Már tüsszög? Így kezelje az allergiát

Publikálás dátuma
2018.04.30. 16:14
Illusztráció: AFP
Az allergiás tünetek ellen több készítményt is bevethetünk, de ahhoz, hogy a kezelés hatásos legyen, tudnunk kell, hogy melyiket, milyen időpontban kell elkezdeni.

Az antihisztaminok elsősorban az enyhébb tüneteket szüntetik meg eredményesen. A szemcseppekkel jól enyhíthető a szemviszketés és vörösség. Szteroid orrspray csak receptre kapható, az orrnyálkahártya gyulladását csökkenti, segítségével kezelhető az orrdugulás és az orrfolyás. Sokan tartanak a szteroid mellékhatásaitól, ám ezek a készítmények csak nagyon kis mennyiségben tartalmazza, és az orrnyálkahártyáról szívódik fel. Az antihisztaminokat és a szteroid orrspray használatát akkor kell elkezdeni, amikor még nincsenek tüneteink, de az allergén növény pollenjei már megjelentek a levegőben. A tüneti szereket addig kell szedni, amíg a pollenszórás meg nem szűnik.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az allergén immunterápia a kiváltó okra hat, tehát az immunrendszer működését befolyásolja. Megszünteti a túlérzékenységet, a kezelés hatására a korábban tüneteket okozó allergén növény pollenjeinek jelenléte a levegőben nem okoz majd panaszokat. Az orr- és szemtünetek már a kezelés első évében jelentősen enyhülnek. A hatóanyagok a szájnyálkahártyáról szívódnak fel, tabletta vagy cseppek formájában, naponta egyszer kell bevenni az allergén hígított kivonatát. Az allergén immunterápiát az allergén növény virágzása előtt legalább két hónappal kell megkezdeni, parlagfű allergiásoknak erre május végéig, június elejéig van lehetőségük. A kezelést három éven keresztül minden szezonban meg kell ismételni, így 10-12 tünetmentes év érhető el. A jelenleg elérhető módszerek közül csak az immunterápia képes megelőzni, hogy a betegnél újabb allergiák jelenjenek meg, vagy szövődményként asztma alakuljon ki.

Dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa szerint akkor érdemes az immunterápia mellett dönteni, ha az orrdugulás miatt képtelenek vagyunk nyugodtan aludni, allergiaszezonban nem tudjuk kipihenni magunkat. Ha a tüneteket csillapító szerek már nem bizonyulnak hatékonynak, vagy rendszeres sport vagy munka miatt sokat kell a szabadban, allergénekkel teli környezetben tartózkodni, illetve akinek „csak” elege van az évente jelentkező kellemetlenségekből.

Szerző

Veszélyes lehet a meleg a trombózisos lábra

Publikálás dátuma
2018.04.29. 15:13
Illusztráció: AFP

A mélyvénás trombózis általában az adott végtag fájdalmában, elszíneződésében, dagadásában nyilvánul meg, ezért riadalmat kelthet, ha a meleg beköszöntével fáj, esetleg bedagad a láb. Ez könnyen előfordulhat, mert az erek kitágulnak, a keringés lelassul - mondta prof. Blaskó György, a Trombózisközpont specialistája. A fájdalom és az ödéma ellen hasznos a kompressziós harisnya viselése, hiszen az fokozza a keringést a mélyen fekvő vénákban is.

A bőrbetegségek a felületi trombózisok melegágya

Nyáron megszaporodnak a különböző bőrbetegségek, hiszen szívesen járkálunk mezítláb, valamint a strandokon is könnyű összeszedni valamilyen fertőzést. A gombás és egyéb bőrproblémák nemcsak kellemetlenek, de bizonyos típusaik megnövelik a felszíni trombózis rizikóját is. Az állapot bár önmagában nem veszélyes, ám ha valakinek magasabb a mélyvénás trombózis rizikója, a probléma a mélyen fekvő vénákra is áterjedhet. Nagyon fontos a trombózisos láb tisztán tartása, mert egy esetleges orbánc nagyon leronthatja az egyébként is károsodott bőr keringését. Ezért, ha vörös elszíneződést, fájdalmat, meleg tapintást észlelünk, forduljunk szakemberhez.

Melegben is kell a mozgás

Tanulmányok is bebizonyították, hogy a mozgás nemcsak a trombózis megelőzésében játszik nagy szerepet, hanem a terápiájában is. Felpezsdül a vérkeringés, ráadásul a túlsúly ledolgozásában is segít, ami a vérrögök keletkezésének egyik rizikófaktora. Ezért meleg időben se hanyagoljuk a sportolást, persze az érintett végtag túlzott megterhelését kerülve - tanácsolta prof. Blaskó György.

Melegvizes fürdők és utazás

Friss és egy-két éves mélyvénás trombózis után kerülni kell a 36 C feletti fürdőzéseket. Mivel minden gyógyvíz más összetételű, célszerű a fürdő személyzetének tanácsait megfogadni. Az első években kerülendő a 90 C fokos szauna használata is, de az infraszauna használata megengedett.

