Tűzoltóautó borult egy kisbuszra, meghalt egy ember

Ráborult egy emelőkosaras tűzoltó jármű egy kisbuszra Budapest XI. kerületében csütörtök délután, a kisbuszban egy ember meghalt - tájékoztatta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-t.

Kisdi Máté elmondta: a baleset a Nagyszőlős utca és a Budaörsi út kereszteződésében történt, a tűzoltók egy tűzesethez vonultak kék lámpával, szirénázva, amikor oldalára borult a több tíztonnás gépjármű. A kisbuszban egy ember ült, ő a helyszínen meghalt. A tűzoltóautóban nem sérült meg senki. A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja.

Szerző

EP: a menekültgyerekeket nem lehet fogva tartani

Publikálás dátuma
2018.05.03. 17:42
Röszke - Fotó: Kisbenedek Attila/AFP
Minden bevándorlógyermeket és családot őrizettel nem járó, közösségi szálláshelyeken kell elhelyezni mindaddig, amíg a menekültkérelmüket fel nem dolgozzák - szólítottak fel állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői csütörtökön.

Az uniós parlament brüsszeli kétnapos plenáris ülésének zárónapjn elfogadott állásfoglalás szerint a gyerekeket nem szabad bevándorlási okokból fogva tartani, az Európai Bizottságnak pedig a gyermekek alapvető jogainak tiszteletben tartása érdekében kötelezettségszegési eljárást kell indítania azon tagállamok ellen, ahol a gyerekeket és családjaikat elhúzódó és szisztematikus menekültügyi őrizetben tartják.

Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének (FRA) adatai szerint 2016 végén Bulgáriában tartották őrizetben a legtöbb menekült és migránsgyermeket, de Görögországban, Magyarországon, Lengyelországban és Szlovákiában is sok gyereket helyeztek el zárva tartott szállásokon - emlékeztet az EP. Az ellenőrzés napján ezzel szemben egyetlen gyermeket sem tartottak fogva Cipruson, Dániában, Észtországban, Németországban, Írországban, Olaszországban, Máltán, Spanyolországban vagy az Egyesült Királyágban.

Az európai parlamenti állásfoglalás szerint az UNICEF adatai azt mutatják, hogy körülbelül 5,4 millió migránsgyermek él Európában, ami a világ migránsgyermekeinek egy hatoda. Az Európába érkező gyerekek körülbelül fele egyedül ér ide. A képviselők azt hangsúlyozzák, hogy a megbízható információ hiánya, a hosszadalmas családegyesítési és gyámkinevezési eljárások, valamint a fogva tartásra, a visszaküldésre vagy áthelyezésre vonatkozó félelmek a gyermekek szökéséhez vezetnek, ami kiszolgáltatja őket az emberkereskedelemnek, az erőszaknak és a kizsákmányolásnak. Az EP ezért sürgeti a tagállamokat, hogy a kísérő nélküli gyermekek számára érkezésük után gyorsítsák fel a gyámok vagy ideiglenes gyámok kijelölését, és emlékeztet rá, hogy őket a felnőttektől elkülönítve kell elhelyezni, hogy megelőzzék az erőszakot és a szexuális zaklatást.

Az uniós parlament arra is felszólított, hogy biztosítsanak elsőbbséget a Görögországban és Olaszországban még ott tartózkodó, az unió áthelyezési határozatának értelmében arra jogosult, kísérő nélküli gyermekek áthelyezésének, és sürgették a tagállamokat, hogy további késedelem nélkül folytassák le a folyamatban lévő családegyesítési eljárásokat.

A képviselők arra is felszólították a tagállamokat, hogy dolgozzanak jobban együtt az emberkereskedelemnek, bántalmazásnak és kizsákmányolásnak áldozatul eső gyermekek azonosítása terén. Az életkor meghatározása kapcsán az EP azt kívánja elérni, hogy az orvosi vizsgálatot kevésbé beavatkozó módon, a gyermek méltóságát tiszteletben tartva végezzék el.

