Sztrájkolnak a lengyel légitársaságnál

A május 1-re meghirdetett sztrájkot tiltó bírósági döntés ellenére megtartják a munkabeszüntetést kedden a LOT dolgozói - jelentették be péntek éjjeli sajtóértekezletükön a LOT lengyel légitársaság alkalmazottait tömörítő szakszervezetek képviselői.

Korábban, péntek este a lengyel nemzeti légitársaság vezetése közölte: a varsói kerületi bíróság aznapi döntése nyomán a munkabeszüntetés elmarad.

A LOT pilótáit és utaskísérőit tömörítő szakszervezetek képviselői péntek reggel közölték, hogy május 1-jére határozatlan idejű általános sztrájkot hirdetnek, a varsói Chopin repülőtérről aznap nem indulnak járatok. A péntek éjjeli szakszervezeti sajtóértekezleten a bírósági döntést a polgári jogok korlátozásának minősítették, az eljárás szerintük szabálytalan volt. Bejelentették, hogy emiatt a lengyel emberi jogi szóvivőhöz fordulnak.

A szakszervezetek nem részletezték, hányan vehetnek részt a keddi sztrájkban, és hogy konkrétan milyen formában zajlik majd. "Még néhány nap hátra van" - jelentette ki a sztrájkbizottság elnöke, Monika Zelazik. Közlése szerint a LOT alkalmazottait tömörítő szakszervezetek arra hívtak fel más lengyelországi szakszervezeteket, hogy szolidáris tiltakozásokat szervezzenek.

A LOT vezérigazgatója, Rafal Milczarski szerint a sztrájk törvénytelen lenne. Közlése szerint a bíróság jogosnak találta a légitársaság panaszát, elismerte, hogy a sztrájkról szóló szavazást szabálysértő módon bonyolították le.

A szakszervezetek kifogásolják a légitársaság jelenlegi bérkifizetési szabályzatát. A korábbi szabályzatot 2013-ban megváltoztatták a LOT átstrukturálása miatt, ezt a lépést a lengyel legfelsőbb bíróság tavaly törvényesnek találta. Milczarski szerint folyamatos párbeszéd zajlik a bérkifizetési feltételekről.

A sztrájk az élénk idegenforgalmi időszakot érintené. Tervezett indítása ugyanis az úgynevezett hosszú hétvégére esik, amely Lengyelországban szombaton kezdődött és jövő hétvégéig tart. Az állami ünnepek miatt ugyanis kedd, május 1. és csütörtök, május 3. is szabadnap.

Szerző

Méregdrágán épít utat a Duna Aszfalt

Épül az M44 gyorsforgalmi autóút, amelyen összesen nagyjából 200 milliárdot keres majd a cég.

Újabb hatalmas közbeszerzést nyert el a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. A tiszakécskei vállalat építheti az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát illetve a kapcsolódó építményeket, köztük egy új, 556 méter hosszú hidat is a Tisza felett.

Mindezért 50,4 milliárd forintot számlázhat majd le a Duna Aszfalt a tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt-nek, hacsak nem hívják le az opciós részt is, amiért további 941 milliót kaphat a cég – írja a G7 oldal nyomán a hvg.hu.

A mostani beruházás azért is érdekes, mert az egy kilométerre vetített költsége messze ennek a legmagasabb. Az M44-es korábbi szakaszai 2,1-2,8 milliárd forintba kerültek kilométerenként, a Lakitelek és Tiszakürt közötti szűk 10 kilométernél azonban 5 milliárd feletti az egységár.

Szerző

Brexit - Megerősítette a brit adósosztályzatokat az S&P és a Fitch

Megerősítette Nagy-Britannia államadós-besorolásait a Standard & Poor's és a Fitch Ratings, de mindkét hitelminősítő érvényben hagyta a brit osztályzatokat terhelő, leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást, és egyaránt a brit EU-tagság megszűnésével járó kockázatokra hívta fel a figyelmet.

A Standard & Poor's pénzügyi szolgáltató csoport globális adósminősítésekért felelős részlege (S&P Global Ratings) és a Fitch azonos, "AA" szintű - a lehetséges legjobb "AAA" minősítéstől két fokozattal elmaradó - osztályzattal tartja nyilván a hosszú lejáratú brit szuverén adósságot.

