Fidesz-mentes közmédiumot akarnak

Publikálás dátuma
2018.04.21. 11:05
Az első tüntetés. FOTÓ: Markoszov Szergej / Népszava

Tárgyalnak pártokkal is arról, hogy a civilek támogatásával országos terjesztésű közszolgálati, tehát a Fidesztől független közmédiumot adjanak ki – mondta Homonnay Gergely a "2.0 Mi vagyunk a többség" demonstráció egyik szervezője az ATV Egyenes beszéd című műsorában.

Alapvetően olyan nyomtatott lapról van szó, amit a helyi szerkesztőségek helyi információkkal gazdagítanának.

Gulyás Balázs szerint sok, nagyon értékes médium van Magyarországon, de vidékre alig jut el az általuk feltárt információkból valami, ezen kellene segíteniük – tette hozzá Gulyás Balázs, aki beszámolt arról, hogy eddig már 70 ezren jelentkeztek be a tüntetésre. Ennyien még soha nem jeleztek vissza egy ismételt tüntetésnél.

Debrecenben, Kecskeméten, Nyíregyházán és még több vidéki városban vasárnap lesznek a tiltakozások.

Szerző

Vita a 3-as metró akadálymentesítéséről

A 3-as metróvonal felújításával kapcsolatban több állomás speciális akadálymentesítéséről is dönthet szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, a vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen megközelíthető lesz.

A Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett - a budapest.hu oldalon közzétett - előterjesztés elfogadásával a testület dönthet "az esélyegyenlőség megteremtése, a mozgásukban korlátozottak helyzetének további javítása érdekében" az állomások felújításával egyidejűleg a rekonstrukciós projekt korábbi műszaki tartalmában nem szereplő öt állomás - Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák - speciális akadálymentesítéséről.

A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végezhetik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig.

Tehát a rekonstrukciós projekt jelenlegi kiviteli szintű tervei 12 állomás akadálymentesítését tartalmazzák, és ezen felül a főváros további hat állomás - Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák - akadálymentesítését vállalja a projekten kívül, de azzal párhuzamosan.

Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építhetnek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Az előterjesztésben kitértek arra: bár megoldható, hogy ezeket az eszközöket a mozgássérült utasok segítő igénybevétele nélkül is használni tudják, a MEOSZ korábbi állásfoglalásában ezek alkalmazását nem fogadja el, mert az eszközök az utasok további körei számára - kisgyermekkel, babakocsival utazók, idős, nehezen mozgó emberek, nehéz csomaggal közlekedők - számára nem jelentenek megoldást.

Az említett öt állomás esetében megvalósítandó speciális akadálymentesítés részleteit is ismertették az előterjesztésben. Ezek szerint a Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.

A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift.

Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.

E ferdepályás liftek alkalmazhatóságát a BKV Zrt. a tervezők bevonásával egyedileg vizsgálja az öt mélyállomás esetében. Ezeket jellemzően más európai városokhoz hasonlóan a meglévő lépcsők, mozgólépcsők mellett alakíthatják ki.

Kitértek arra is, hogy a Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.

A testület előzetes kötelezettséget vállalhat arra, hogy a speciális akadálymentesítés tervezési és kivitelezési feladatainak megvalósítására 2018 és 2023 között legfeljebb mintegy 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV Zrt. részére. Továbbá a közgyűlés felkérheti a főpolgármestert, hogy az akadálymentesítéshez szükséges európai uniós vagy központi költségvetési források biztosítása érdekében folytasson tárgyalásokat.

Szerző

Bihari Tamás: Igyi dámoj!

Publikálás dátuma
2018.04.21. 09:20
BEREGSZÁSZI UTCAKÉP - Az egykori zsinagóga helyén ma kultúrház áll FOTÓ: NÉPSZAVA

Sztoj! – intett a szovjet kiskatona, hátán a legendás AK-47-essel. Mintha egy nagyszabású Bondarcsuk-film forgatásának közepébe csöppentünk volna azon az 1990-es márciusi délelőttön. Hamarosan felbukkant a dicsőséges szovjet Vörös Hadsereg. Mint később megtudtuk, a ’68-ban a Varsói Szerződés keretében "baráti segítségnyújtás" ürügyén Csehszlovákiát megszálló csapatok első egységei kivonulásának lehettünk szemtanúi.

Zizi barátom és egykori padtársam a Práter utcai fotós suliban, vérbeli fotósként rögtön a fényképezőgépéért nyúlt. Villámgyorsan felrakta a teleobjektívet és kattogtatni kezdett. Én pedig aggódni, de szerencsére a csapatszállító páncélosokon ülő harcosok ügyet sem vetettek ránk.

