egészségügy;Budapest;betegszállítás;mentőszolgálat;

Mentő és a Haemobil egy betegszállítója, 2008. Illusztráció: Népszava

- Összeomlás szélén a betegszállítás, mentősökkel végeztetik a feladatot

Április végével felmondta a szerződését az egyik Budapesti magán betegszállító cég, ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai Bázis Mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – tudta meg a 24.hu. A fővárosi betegszállítás az összeomlás szélén - a rendszer hiányosságai miatt további négy vállalkozás is lehetetlen helyzetben van.

A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata, ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből. Április 30-ával felmondta ugyanis a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) a Haemobil Kft. —  tudta meg a portál Dr. Vámos Zoltán cégvezetőtől.

A fővárosi betegszállító cégek alig-alig tudják kitermelni működési költségeiket, ezért már további négy vállalkozás is lehetetlen helyzetbe került. A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak a biztosított járműért és személyzetért. "Vidéken jobb a helyzet, de a fővárosban csak lassan lehet haladni. Van, hogy a dugóban egy óra alatt 10 kilométert halad a kocsi, ami egy sofőrt és egy ápolót visz. Ezért a tíz kilométerért 1100 forintot kaptunk" - nyilatkozta Vámos Zoltán. A főorvos szerint azért kellett felmondaniuk a szerződést, mert a cég gépkocsivezetői elmentek: volt, aki Németországba ment, hogy feleannyi munka mellett, ötszörös fizetésért szállítson csomagokat.

Bár a vállalkozás időben közölte az egészségbiztosítási alapkezelővel, hogy nem tudja a továbbiakban vállalni a feladatokat, és a portál szerint az OMSZ vezetése már április közepén tudott a problémáról, a fővárosi mentőállomásokat csak április 29-én, vasárnap értesítették arról, hogy keddtől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni. A kapkodásban nem sikerült pluszmunkára jelentkező életmentőket találni: a beosztások már elkészültek, ráadásul sokan másod- és harmadállással egészítik ki fizetésüket. Volt olyan állomás, ahol senki sem jelentkezett a megterhelő pluszmunkára, máshol mindössze ketten jelezték, hogy részt vennének a betegszállításban.

Az üggyel kapcsolatban megszólalt az Országos Mentőszolgálat is: az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.

A teljes cikk itt olvasható.