Nőnek lenni egy sok területen férfiak által dominált, hatalom- és vagyonorientált, a kommercializmusra több rétegben építő világban nem kis kihívás. Marge Monko észt művész erre rámutatva a szépség, a vágy, a luxus és a termékenység fogalmait reklámipari szlogenekkel és képekkel párosítva jeleníti meg a Molnár Ani Galériában bemutatott kiállításán.
Women of the World, Raise Your Right Hand („Nők a világban, tartsátok fel a jobb kezetek”) – a kiállítás címe, ami a De Beers gyémántcég reklámkampányának szlogenje volt 2003-ban, amellyel azokat a nőket célozták meg, akik megengedhették maguknak saját gyémántgyűrűjüket. Míg a bal kéz – és az azon viselt gyűrű – a házasságot, az elköteleződést, a sok társadalomban még ma is fennálló alárendeltséget, hierarchiát testesíti, addig a jobb kézen viselt gyűrű a power ring („a hatalom gyűrűje”) jelzőt kapta, s olyan hatalmat és vagyont szimbolizált, amely nem egy másik embertől függ. Bár a reklám kereskedelmi céllal készült, komoly feminista üzeneteket is megfogalmazott. Marge Monko e kettősséget jeleníti meg a tárlaton bemutatott videó munka, a fotók és fényinstallációk egységén át.
Marge Monko (1976) Tallinnban született, él és dolgozik. 2008-ban végzett az Észt Művészeti Akadémián. 2012-ben elnyerte a Henkel Művészeti Díjat, illetve a Köler Díj jelöltje volt. Ugyanebben az évben részt vett a Manifeszta 9-en, melynek Katerina Gregos volt a kurátora. Munkáit rangos intézményekben állították ki, többek között a tallinni Észt Művészeti Múzeumban vagy a bécsi mumokban.
A fehér falakra fénnyel festett szlogen erőteljes erőt sugároz, a galéria terét láthatatlan állításokkal, kérdésekkel tölti meg: mit jelent nőnek lenni a XXI. században? Mit jelent nőnek lenni egy sokszor értékhiányosnak tűnő, anyagias világban? Az érték fogalma ugyanis kétségessé válik a műveket szemlélve. A luxus, a szépség, a fényűzés mind értéket képvisel, ugyanakkor az ezeket reprezentáló nők tárgyiasítása értékhiányos közeget tükröz. Az Angel Eye, Hawk Eye and Demon Eye („Angyalszem, Sólyomszem és Démonszem”) című fotóinstalláció vintázs reklámok kecses női kezeit jeleníti meg, amelyek a nőies, finom fogalmához kötődő fogyasztói termékeket mutatnak be; porcelánt, bőrolajat, fehérneműt. Mindez autó és motor reflektorokból kiszerelt LED fényekkel keretezett közegben tűnik fel, amely rámutat a konvenciók által fenntartott nőies-férfias kettősség meglétére. Ezt azonban úgy teszi, hogy nem mond értékítéletet a férfiakról, és a nőket sem emeli piedesztálra. Sokkal inkább kérdésessé teszi a kommerciális társadalmak hierarchikus viszonyokra épülő íratlan egyezményeit.
A WOW (Women of the World) című videó a populáris kultúra számos területéről jól ismert kéz-gesztusokon keresztül mutatja be a gyémánt mítoszának kialakulását, amelyet a reklámipar dominanciája nagyban elősegített. A többször visszatérő mondat (Raise Your Right Hand) felhangzása a nézőben furcsa visszhangot ver, s új síkra tereli a női identitásról, és annak reprezentációjáról alkotott gondolatait.
Az így keletkezett zajt csak felerősíti az Untitled Collages címet viselő sorozat, amely fotónegatívokból kivágott képeket vonultat fel különböző gesztusok, kéztartások megmutatásával. Az eBayen talált fotók származása ismeretlen, azonban a női kezekből kiolvasható történetfoszlányok nagyon is ismerősek. Marge Monko feltárja előttünk a legnemesebb luxus képeit, ugyanakkor az amögött rejlő üzenetekre is rámutat. Ez pedig határozottan egy nő gesztusa.
A Molnár Ani Galéria idén is részt vett az Art Brussels nemzetközi kortárs művészeti vásáron Brüsszelben április 19 és 22 között. A galéria Ember Sári és Radenko Milak & Roman Uranjek munkáit mutatta be.
Infó: Women of the World, Raise Your Right Hand („Nők a világban, tartsátok fel a jobb kezetek”)
Nyitva: 2018. április 28-ig, Molnár Ani Galéria