Hanyatló szakaszban a forint

Publikálás dátuma
2018.05.18. 07:23
Illusztráció/Népszava fotó

Akik most vásárolnak eurót vagy amerikai dollárt azzal a kellemetlen ténnyel szembesülnek, hogy a vezető devizákkal szemben a forint nagy mértékben gyengült. Egy hónapja az euró árfolyama 310 forint körül járt, most pedig naponta többször is átlépte a 317,5 forintos szintet, az amerikai dollárnál még kedvezőtlenebb a helyzet, ugyanis a 30 nappal ezelőtti 252 forintos kurzus után csütörtökön már 268 forint volt a "zöldhasú" egy egységének ára. Hasonló mértékű forintgyengülésre csaknem két esztendeje, 2016 júniusában volt példa, akkor, amikor brit kormány a Brexitet bejelentette - mondta a Népszava érdeklődésére Németh Dávid. A K&H Bank vezető elemzője szerint semmi kétség, a magyar fizetőeszköz hanyatló szakaszba jutott. Az a tény, hogy egyetlen hónap alatt 2 százalékot veszített a forint az értékéből már figyelemre méltó. Az okok, mint általában most is sokrétűek, elsősorban külföldön keresendők, bár néhány magyar vonatkozású esemény - az uniós intézmények elmarasztalásai - is ráerősített a folyamatra.

A mostani forintgyengülés főként annak köszönhető - vélekedett az elemző -, hogy az Egyesült Államokban a kötvénypiaci hozamok emelkedtek, a 10 éves amerikai kötvény hozama már meghaladja a 3,05 százalékot, amire 2011 óta nem volt példa. Ennek révén szép lassan elvesztették a magyar államkötvények azt az előnyüket, hogy nálunk magasabb hozamot lehet elérni, mint a tengerentúlon. Így a nagy befektetők most már egyértelműen a kevésbé kockázatos, magasabb hozamú amerikai állampapírokat választják, a kockázatosabbnak értékelt, feltörekvő országok kötvényei helyett.

Egyre gyakoribb, hogy a külföldi befektetési alapokat utasítják, hogy a feltörekvő országok devizájában lévő papírjaikat váltsák át dollárosra. Ennek a következményeit szenvedi el most a forint. Az is bizonyítja, hogy a nemzetközi események hatottak a forintra, hogy velünk egyidejűleg gyengült a lengyel zlotyi és a cseh korona, a török líra vagy dél-afrikai rand is. Ez azért is érdekes, mert a gazdasági világválság óta a közép-európai devizák már nem mozogtak együtt a fejlődő piacokéival. Vagyis azt lehet mondani, hogy mindez nem egy pánik következménye, hanem jól megalapozott gazdasági háttere van. Csekély vigasz - mondta Németh Dávid -, hogy a forintot most alulteljesítőnek tarthatjuk, vagyis ténylegesen többet ér, mint amit adnak érte a bankközi piacon. Minderre - bár nem meghatározó mértékben - ráerősített az is, hogy előzetes hírek szerint a következő uniós ciklusban kevesebb pénz jut majd Magyarországnak. Folyó fizetési mérleg romlik, az infláció lassan emelkedik, amihez hozzájárulhat az is, hogy a kőolaj világpiaci ára évek után nem látott magasságokba emelkedett - hordónként ára már elérte a 80 dollárt -, ami drágítja az importunkat.

A forintot az elmúlt években azért is kedvelték a befektetők, mert kicsi volt az árfolyammozgása. Ez az idillinek mondható állapot most biztosan megszűnt. Ugyanakkor tartós gyengülésre nem kell számítani, ennek valahol 320 forint körül lehet a határa - vélte az elemző, aki azonban azon sem lepődne meg, ha július-augusztusban erősödne a forint, de a 310 forintos árfolyamot már aligha közelíti meg.

