„Mészáros pusztítóbb az oroszoknál”

Publikálás dátuma
2018.05.09 07:05
Fotók: Népszava
Fotó: /
Már egy éve befejeződött a vasútfelújítás Balatonszemesen, az egykori munkaterület azonban az utakkal együtt máig szétdúlt állapotban van. A polgármesternek fontosabb a Fidesz barátsága és a beruházást bonyolító Mészáros-cégek profitja, mint a település érdeke és a helyiek békéje.

Idén nyáron immár két éve lesz, hogy a balatonszemesiek élete fenekestül felfordult. 2016 nyarán – a történetről először beszámoló 24.hu írása szerint - favágók jelentek meg az üdülőhely belterületén a volt Hunyady parkban, és a környéken lakók tiltakozása ellenére, az önkormányzat megbízásából kivágták a 60-80 éves nyárfaligetet. A vandál pusztításnak vagy harminc egészséges fa esett áldozatul – a közmunkások szerint raklap lett a faanyagból –, az egykori park pedig háború-sújtotta zónaként éktelenkedik a település közepén.

Szemes a 18-19 század fordulóján a Hunyady grófoké volt, ahová az akkori elit épített patinás villákat, meg hosszú stégeket fürdőkabinokkal. A népszerű nyaralóhelyen létesült aztán kikötő és vasútállomás is, a Lelle irányába terjeszkedő település szélén tisztviselők, iparosok vásároltak maguknak házhelyet. A Hunyady parkban az 1960-as években az orosz hadsereg tiszti állományának gyerekei számára épült úttörőtábor – az oroszok vigyáztak a fákra, füvesítettek, bokrokat ültettek, a gyerekeket ideiglenes épületekben és sátrakban nyaraltatták. A rendszerváltás után tisztán adták vissza a területet az önkormányzatnak, amelynek az elmúlt negyedszázadban számos (végül meg nem valósult) terve volt az egykori gyerektáborral.

A kormány 2015-ben döntött a park közelében futó dél-balatoni vasútvonal felújításáról, a munkát a a Déli-part 2016 Konzorcium - R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft. - nyerte el (emlékezetes, hogy amikor a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe sorolt R-Kord és V-Híd beszállt az üzletbe, a korábban 55 milliárdosra becsült, uniós finanszírozású beruházás költségvetését a kormányzat 73 milliárd forintra emelte). Amint a szerződéseket aláírták, a cégek elkezdtek olyan belterületi felvonulási területeket keresni, ahol a gépeiket és az építési törmeléket tárolhatják, de Fonyódtól Földvárig mindenhonnan elhajtották őket. A szemesi polgármester, Takács József (aki legutóbb azzal került be a hírekbe, hogy a Nemzeti Választási Bizottság megbírságolta, amiért „közhatalmi pozíciójával összefüggésbe hozhatóan vett részt jelölő szervezet kampányeszközének terjesztésében”, magyarán független elöljáróként a Fidesz szórólapját terítette és a Fidesz jelöltjét ajánlotta a parlamenti választási kampányban) viszont készségesnek mutatkozott, és a Hunyady-parkot felajánlotta a konzorciumnak kőrostálás, betonőrlés és betonkeverés céljára. A vállalkozások a fentieken túl aszfalt- és betonhulladékot is tároltak a kivágott fák helyén. A szóban forgó vasútvonal szakaszon az építők minden peront felbontottak, 5 méter mélyen az ágyazatot is felszedték, és mindent odahordtak a bérbe vett területre.

-Szemesen nagyjából 1200 állandó bejelentett lakos van, és közülük mintegy 800 választópolgár lehet, de a feljegyzések szerint körülbelül 500 megy el szavazni. A legutóbbi választáson csak minimális többséggel szavazták meg Takácsot polgármesternek, mégis nyíltan hangoztatja, hogy néhány bajkeverőt leszámítva mögötte áll az egész falu, és akinek nem tetszenek a vezetési módszerei, azok el is költözhetnek – mondta lapunknak az egyik ottani lakos. Ezt a kijelentést a jegyzőkönyvek tanúsága szerint szinte minden testületi ülésen és lakossági fórumon megismétli, főként az üdülőtulajdonosoknak címezve (pedig a falu bevételeihez ők is évente több mint 200 millió forinttal járulnak hozzá). A szemesiek az építkezés kezdete óra pereskednek a szerződésekért a helyiek, és máig még olyan alap-információkat sem kaptak meg, hogy hivatalosan mikor kezdődött és mikorra fejeződik be a munka, illetve mi lesz a törvényben előírt rekultivációval. Mindössze annyi derült ki, hogy havonta 200 ezer forintot fizettek a hatalmas telepért – nagyjából annyit, amennyiért ott egy nyaralót lehet kibérelni, miközben a helyet nem csak törmeléklerakásra használták – a betonkeverő alá például egy 3-szor 5 méteres vasbeton medencét építettek, ami ma is ott van a föld alatt – holott elvileg már levonultak a területről - a korábbi telephely számos beton szerkezeti elemét és nagyfeszültségű elektromos kábelét egyszerűen eltemették vagy beszántották. A park telkén a vasútépítés ideje alatt 2 emelet magasságban állt az aszfalttörmelék – a végén nagyjából összeszedték, majd az egészre vékony rétegben termőföldet terítettek.

