Az ezerarcú Bernstein

Publikálás dátuma
2018.05.03. 07:47

Leonard Bernstein születésének 100. évfordulóját ünnepli a nagyvilág. Joggal, hiszen a népszerű amerikai zeneszerző-karmester a XX. század egyik emblematikus művész-egyénisége volt, aki televíziós ismeretterjesztő sorozataival százmilliókhoz hozta közelebb a klasszikus zenét. Az ünneplésből szerencsére Budapest sem marad ki: elég, ha a Müpa Bernstein-maratonjára, a Tavaszi Fesztivál tematikus koncertjeire vagy a most hétvégi The Jazz Side Story projektre gondolunk, amelynek Szőke Nikoletta és Gájer Bálint lesz a két főszereplője.

A Bernstein-hagyaték a Universal Music csoportnál maradt részéből az elmúlt hetekben két igen érdekes kiadványt jelentetett meg a Deutsche Grammophon. Az egyik album Bernstein musicaljeiből, a szimfonikus könnyűzene fogalomkörébe sorolható alkotásaiból (West Side Story, Candide, On The Town) válogat – az elmúlt évtizedek meghatározó énekes sztárjainak (pl. José Carerras, Kiri Te Kanawa, Christa Ludwig, Nicolai Gedda, Thomas Hampson) közreműködésével. Ebből a keresztmetszetből is kiderül, hogy Bernstein milyen hihetetlenül otthonosan érezte magát a Broadway világában. Briliáns hangszerelései, könnyen megjegyezhető áriái és dalai művészi értékükben is megkérdőjelezhetetlenek. Nem kellett kompromisszumokat kötnie a sikerért – könnyű kézzel szórta a slágereket.

A másik lemez, a 107 perces Mise új felvétele Bernstein sokoldalúságának, elmélyült munkára is képes alkotói habitusának bizonyítéka. A zsidó származású, nem különösebben vallásos zeneszerző beleásta magát a katolikus mise évezredes történelmébe, és – 1971-ben, Jacqueline Kennedy felkérésére – grandiózus, bár fölöttébb eklektikus művet alkotott. A monumentális templomi hangzásról megkettőzött szimfonikus zenekar, rockbanda, New Orleans-i „marching band” és több nagy létszámú kórus gondoskodik; a napjaink egyik jeles karmester-sztárjának számító Yannick Nézet-Seguin vezényletével.

Infó:

Bernstein: Mise (karmester: Yannick Nézet-Seguin). Deutsche Grammophon – Universal, DG 4835009

Bernstein on Broadway. Deutsche Grammophon – Universal, DG 4799834

Szerző

Ridley Scott szégyellje magát!

Publikálás dátuma
2018.05.03. 07:46
Nem szerepel a Kártyavárban - Kevin Spacey-t a Netflix is kitette
Ridley Scott szégyellheti magát, amiért kivágta Kevin Spacey összes jelenetét A világ összes pénze című krimijéből – jelentette ki Bernardo Bertolucci olasz rendező.

Kiállt Kevin Spacey mellett Bernardo Bertolucci filmrendező - adta hírül a Dealine az il Giornale című olasz napilap cikke alapján. Az abúzussal és zaklatással vádolt színészt, Kevin Spaceyt a rendező Ridley Scott a botrány miatt távolította el A világ összes pénze című filmjéből, és költségeket nem kímélve a jeleneteket újraforgatta Christopher Plumerrel. Utóbbi alakításáért Golden Globe-díjat kapott és Oscar-díjra is jelölték. Bertolucci a Bari-i filmfesztiválon, Az utolsó tangó Párizsban restaurált verziójának vetítése után tartott beszélgetésen állt ki Spacey mellett. Ahogy fogalmazott, amikor meghallotta a hírt, hogy Scott kivágja őt a filmből, a film vágóján, Peter Scalián keresztül üzent Ridley Scottnak, hogy szégyellheti magát. Sőt, azt is eldöntötte, hogy a következő filmjét Kevin spacey főszereplésével forgatja majd.

Az eset érdekessége, hogy a Weinstein botrány után kirobbant #meeto kampány lendületében magát Bertoluccit is megvádolták abúzussal: jelesül, hogy Az utolsó tangó Párizsban híres erőszak jelenetét Maria Schneider színésznő előzetes tájékoztatása nélkül rögzítették. Bertolucci ezt úgy magyarázta, hogy azért nem szólt Schneidernek, mert azt akarta, hogy amikor Marlon Brando karaktere vajat használva síkosítónak, análisan megerőszakolja, ne a színész, hanem a nő természetesen reakcióját rögzítsék a kamerák.