Szerző

Ellentmondásos gázvezetékügy

Publikálás dátuma
2018.05.18. 07:22
Népszava fotó

A magyar kormány maga ajánlotta fel a hazai csővezetékrendszer alkalmassá tételét a Romániában kitermelt gáz szlovák irányú továbbítására - tudtuk meg. Ez azért fura, mert Orbán Viktor az év elején még azt jelentette: az újonnan felfedezett fekete-tengeri gázkészletekre Magyarország maga lenne vevő. Ráadásul az általa emlegetett magyar cégek - ilyen lehet például az állami MVM - helyett állítólag maguk a kitermelők, vagyis az osztrák OMV, illetve az amerikai ExxonMobil intéznék a gáz átszállítását is az osztrák elosztóig. A hazai gázrendszer átalakításához körülbelül negyvenmilliárd forintra lenne szükség. Ennek költségével a korábbiaktól eltérően nem emelnék meg a lakosságon kívüli gáztarifát: azt csak az érintett a kereskedőkre terhelnék. Az átalakításhoz szükség van a Magyar Gáz Tranzit (MGT) nevű, állami tulajdonú magyar-szlovák vezeték szállítási képességének szlovák irányú megháromszorozására is. A kapacitás így elérné a hazai irányú, évi körülbelül 4 milliárd köbmétert. Igaz, a vezetéket annak 2015-ös átadása óta piaci igény híján mindeddig szinte senki se vette igénybe. A hazai gázvezetékhálózat túlnyomó többségét birtokló, Mol-tulajdonú FGSZ ismereteink szerint továbbra is megvenné az MGT-t: forrásaink a folyamat megakadásáról szóló híreket cáfolták.

Szerző

A vizsgát igazoló bizonyítványt is elkérhetik

Publikálás dátuma
2018.05.18. 07:20
A kilométerszámot és a vizsga lejárati dátumát is tartalmazza Fotó: Vajda József

Az autók és más gépjárművek tulajdonosainak május 20. után nemcsak a forgalmi engedélyt kell maguknál tartaniuk, hanem a műszaki vizsgálati bizonyítvány nevű egyoldalas dokumentumot is, melyet a vizsgán állítanak ki - írja a totalkar.hu. Az érvényességi időn, a rendszámon és az alvázszámon felül a kilométerszámláló állását, illetve az vizsga lejárati dátumát is tartalmazza, vagyis nemcsak egy pecsét, mint amit a forgalmiban megszoktunk.

Mindez egy uniós irányelvnek köszönhető, így az Európai Unió összes tagállamában kötelező. A cél, hogy könnyebben meg lehessen állapítani egy autóról, hogy érvényes-e a műszakija vagy sem. A forgalmi engedélyek országonként mások, a műszaki vizsgabizonyítvány rovatai viszont hasonlóak, bár minden ország a saját nyelvén állítja ki őket.

Magyarországon 2015. decembere óta minden műszaki vizsga végén adnak vizsgabizonyítványt, tehát nem csak a május 20. után vizsgáztatott autók tulajdonosai rendelkezhetnek vele, viszont csak tőlük kérheti majd a rendőr az igazoltatáskor. Egyelőre nem határoztak meg büntetést arra az esetre, ha az autós nem tudja megmutatni a papírt. Külföldre autózva mindenképpen érdemes elvinni az igazolást.

ORFK: továbbra sem kell a bizonyítvány
A rendőrség továbbra sem kéri a műszaki vizsgálati bizonyítványt az autósoktól - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata pénteken, cáfolva az erről szóló híreket.
kizárólag jármű-honosítási eljárásra értendő a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatása a rendeletmódosítás alapján, hangsúlyozták. A közúti közlekedési ellenőrzés során erre ez után sem kötelezhető a járművezető. Ha az intézkedő rendőrnek a forgalmi engedélyben vagy a vezetői engedélyben foglaltakon túlmenően további adatra van szüksége, azt a rendelkezésre álló nyilvántartásokból fogja megállapítani - tették hozzá.

Szerző
Frissítve: 2018.05.18. 15:43