VÍZPARTI IDILL - Az egykori park helyéről elvitt betonelemek utóbb a nyaralóhely legkülönbözőbb pontjain bukkantak föl

VÍZPARTI IDILL - Az egykori park helyéről elvitt betonelemek utóbb a nyaralóhely legkülönbözőbb pontjain bukkantak föl

- Mészáros pusztítóbb az oroszoknál. A 25 tonnás teherautók szétdúlták az Arany János és a Bánk bán utcákban az utat, azt se tette rendbe senki, most terepjáróval sem használható. A vasúti töltés kétszer olyan magas lett, mint a korábbi, mellette másfél méter mély, szilárd burkolatú árok fut, acélkorlát szegélyezi, átjárókat viszont nem nagyon építettek. A polgármester családjának vendéglőjénél három is van, utána majd” két kilométeren át egy sincs – sorolja a panaszokat az egyik érintett háztulajdonos, azt is hozzátéve: amikor megkérdezték a Swietelsky projektvezetőjét, hogy hogyan fognak ezentúl átjárni a Balatonhoz, azt a választ kapták, hogy mindenhol készült átjáró, ahol az önkormányzat kérte.

A törmeléket már elvitték az egykori park helyéről, ám később szerte Balatonszemesen ismeretlen eredetű betonkupacok jelentek meg, a Tuskó öbölben a parton is. A munkaterület közelében számos ház megrongálódott, a környező épületek értéke a töredékére csökkent, kártérítést azonban mostanáig nem fizettek. Az egyetlen fejlemény, hogy a tessék-lássék kiürített telket 379 millió forintért eladásra hirdeti a helyhatóság – holott 2017 júniusában befejeződött az építkezés.

Közben a lakók környezetkárosítás miatt a kormányhivatalhoz fordultak, a hiányzó információk érdekében pedig adatigényléseket indítottak, de egyik eljárás sem járt eredménnyel. A leginkább azt szeretnék tudni, milyen rekultivációs kötelezettség szerepelt a szerződésekben, ki és mikor teszi rendbe a parkot, az utakat, a járdákat, a vízelvezetőket. Helyi forrásaink szerint a volt ligetet nem a konzorcium, hanem közvetlenül a Mészáros-féle V-Híd Zrt. bérelte ki, a park tönkretételéért így Mészáros Lőrincet hibáztatják, pedig a szerződésben Takács József polgármester vállalta, hogy még a terület átadása előtt kivágatja a ligetben lévő fákat, tehát ez a teher az ő lelkén szárad.

Lapunk természetesen Takács József polgármestert is megkereste kérdéseivel. Írásban – még a választás előtt - elküldött levelünkre a következő választ kaptuk: „Tisztelt Hargitai Miklós! Ön nem ismer engem, én sem ismerem önt. Ennek ellenére – segítségkérésként – olyan kérdéseket tesz föl, melyekben olyan állítások, vádak szerepelnek, melyek részemről azt vélelmeztetik, hogy ön mint újságíró eleve prekoncepcióval él velem és ezen keresztül Balatonszemes önkormányzatával szemben. Nem kívánom a kéréseit részleteiben elemezni, ezért összességében írom, hogy a kérdéseiben megfogalmazott állítások túlnyomó többsége köszönő viszonyban sincs a valósággal. Kérdéseinek prekoncepciós állításaira, azok újságírói etikával össze nem egyeztethető megnyilvánulásaira az feltételezhető, hogy öntől pártatlan véleményalkotás illetve pártatlan újságcikk elkészítése nem várható. Erre tekintettel – a kérdések megválaszolása nélkül – az önnel való levelezést lezártnak tekintem.” Egyik forrásunk szerint a polgármester mostanában a levelet lobogtatva elégedetten szokta hangoztatni: „így kell elhajtani a kellemetlen újságírókat”.

