Magyar Televízió;

2018-05-05 09:08:00

Sebes György: Hatvanegy év

Nem kétséges, a 61 nem kerek szám. Tehát nem is szükséges ünnepelni, hogy 1957 május 1-én indult meg a Magyar Televízió rendszeres adása. Hosszú próbálgatás után, de továbbra is csak kísérleti jelleggel, nagyon rövid műsoridővel. Ám ez mégiscsak egy születésnap, a hazai televíziózásé is, tehát éppenséggel meg lehetett volna emlékezni róla. Csakhogy az egykori MTV mai utóda mintha kissé szégyellné az örökségét. Ugyanakkor az is igaz, hogy a régi televíziósok többsége aligha vállalna közösséget a főadót, vagyis az M1-et a jelenlegi hatalom szolgálatába állító hírcsatorna irányítóival. Még azokkal a munkatársakkal sem, akik gond és gondolkodás nélkül készítik ennek a kormányzati propaganda-adónak a műsorait.

Így hát az idei május elseje (is) úgy telt el, hogy szinte sehol semmi sem emlékeztetett arra a régi - sokaknak átkos - korszakra, amikor a műsoroknak még volt valami közük a munka ünnepéhez (amely mára a munkavállalók napja lett). A Duna TV-n legalább volt egy egyórás Önök kérték összeállítás, na de hol van ez az egykori legendás Felvonulók kérték című adáshoz képest. Utóbbi sem azért maradt meg az utókor emlékezetében, mert annyira jó volt, hanem a belőle készült paródia-sorozat okán. Amelyben - a sokarcú Gálvölgyi János mellett - szerepet vállaltak a kifigurázott adások készítői is. Szegvári Katalin - aki az "igaziban" a szintén legendás riporterrel, Kovalik Károllyal felváltva szólította le a már jó előre kiválasztott felvonulókat - a különböző alakokat megjelenítő Gálvölgyit kérdezte. És a paródia frenetikus lett, utólag is megismerhetjük belőle az akkor még ifjú - alig 25-30 éves - MTV, valamint a magyar televíziózás valamennyi gondját-baját, gyerekbetegségét.

Napjainkban azonban már ezen is túlléptünk. Az állami (Duna) tévé éppúgy nem törődik május elsejével, mint a kereskedelmi csatornák. Közös bennük még az is, hogy nehezen tudják eldönteni, minek tekintsék a munkanapok áthelyezése miatt hosszú hétvégéket és -elejéket. Az RTL Klubon például ilyenkor következetesen szünetel a két hétköznapi szappanopera, a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest. Ugyanakkor hétfőn és kedden már drukkolhattak a nézők a Konyhafőnök idei döntőjébe jutott hat versenyzőnek. A Dunán is jelentkezett mindkét nap a sikeres Honfoglaló című vetélkedő, hétfőn még leadták a híres amerikai sorozat, a Kártyavár újabb epizódját is, tehát úgy tettek, mintha átlagos - és dolgos - nap végén kellene szórakoztatni a közönséget.

A TV2 sem szüneteltette ezen a két napon jól bevált hétköznapi adásrendjét. Előbb tehát láthattuk a Bezár a bazár című vetélkedőnek álcázott átverő-show-t, később pedig a celebeket megmozgató Drágám, add az életed című szörnyűséget. A kettő között - majdnem kétórás időtartamban - elindították az óriási reklámkampánnyal beharangozott új műsorukat, melynek sokat mondó címe: Vigyázat, szülővel vagyok! Nemrég még ugyanez gyerekkel volt, nagyon cuki szereplőkkel, de róluk feltehetően már nem lehetett több bőrt lehúzni. Így most az ismert emberek a szüleiket vitték a stúdióba. Ez is nagyon cuki, szem nem marad szárazon és ami a legfontosabb, rengetegszer meg lehet szakítani reklámokkal. A komolyabb műsorokra vágyó nézők pedig lényegében kimenőt kapnak a TV2-től, amelynek nyilván még így is megéri ez a sok tingli-tangli. A filmek ezen az adón éjfél körül kezdődnek, ami nagyon barátságos időpont a másnap reggel munkába induló tömegeknek. De ők a jelek szerint nem számítanak. A kérdés csak az, lehet-e ilyen programokkal nézőszámot emelni, vagy csak az etetés és az ámítás a fontos.

A hétköznap általában sorozatokat ismétlő csatornák ezzel szemben úgy tettek, mintha ez a két plusz munkaszüneti nap hétvége lenne. Náluk olyankor hosszabb filmeket is leadnak, és most is így tettek. A többség már sokszor látott amerikai szuperprodukciókat szerkesztett a programba, így például a Mindörökké Batman-t, a Vasember 3. és a Halálos fegyver 4. részét, továbbá az Eredetet Leonardo DiCaprióval. E napok alkalmat szolgáltattak a Story4 tévét is működtető Digital Media and Communications Zrt.-nek, hogy kissé változtasson portfólióján. A Story4 néven ezentúl az eddigi Story5 fut majd, a Story4 pedig a TV4 nevet kapta. A szintén hozzájuk tartozó Galaxy TV-ből Galaxy4 lett, de ami a legfontosabb: elindítottak egy új filmes csatornát Film4 elnevezéssel. Már korábban jelezték, hogy tavaly jelentősen csökkent adásaik nézettsége, az idén viszont fejleszteni kívánnak, hogy vissza tudjanak kapaszkodni a nagyok közé. Így aztán azt is sikerült elérniük, hogy a nagyobb szolgáltatók már felvették kínálatukba az új csatornát is, bár annak műsora az első napokban még nem volt olvasható a képernyőn.

Ez a fejlemény viszont jól jelzi, hogy a kereskedelmi tévék között változatlanul nagy verseny zajlik. Naivitás lenne azonban azt feltételezni, hogy a nyertes a néző lehet. Ők csak áttételesen számítanak, mint a reklámok célzottjai és fogyasztói. Tény, hogy közben persze műsorokat is kell nekik adni, de ezek leginkább csak arra valók, hogy minél többször megszakítsák őket.

A Magyar Televízió első adásától valóban messzire jutottunk 61 év alatt, de ez együtt jár a nézők egyre fokozottabb etetésével is. A remény csak az lehet: talán már nem hagyják magukat.