Miskolc;BMW;autógyár;

Még nem tudni, jön-e a BMW, de Miskolc és a telephelyet adó Hernádnémeti már 85:15 arányban megosztozott az iparűzésiadó-bevétel

- Tényleg Borsodba tart a BMW?

Hírbe hozták a napokban a BMW-gyárat Miskolc térségével, noha az egyik helyi hírportál, a boon.hu rögtön jelezte: az elmúlt tíz évben számtalan alkalommal felmerült már a borsodi város neve egy-egy autógyár lehetséges helyszíneként, aztán ezek hol Brazíliába, hol a szomszédos Szlovákiába települtek.

Az újbóli remények alapjául - miszerint ezúttal a BMW vette volna célba térséget - egy március 26-án keltezett kormányrendelet szolgál, amely szerint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították a Miskolchoz közeli Hernádnémeti közigazgatási területén létrehozandó ipari telephely kialakításával és munkahelyteremtő beruházásokkal kapcsolatos hatósági ügyeket. Ez azt jelenti, hogy adott esetben a határidők lerövidítésével és az adminisztrációs terhek csökkentésével hozhatnak gyorsabb döntéseket. A Miskolccal közös projektben a felekkel titoktartási szerződést írattak alá.

A Népszava megtudta: idén március másodikán a miskolci közgyűlésben zárt ülésen döntöttek arról, hogy létrehoznak egy Hernádnémetivel közös ipari parkot, s előre elosztották az ott folyó tevékenységből majdan befolyó forintokat is. Eszerint 85 százalékban Miskolc, 15 százalékban a borsodi falu részesülne az iparűzési adóbevételekből, a projektekre közösen pályáznának. Egyelőre egy 80 hektáros terület kialakításáról van szó, a földek zöme most még magántulajdonban van. Az ügyet belülről ismerő, lapunkat tájékoztató egyik ellenzéki képviselő elmondta: őket is váratlanul érte az előterjesztés, amelyet az ülés előtt fél órával kaptak meg.

Azért is furcsállották Hernádnémeti bevonását egy ilyen együttműködésbe, mert Orbán Viktor épp nemrég jelentette be Miskolcon, hogy a Modern Városom Program keretében ezer hektáros ipari parkot alakítanak majd ki, ott pedig bőven elférne bármilyen autógyár - Kecskeméten például a Mercedes 300 hektáron húzta fel az üzemet. Ezt a nagyságrendet ismerve a hernádnémeti tervezett 80 hektár akár még szűkös is lehet. A zárt ülésen az is felvetődött, hogy miért nem Miskolc a tervezett helyszín az egyelőre ismeretlen profilú beruházáshoz? Ezt Kriza Ákos fideszes polgármester azzal indokolta, hogy itt talajmechanikai problémák vetődnének fel. - Komoly statikai alap leginkább egy atomerőműhöz kell, az autógyártás ezt nem igényli - vetette fel informátorunk. Érdekes az is, hogy a legutóbbi, áprilisi közgyűlés előterjesztései között szerepelt a miskolci ipari parki terület bővítése, de a napirendi pontot végül a polgármester indoklás nélkül visszavonta.

Kérdés, hogy ha Miskolc térségébe autógyár települ, azt hogyan töltenék fel szakmunkásokkal, mérnökökkel, a szakképzett munkaerő hiánya ugyanis erre a térségre is jellemző. A szomszédos Szlovákiában pedig eleve magasabbak a bérek, így onnan is nehéz lenne átcsábítani dolgozókat.

Magyarországon jelenleg az Audi Győrben, a Mercedes-Benz Kecskeméten és a Suzuki Esztergomban gyárt autókat. Ezen kívül Szentgotthárdon Opel motorok készülnek. Autóipari háttériparral viszont jól ellátott az ország, legutóbb éppen két, a BMW-nek is szállító cég jelent meg termékeivel.

A két éve tartó nagymértékű központi béremelések ellenére sem enyhül a kiskereskedelem munkaerőhiánya. Az unió is aggódik.