Ahogy beköszönt a jó idő, egyre többen indulnak útnak. Tudni kell, hogy bármilyen közlekedési eszközzel is utazunk, a hosszan tartó mozdulatlanság kedvez a trombózis kialakulásának, ezért ajánlott a kompressziós harisnya használata, valamint kérdezzük meg az orvosunkat, van-e szükség véralvadásgátló kezelés alkalmazására. Útközben gyakran mozgassuk át a végtagjainkat, ha lehet, álljunk fel, sétáljunk is, valamint fogyasszunk sok folyadékot.

Szerző
Témák
trombózis

Ezért jobb, ha "alszunk rá"

Publikálás dátuma
2018.04.28. 16:14
Illusztráció: Shutterstock
Az alvás nagyon fontos, felel a koncentrációképességért, a reakcióidőért, a koordinált mozgásért, a memória megfelelő működéséért, de az érzelmi kiegyensúlyozottságért is. Hiánya kínzó „ügy”, és változatos tüneteket okozhat.

Az alvás olyannyira fontos, hogy 2017-ben az orvosi Nobel-díjat a cirkadián napi ritmusának leírásáért kapta három amerikai kutató. Ritmusa a növényeknél és az állatoknál is megfigyelhető. Sokáig azt hitték, az alvás egy passzív, restauráló és főleg pihenő állapot, de kiderült, bizonyos idegpályák akkor működnek, biztosítják például az agy tisztulását, komoly szerepük van a memória megfelelő működésében, illetve az érzelmi kiegyensúlyozottságban is – mondta dr. Várdi Visy Katalin somnológus, a Budai Egészségközpont szakorvosa a Népszavának.

A napfény csökkenésével az agyban melatonin nevű hormon termelődik, ez indítja el az alvást. Az ébredésért pedig az orexin, az idegek közötti jelzőanyag-rendszer felel. A kettő egyensúlyából alakul ki az alvás struktúrája. Ezt jó, ha ciklusok formájában minden éjszaka megéljük, ezért célszerű esténként nagyjából hasonló időpontban lefeküdni. Ez persze nem azt jelenti, hogy néha nem lehet eltérni, de az fontos, hogy az éjszaka folyamán megfelelő arányban legyen úgynevezett mélyalvás, illetve álomlátás szakasza is. A ciklus elején az előbbi, a hajnali órákban pedig inkább az utóbbi dominál. A kétféle alvásfázisra azért van szükség, mert mindig más szervrendszer pihen. A légzés oxigénszabályozó fázisa például a mélyalvás fázisában, míg a REM nevezetű álomlátási fázisban az izmokon keresztüli szabályozás „alszik”. A mélyalvás elmélyíti az információkat, a REM fázis pedig elrendezi, azaz elválasztja a lényegest a kevésbé fontostól. Ezért mondják, hogy fontos döntés előtt érdemes aludni rá egyet. A hírek szerint így tett Robert F. Kennedy is a kubai öbölválság megoldásakor.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Miért alszunk?
A megfelelő koncentrációképességért, a reakcióidőért, a koordinált mozgásért. Az alvás természetes doppingszer, ugyanis egész másképp működik az izomzata annak, aki jól alszik. A személyiségünk harmóniája is összefügg az alvással. Ha az ember fáradt, ingerlékenyebb, türelmetlenebb, mint akkor, amikor kialussza magát.

Miért nem?
Nagyon sokféle alvásbetegség van, insomnia esetén például nem tudunk aludni. Ennek, az egyébként gyakori állapotnak két formája van, az el- és átalvási insomnia. Viselkedésterápiával, alváshigiéné kialakításával, gyógynövényekkel és gyógyszerekkel lehet ezeken segíteni. Kínzó, ha nem tudunk elaludni, ilyenkor szorongásoldót és altatót is be lehet vetni. Mostanában éberségcsökkentő gyógyszerek is megjelentek, ezek teljesen más mechanizmus alapján működnek, és kevésbé alakítanak ki hozzászokást – mondta a somnológus.

Másfajta alvásbetegséget provokál a számítógépek és a telefonok, tabletek kék fénye. Éberséget okoz, ami átalakítja az alvási ritmusokat, így a ciklusokat. Ennek következtében egyre többen lesznek a bagoly-típusúak. Vannak országok, például Dánia, Hollandia, ahol ehhez már alkalmazkodnak is. Vannak olyan alvásbetegségek is, amelyek az alvás struktúrájában okoznak problémát. Ilyen a narkolepszia, amikor az alvás betör az éber létbe, és például nappali álmodást, izomtónus-csökkenést okoz. Az alvásfüggő légzészavarok – a horkolás és az alvási apnoe - is az alvási struktúrát zilálják szét.

Szerző