendre a 2019. évre szóló bérmegállapodás újratárgyalását. Ha ez nem történik meg, és nem lesz kedvező fordulat az 5 százalékot illetően, úgy a hiányszakmákban további rohamszerű elvándorlás okozhat beláthatatlan munkaerőpiaci helyzetet. Drámaian megfogyatkozhat a gépkocsivezetői és a karbantartói állomány is.

A bérunió ütemezné és szabályozná a jövedelmekben meglévő különbségek kiegyenlítésének folyamatát. Az érdekvédők természetesen nem gondolják, hogy egycsapásra megváltoznának a jövedelmi viszonyok. A versenyképesség és a nemzetgazdasági össztermék (GDP) kérdésében nagy különbségek vannak az EU-s tagállamok között, ezért is lehetetlen egyik évről a másikra egy szintre hozni a béreket. Ugyanakkor a folyamatos bérharmonizáció, a bérszakadék állandó szűkítése lehetne a bérunió feladata. A bérunió nagyon komoly előkészítést, jelentős anyagi erőforrás elkülönítését, türelmet és megértést igényelne, csak így lehetne az EU-s béreket viszonylagos összhangba hozni. A ZVDDSZ szerint amennyiben ez a folyamat megtorpan, akár az ország munkaerőpiaca is bedőlhet.

Szerző
2018.04.20 08:04

700 ezer autót hív vissza a Volkswagen

Publikálás dátuma
2018.08.20 18:11
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Elektronikai meghibásodás veszélye miatt visszahív szervizre 700 ezer Tiguan és Touran típusú autót a Volkswagen - jelentették be hétfőn a német autógyár wolfsburgi központjában.
A visszahívás a Tiguan városi terepjáró és a Touran egyterű autó tetőablakkal és hangulatvilágítással felszerelt új modelljeire vonatkozik. A meghibásodás a panorámatető megvilágításában keletkezhet, a berendezésbe nedvesség szivároghat be, ami rövidzárlatot okozhat. A legrosszabb esetben tűz keletkezhet az autóban. Az autókat továbbra is lehet használni, de ha a tetőablak vezérlő modulja körül nedvesség beszivárgására utaló barnás folt jelenik meg, sürgősen a legközelebbi szakszervizbe kell hajtani - mondta a gyártó szóvivője német hírportálok beszámolói szerint. A meghibásodás az idén július 5. előtt gyártott autóknál fordulhat elő. A legtöbb érintett gyártmányt Németországon kívül értékesítették. 
Szerző
2018.08.20 18:11

Nyakló nélkül tankolunk, soha ennyi üzemanyag nem fogyott

Publikálás dátuma
2018.08.18 09:00

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Bár ezt az autósok biztosan másként látják, nemzetközi összehasonlításban Magyarországon olcsónak számít a gázolaj. Erre rátehet még egy lapáttal a forint gyengülése is, a fuvarozók inkább itthon tankolnak.
Az első félév során 8,2 százalékkal rekordszintre, közel 1,8 milliárd literre ugrott a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a nagy olajcégeket összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) friss adatsorából. Ezen belül a gázolaj mennyisége is most először ugrott egymilliárd liter fölé; ez egyszersmind jelentős, 9,8 százalékos forgalomugrás, ami a 2015-ös utáni második legmagasabb érték. Benzinből 676 millió liter fogyott, ami ugyan még messze áll a 2007-es csúcstól, mégis tisztes, 5,6 százalékos bővülés: eme érték szintén csak a 2016-osat haladja meg. A prémiumüzemanyagok népszerűsége szintén egyre nő: a benziné 23 százalékkal 43 millió literre emelkedett, ami már közelíti a teljes forgalom tizedét. A felturbósított dízel iránti igények ugyan csak 6,4 százalékkal fokozódtak, aránya viszont tényleg csak egy hajszállal áll a 10 százalék alatt. A márkás kutak forgalomnövekedési adata ezúttal meghaladja az összes hazai töltőállomásnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) ugyane időszakra nyilvántartott, lapunk által már korábban bemutatott 6,8 százalékát.
Az emelkedés mértéke a MÁSZ-t is meglepte – közölte kérdésünkre Grád Ottó főtitkár. Korábban azt feltételezték, hogy a fél év alatt mért körülbelül 10 százalékos áremelkedés némileg visszavetheti a lényegében öt éve tartó növekedés ütemét. Ám a jelek szerint a gazdaság és a jövedelmek bővülése az üzemanyagok iránti igényeket az áremelkedés dacára se vetette vissza. Ebben szerepet játszhat a forintgyengülés is: a fuvarozók eurós bevételeikből a gyengébb forint miatt Magyarországon több gázolajat tankolhatnak, mint a környező államokban. (Mint arról korábban beszámoltunk, a Cargopedia nyilvántartása szerint jelenleg a térség nyolc állama közül Ukrajna, Románia és Ausztria után Magyarországon a negyedik legolcsóbb a dízel.) Azt, hogy a közlekedők kimutatásunk szerint egyre szívesebben fordítják kormányukat márkás kutak felé, Grád Ottó úgyszintén a javuló gazdasági körülményekkel, a minőség fokozódó megbecsülésével magyarázta.
2018.08.18 09:00
Frissítve: 2018.08.19 10:58