Cinkos összekacsintás

Publikálás dátuma
2018.05.03. 07:45
Színházi keretek között beszélnek őszintén önmagukról Fotók: Pénzes Kristóf
A Second life című előadás a Hatszín Teátrumban egyszerre szórakoztató és olykor megrázó. A képzeletet is segítségül hívó, abszurd elemekkel teli őszinte vallomás.

Valószínűleg sokan eljátszottunk már azzal, hogy mi történne, ha volna két életünk, vagy akár több, de legalább kettő. Mik lennénk a másodikban, milyen döntéseket hoznánk. Dömötör András rendező, aki az „elhíresült” Máté-osztályba járt, három korábbi egyetemi osztálytársával, Járó Zsuzsával, Kovács Patríciával, Mészáros Mátéval, és a szintén Máté-osztályos Ötvös Andrással, valamint Schruff Milánnal kiegészülve, ugyancsak eljátszott ezzel a gondolattal, ebből született a Second life – „Avagy kétéletem” című előadás a Hatszín Teátrumban a Máté osztály arról híresült el, hogy valamiképp az egyetem után is szerettek volna együtt dolgozni, ezért évente nyáron, először Zsámbékon, majd a Jurányiban előadásokat hoznak létre valamelyikük életéről. Merész vállalkozás, de remekül működik. Egyszerre örömszínház és valódi kitárulkozás. A metódus most hasonló lehetett, mint nyaranta, csak ezúttal az elképzelt második élet tematika köré szerveződött az előadás, amelyet íróként Benedek Albert, Dömötör András és a társulat jegyez.

Cinkosok - Kovács Patrícia, Mészáros Máté

Cinkosok - Kovács Patrícia, Mészáros Máté

Itt érdemes is kitérni arra, hogy mennyire beszélhetünk egyáltalán ezekben az esetekben darabról. A szöveg ugyanis érezhetően sokkal szabadabb, mint ahogy egy színmű esetében megszokhattuk, mivel nagy része a színészek improvizációiból születhet, a lényeg azonban hogy mégis alig hagy hiány érzetet. Felerősödik ugyanis a színészi kitárulkozás. Ez utóbbi szót már másodszor használom, nem véletlenül. Ezek a fiatalok ugyanis olyat vállalnak be, amit egyáltalán nem szokás. Színházi keretek között vallanak őszintén önmagukról, az örömeikről, a vágyaikról, a hibáikról és az esendőségükről. És ez nem válik öncélúvá, magamutogatóvá, harsánnyá, megmarad a jó ízlésen belül. Sőt élvezetes színházi élményt ad a nézőnek. Talán nem lövöm le az összes poént, ha annyit elárulok, a színlapról is kiolvasható, hogy Mészáros Máté egy második életben szívesen lenne zenész, Járó Zsuzsa cukrász, Kovács Patrícia orvos, Ötvös András pap, vagy pilóta, Schruff Milán pedig filmsztár. A dolog persze ennél sokkal többrétűbb és ez a szép az egészben. Az előadásban ugyanis végig a képzelet és a valóság cinkos összekacsintásának lehetünk a tanúi. Nem válik szigorúan ketté, és ez sokszor mámorító perceket eredményez. Kovács Patrícia például eljátszik a gondolattal, mi lenne, ha az egykori politikus volt férje oldalán egy választási győzelem esetén first lady lenne. Ez ugyancsak abszurdnak hat, hiszen a politikus ellenzéki oldalon politizált, a legutóbbi választási eredményt viszont jól ismerjük. Ráadásul a volt férj ott ült a nézők között. A kamaszként a papi hivatással kacérkodó Ötvös András egészen megrázóan beszél a súlyos betegségéről és az Istennel való viszonyáról. A zenészként és énekesként is nagyszerű, bár hivatalosan nem lett az, Mészáros Máté pedig ezután elénekli a Kis Pál és a Borz az egyik Jancsó filmből is ismertté vált Zár az égbolt című dalát… Ezt már tényleg nem lehet fokozni.

Infó: Second life – „Avagy kétéletem”

Rendező: Dömötör András, Producer: Orlai Tibor, Hatszín Teátrum

Szerző