Szintén írásban kértünk választ (többek között az elmaradt rekultivációról és a területbérlés feltételeiről) a Swietelskytől, de közel két hónap alatt az ígéreteken kívül semmit nem kaptunk. A végeredményt tekintve ugyanilyen eredményre jutottunk az R-Korddal is. Vagyis az elpusztított parkért és a lakók káraiért senki nem vállalja a felelősséget, az illetékes hatóságok pedig mindezt tétlenül nézik egy olyan beruházással összefüggésben, amit gavallérosan kifizettek a Mészáros-cégeknek és partnerüknek az európai adófizetők, úgy, hogy abból a területrehabilitációra és a kártalanításra is bőven futotta volna.

Kőben utaznak
A Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek egy másik ügyben is küldtünk kérdéseket: azt szerettük volna megtudni, hogy honnan szerezték be a követ a felcsúti kisvasúthoz. A sínek ugyanis világos színű dolomit-ágyazaton futnak, ami a hazai vasútépítési gyakorlatban meglehetősen szokatlan (a szabványba belefér ugyan, de itthon szinte kizárólag bazaltot, andezitet és gránitot használnak erre a célra). Felcsúton azt beszélik, hogy az Orbán-család bányavállalkozása volt a beszállító, ami lehet akár szimpla pletyka is – mindenesetre a Swietelsky könnyen tisztázhatta volna, de nem tette meg.
A gánti bányaüzemből a Magyar Narancs tavalyi összeállítása szerint egyre több közcélú beruházáshoz visznek követ. Bár Orbán Viktor azt állította, hogy a család cégei nem indulnak közbeszerzéseken, alvállalkozóként, beszállítóként gyakran megjelennek, most például a Nemzeti Lovarda építkezésénél. A bányacég birtokolja az ország egyik legnagyobb tájsebét Gánt mellett, ahol működő és már letermelt bányaterületek is vannak. A közeli, már nem használt bányatelken építési-bontási törmelékeket kívánt feldolgozni az Orbán-cég, ez azonban a lakosság és a környezetvédők ellenállása miatt egyelőre meghiúsult.

Szerző
2018.05.09 07:05

Menet közben esett ki egy Volánbusz ablaka Budapesten

Publikálás dátuma
2018.12.18 21:50
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
A vezető folytatta útját Monor felé, az ügyben vizsgálatot indítottak.
Kiesett egy Volánbusz ablaka menet közben Budapesten, az Örs vezér tér közelében. A vezető nem szállította le az utasokat, hanem figyelmeztette őket, hogy legyenek óvatosak, majd folytatta útját Monor felé – írta a Blikk.  A lap egy, a járműben készült olvasói fotót is közzétett, és arról számolt be: az ablak lassított felvételszerűen dőlt ki a helyéről, az úttesten pedig ripityára törött. A buszvezető körbejára, majd a busz belsejét is megszemlélte. Telefonált, majd közölte az utasokkal, hogy aki akar, leszállhat, de akkor meg kell várniuk a következő járatot. A Volánbusz sajtóosztálya a lap megkeresésére közölte, hogy az ügyben vizsgálatot indítottak, a buszt pedig átmenetileg kivonták a forgalomból.  
2018.12.18 21:50
Frissítve: 2018.12.18 21:50

Meddig tűröd mindezt? – Karácsonyi üzenetet küldött a Momentum az Európai Néppártnak

Publikálás dátuma
2018.12.18 21:14

Fotó: Facebook/ Momentum Mozgalom
Arra kíváncsiak, hol van a Weber által említett vörös vonal.
A Momentum kedden a Facebook-oldalán közölte, hogy a párt brüsszeli alapszervezete karácsonyi üzenetet készített az Európai Néppártnak (EPP). Ebben felteszik a kérdést, hogy hol van a Manfred Weber frakcióvezető által említett vörös vonal. Egyebek mellett kiemelik a CEU elüldözését, az ellenzéki művészek cenzúrázását, a közigazgatási bíróságok felállítását, az EU forrásokkal való visszaélést, valamint az ellenzéki parlamenti képviselők kidobását az MTVA épületéből.
„Hadd kérdezzem meg, csak mert karácsony van (és karácsonykor igazat mondunk). Meddig tűröd mindezt? Boldog karácsonyt, EPP”
– üzenik a videóban felmutatott papírokon.
2018.12.18 21:14
Frissítve: 2018.12.18 21:14