Szerző

Ismét sztrájk a francia vasútnál és az Air France-nál

Publikálás dátuma
2018.05.03. 17:35
AFP fotó
A francia vasutasok csütörtökön a sztrájk mellett utcai tüntetésekkel is próbálnak nyomást gyakorolni a kormányra négy nappal azelőtt, hogy közvetlenül a miniszterelnökkel, Édouard Philippe-pal folytathatják az egyeztetéseket az állami vasúttársaság (SNCF) reformjáról. Az Air France dolgozói is folytatják a sztrájkjukat.

Párizsban délután az Invalidusoknál, vidéken pedig a megyei prefektúrák előtt hirdettek nagygyűléseket a vasutas szakszervezetek, amelyek képviselőit hétfőn külön-külön fogadja a kormányfő. "A sztrájkkal és a tüntetésekkel kell növelni a mobilizációt ahhoz, hogy nyomást gyakoroljunk a kormányzatra" - jelezte szórólapjain a legradikálisabb szakszervezet, a CGT. 

A kormány reformja ellen április eleje óta szakaszosan sztrájkoló vasutasok csütörtökön és pénteken tartanak munkabeszüntetést, ez a 13. és 14. sztrájknap. Csütörtökön a dolgozók 30 százaléka vett részt a sztrájkban, amely valamivel kevesebb az előző, múlt heti sztrájkszakaszhoz képest, akkor a vasutasok 32,2 százaléka nem vette fel a munkát.  A belföldi vonatoknak a fele, a nemzetközi járatoknak átlagosan háromötöde közlekedik, London felé pedig az Eurostar járatainak 75 százaléka elindul.

"Hullámzó a részvétel, de a sztrájk állandósult és elég magas szinten tartjuk" - mondta csütörtökön Philippe Martinez, a CGT főtitkára a Public Sénat tévécsatornának adott interjúban.

A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozó SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta. Az 1995-ös nagy sztrájkkal ellentétben a vasutasok megmozdulását ezúttal a lakosság visszafogottan figyeli, és a megkérdezetteknek már csak 41 százaléka tartja jogosnak.

A parlament 577 fős alsóházában árpilis 17-én a jelen lévő képviselők közül 454-en szavaztak igennel 80 ellenében az állami vasúttársaság (SNCF) reformját előíró törvénytervezetre: Emmanuel Macron Köztársaság Lendületben (LREM) nevű pártjának képviselői mellett a jobboldali Köztársaságiak és a centristák is támogatták a törvénytervezetet, míg a három ellenzéki baloldali frakció, a szocialisták, a kommunisták és a radikális baloldaliak ellene szavaztak, 29 képviselő tartózkodott.
A reform a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor is a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lép életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.

Az SNCF közel 50 milliárd eurós adósságáról, amely a becslések szerint 2026-ra 62 milliárd euróra bővülhet, a javaslat nem rendelkezik. Emmanuel Macron államfő egy interjúban azonban azt ígérte, hogy az állam 2020. január 1-jétől fokozatosan átvállalja az elsősorban a szuperexpresszek (TGV) fejlesztéséből származó terhet.

Csütörtökön és pénteken az Air France dolgozói is folytatják a sztrájkjukat. Ez a 12. munkabeszüntetés a fizetésemelés érdekében februárban indított tiltakozás során. A légitársaság vezetőségének tájékoztatása szerint azonban az előző sztrájknapok után, amikor is a járatoknak átlagosan 75 százaléka közlekedett, csütörtökön 85 százalékuk elindul, miután a pilóták már kisebb számban vesznek részt a megmozdulásban.

Ismét törölte több budapesti járatát az Air France

A Budapest Airport honlapjának tájékoztatása szerint az Air France csütörtökön és pénteken egy-egy érkező, pénteken pedig két induló járatát nem közlekedteti. Csütörtökön kimarad a menetrend szerint 22.55-kor és pénteken a 9.05-kor Párizsból érkező AF1694, illetve az AF1394-es járat. Pénteken nem közlekedik a 6.20-kor és a 9.50-kor Párizsba induló AF1695-ös, illetve az AF1395-ös számú járat.

A vasutasok legközelebb jövő kedden és szerdán, az Air France dolgozói pedig hétfőn és kedden terveznek ismét munkabeszüntetést.

Szerző