Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság;NMHH;UPC;UPC Magyarország;On Line System Informatikai és Tanácsadó Kft;OLS;

2018-04-20 17:48:00

48 milliós bírságot kapott a UPC

Jogszerűtlen piaci magatartása miatt 48 millió forintos bírsággal sújtotta a UPC-t az alapvető európai uniós és hazai jogszabályok súlyos és tudatos megsértése miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A szolgáltató közel két hónapon át ellehetetlenítette egy másik szolgáltató elérhetőségét, derül ki az MTI-hez eljuttatott közleményből.

A UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. vezetékes és mobiltelefon előfizetői 2017. július 25. és szeptember 18. között nem érték el az On Line System Informatikai és Tanácsadó Kft. (OLS) hálózatában lévő telefonszámokat - tudatta az NMHH. A most lezárult eljárás első fokú határozata szerint a UPC piaci magatartásával súlyosan megsértette a telefonszolgáltatás nyújtására vonatkozó azon alapvető európai uniós és hazai jogszabályokat, amelyek szerint biztosítania kellett volna az előfizetői számára valamennyi hívószám elérhetőségét.

Az eljárás lefolytatását az előfizetőkön túl az OLS is kérte, mivel a UPC a hívások továbbítását az erről folytatott egyeztetések után sem biztosította. Mint jelezték, a kialakult helyzetet az is súlyosbította, hogy a UPC a hozzá forduló előfizetőket - őket szándékosan félretájékoztatva - a másik szolgáltató ügyfélszolgálatára irányította, arra hivatkozva, hogy a hiba az OLS hálózatában adódik.

A vizsgálat feltárta, hogy a UPC saját maga tiltotta le az OLS előfizetők elérését, a szolgáltatóval nem rendezett egyéb elszámolási vita miatt. A UPC a sikertelen hívások miatti előfizetői panaszokat nem tekintette hibabejelentéseknek, teszi hozzá az NMHH. A korábban az OLS-hez tartozó, de onnan már más szolgáltatók hálózatába került számok elérhetetlensége miatt kívülálló szolgáltatók és azok előfizetői is az érintettek között voltak. A bírságolt vállalat csak a vizsgálat elindítását követően intézkedett arról, hogy az előfizetőinek hívásai eljuthassanak az OLS és a további érintettek előfizetőihez. A cég a késedelmes hibaelhárításért jogszabályi kötelezettsége ellenére kötbért sem fizetett.

A hatóság szakemberei megállapították, hogy a UPC hozzávetőleg 22 ezer telefonszám elérhetőségét nem - vagy nem teljes körűen - biztosította, több mint 38 ezer hívás sikertelen volt, ami összesen több mint 4 ezer előfizetőt érintett. Az érintett számok között több olyan is volt, melyek közintézményekhez tartoztak, elérhetőségük sok előfizető számára kiemelten fontos lett volna társadalmi szerepük és jelentőségük miatt - jelezte az NMHH, példaként említve önkormányzatot, idősek otthonát, háziorvosi rendelőt.

Az elsőfokú döntés még nem jogerős, azzal szemben az elmarasztalt szolgáltató fellebbezhet a hatóság elnökénél.