Az S&P Global Ratings a besorolás megerősítéséhez fűzött, péntek éjjel Londonban ismertetett elemzésében közölte: leminősítheti a brit államadós-osztályzatot, ha úgy érzékeli, hogy növekszik a rendezetlen Brexit kockázata.

A cég saját definíciója szerint a brit EU-tagság rendezetlen megszűnését az jelentené, ha Nagy-Britannia kilépése után a brit gazdaság feldolgozóipari és szolgáltatási ágazatai nem férnének hozzá a kulcsfontosságú európai piacokhoz, vagy ha olyan vámjellegű és egyéb akadályok emelkednének eléjük, amelyek csökkentenék versenyképességüket.

Az S&P Global Ratings szerint e forgatókönyv megvalósulásának komoly következményei lennének a brit gazdaságra, elsősorban a jövedelmi szintekre és a növekedési kilátásokra, valamint a brit gazdaság munkaerő- és tőkevonzó képességére gyakorolt hatások révén.

A cég kiemeli, hogy a brit hazai össztermék (GDP) reálértéken számolt növekedési üteme máris lassul, és elmarad más fejlett ipari gazdaságokétól. A brit gazdaság növekedési üteme 2016-ban 1,9 százalék, 2017-ben 1,8 százalék volt, jóllehet a 2013-2015 közötti időszakban éves átlagban elérte a 2,5 százalékot.

Mindeközben az euróövezet és annak legnagyobb gazdasága, Németország egyaránt 2,5 százalékos növekedést produkált tavaly - hangsúlyozza a Standard & Poor's minősítési részlegének elemzése.

A brit statisztikai hivatal (ONS) éppen pénteken közzétett előzetes becslése szerint a brit gazdaság teljesítménye az idei első negyedévben mindössze 0,1 százalékkal nőtt az előző három hónaphoz képest.

Ez meredek lassulás, ugyanis a tavalyi negyedik negyedévben 0,4 százalékos GDP-növekedést mértek Nagy-Britanniában.
Az ONS hangsúlyozta pénteki becslésében, hogy 2012 negyedik negyedéve óta, vagyis több mint öt éve nem volt olyan lassú a brit gazdaság növekedése, mint az idei év elején.

A Fitch Ratings, amely szintén péntek éjjel jelentette be Londonban a brit államadós-besorolás megerősítését változatlan negatív kilátással, ehhez fűzött elemzésében közölte: az "AA" osztályzat a cég azon alapeseti feltételezésére alapul, hogy a brit EU-tagság jövő márciusban esedékes megszűnése utáni átmenet zökkenőmentes lesz, és ebben az átmeneti időszakban Londonnak és az Európai Uniónak sikerül egyezségre jutnia a jövőbeni kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok keretrendszeréről.

A Fitch alapeseti előrejelzése azt is valószínűsíti, hogy az átmeneti időszak lejárta után, 2021-től szabadkereskedelmi megállapodás lép életbe az EU és Nagy-Britannia között.

A brit szuverén osztályzat negatív kilátása ugyanakkor azt jelzi, hogy a hitelminősítő megítélése szerint továbbra is fennáll - jóllehet az eddig elért megállapodás-tervezetek révén csökkent - a brit EU-tagság felfordulásokat okozó, viszályokkal kísért, a brit kereskedelemre, beruházásokra és gazdasági kilátásokra rövid és középtávon negatív következményekkel járó rendezetlen megszűnésének kockázata. A Fitch Ratings is közölte, hogy e forgatókönyv megvalósulása esetén leminősítheti a brit szuverén besorolást.

A brit államadósságot a három nagy hitelminősítő közül már egyik sem tartja nyilván a lehetséges legjobb "AAA/Aaa" osztályzattal. A Standard & Poor's 2016 nyarán, néhány nappal a brit EU-tagságról tartott - a kilépést pártolók által szűk, 51,9 százalékos többséggel megnyert - népszavazás után, a Fitch Ratings és a Moody's Investors Service már jóval korábban megvonta Nagy-Britanniától ezt az elit besorolást.

A Moody's jelenleg érvényes "Aa2" brit osztályzata azonos az S&P és a Fitch "AA" besorolásával.

Szerző