Első és egyben utolsó utunk a nagy Szovjetunióban a határ közeli Beregszászra, orosz nevén Beregovóba vezetett. Ez nem volt egyszerű, hiszen a főutat valószínűleg a II. világháború óta nem javították. Nem csak a bombatölcsér méretű kátyúk töltöttek el minket halálfélelemmel, hanem a KRESZ-nek fittyet hányó autósok is. Mintha a Lada-gyárban kifelejtették volna az irányjelzőket, de záróvonal sem stresszelte a közlekedőket. A világ első szocialista államának első szabad választására érkeztünk, hogy tudósítsuk a Világ című hetilapot. Akkor még nem tudtuk, hogy másfél év múlva a gránitszilárdságú rendszer kártyavárként omlik össze.

Beregszászra érve azonnal szállás után néztünk. Nem volt nehéz dolgunk, a fő téren található egyetlen szálloda jöhetett csak szóba. A recepción kedves fotós osztálytársunkkal, a nemrég tragikus körülmények között elhunyt Szuszu barátunkkal futottunk össze, aki már hazafelé tartott. A hatvani illetőségű Szuszu akkoriban Heves és a többi észak-kelet megyéből tudósította az MTI-t. Barátunk felajánlotta a szálloda "elnöki lakosztályát", amely a főtérre nézett és erkélye is volt. Szívesen lemostuk volna magunkról az út porát, de meglátva a kád állapotát, lemondtunk tervünkről. Inkább várost néztünk.

 Az egykori törvényszék főtéri épületébe műszergyár költözött az előző évtizedekben. A helyiek abban reménykedtek, hogy a gyár követi a Vörös Hadsereget az ország belsejébe. Néhányan attól féltek, Kárpátaljára vezénylik a Csehszlovákiából kivont csapatokat, de állítólag olyan nagy volt az ellenállás, hogy a gimnasztyorkás hadfik meg sem álltak a régióban.

A városka sétálóutcájának végében egy szigorú tekintetű Lenin-szobor tartotta szemmel a korzózókat: letérnek-e a lenini útról. Mögötte a századfordulós épületek egységes képét ripityára törő betonkocka, a kultúrház trónolt. Akkor szinte csak magyar szót lehetett hallani. Egy idős nő azokról az időkről mesélt, amikor a szovjet rendszer berendezkedett. Könnyek közt idézte föl, hogyan vették el mindenüket. Mások a betelepített orosz és ukrán elvtársakra panaszkodtak, akik dolgozni nem nagyon szerettek, leginkább főnöknek jöttek.

De azért nyílt némi tér a karrierre a helybélieknek is, találkoztunk a városi Komszomol magyar titkárával. Előzékenyen fogadott, majd meghívott minket a város legelőkelőbb éttermébe. Koccintottunk a közelgő szép új világra. Többször is. A főételre várni kellett, mert a húst valahonnan máshonnan, protekcióval hozták. Ettől kényelmetlenül éreztük magunkat, megtudtuk ugyanis, hogy "vannak bizonyos ellátási nehézségek", vagyis az étterem közönségének nem jutott az áhított fehérjeforrásból. Annál bőségesebben mérték a vodkát, amit újdonsült ismerősünk szorgalmasan hörpintgetett. Egyszer csak felpattant a zenekari pódiumra, a mikrofont magához ragadta, s örömmel, bár kissé akadozó nyelvvel jelentette be, hogy "kedves magyar vendégek érkeztek Budapestről". Azóta tudom, milyen érzés, ha az ember legszívesebben elsüllyedne.

Másnap másnaposan Ungvárnak vettük az irányt. Zizi barátom már rutinosan kerülgette a bombatölcséreket. Elűzendő a macskajaj mellékhatásait, a tájat néztük. A szürke síkságból, mint egy mesekönyv-illusztráció, egyszer csak elénk tárult egy zöldellő hegy, tetején a munkácsi vár. A Vörös Hadsereg rugalmas elszakadását kivárva, az öreg Ladával begördültünk Ungvárra. A Magyar Kulturális Szövetség elnökével volt találkánk. A város meglehetősen jellegtelen képet mutatott. A boltokban alig volt áru, de furcsa módon tömött sorok álltak a bankok és az ékszerüzletek előtt - az arany ugyanis olcsó volt. Néhány kopejkáért egészen finom pirozskit vettünk, majd elballagtunk a várba, ami jószerivel ki sem látszott a város betonrengetegéből. Ott találkoztunk az elnökkel.

Később a szervezet másik két vezetőjével is beszélgettünk, így kiderült: jó magyar szokás szerint ahányan voltak, annyiféle irányvonalat képviseltek. De lehet, hogy többet. Ki politizálni, ki csak nyelvet, kultúrát megőrizni akart, ki összefogott volna a ruszinokkal, ki pedig mereven elzárkózott ettől. Mindenki a saját nótáját fújta, más dallamot nem akart meghallani. Kicsit otthon éreztük magunkat.

Azóta sem jártam arrafelé. Nem tudom, most milyenek az utak. De attól tartok, már nem a kátyúk okozzák a legnagyobb gondot Kárpátalja és az anyaország között.

Szerző
Témák
1968