Folsav, a félreismert vitamin

Publikálás dátuma
2018.05.23. 17:15
Illusztráció: AFP
Folsav helyett a B9-vitamin eredeti formáját, folátot szedjünk, vashiány esetén pedig jobb, ha megerősítjük a gyomrunkat, hogy az állati fehérjékben lévő vastartalom felszívódhasson – mondta a Népszavának Bocsi Viktória életmód tanácsadó.

Folsav helyett folát

A folsavról, vagyis a B9-vitamin mesterséges formájáról leginkább vashiány és terhesség idején hallunk. Arról viszont még ennél is kevesebbet, hogy - kutatások szerint - minden második ember szervezete - egy génmutáció következtében - fel sem tudja használni. A bioaktív formája, a metilfolát viszont remekül beépül. Tény, könnyebben is bomlik, ezért a gyártóknak nehezebb a dolguk, mint a könnyen kezelhető és sokáig tárolható folsavval. Ráadásul az árukban is óriási a különbség; a folát több mint háromszázszor többe kerül.


Folsavat azonban nem érdemes szedni, mert jó esetben hatástalan, de mivel természetidegen anyag, sokaknak árthat is; beépülés helyett kering és felhalmozódik a vérben. Sokszor emiatt magas a laboreredményekben a folsav szintje, és különböző lerakódásokat, károsodásokat is okozhat. Ezért jobb, ha olyan B-komplex étrend-kiegészítőt választunk, ami metil-folátot és a hasznosulását segítő, megfelelő formájú B12-vitamint (metilkobalamint) tartalmaz. Érdemes megfontolni a krém formátum alkalmazását is, mert bőrön keresztül hatékonyabban hasznosul - ajánlotta Bocsi Viktória életmód tanácsadó. És együnk sok zöldleveles zöldséget, például spenótot.


Vashiányra gyomorerősítés


A vashiányt gyakran a gyenge gyomorfunkció okozza, és erre utal a gyomorból feljövő sav is. Van, hogy bár kevés a sav, nem jó irányba áramlik. Erre, ahogy a sokra is, savlekötőt szoktak adni, ami tovább gyengíti a gyomrot, zavarokat okoz a D-vitamin és a vas felszívódásában. Akinek gyenge a gyomorműködése, nehezen emészti a fehérjében és zsírban gazdag ételeket, és egy idő után nem is kívánja, de az ördögi kör miatt a legrosszabb, amit tehet, hogy elhagyja ezeket. Hogy az állati fehérjékben lévő vastartalom hasznosulni tudjon, célszerű megerősíteni a gyomrot. Ezt zöldségek, kovászos uborka és levének, gyomorkeserű, menta- vagy kombucha tea fogyasztásával, nyers gyömbér vagy jó minőségű só szopogatásával, citromos víz, hígított almaecet iszogatásával lehet megtenni. Nem véletlen, hogy az elégtelen fehérjeemésztés is sokakat - az emberek 80 százalékát - érint, mert a stressz, a mindennapi taposómalom, valamint a nem a szervezetünknek megfelelő táplálkozás is gyengíti a gyomorfunkciókat – mondta Bocsi Viktória.

Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
A foláttal szorosan együttműködik a kolin, amire várandósság alatt szintén nagy szükség van. Ez főleg a tojásban, a májban, a belsőségekben van, ezeket érdemes akár hetente többször is enni, terhesség idején mindenképpen.
Az életmódtanácsadó szerint vashiány esetén jobb, ha laktoferrint szedünk. Ez ugyan jóval drágább, mint a vas- és folsavtabletták, de egyrészt nagyon kevés mennyiségre van szükség, másrészt valóban hasznosul is. Nem tartalmaz vasat, viszont képes arra, hogy a szervezetben lévő kórokozóktól „elvegye” és a sejtekhez juttassa azt. A vas „intelligens” vitamin, sokáig, 3-5 évig, sőt egyes feltételezések szerint akár tovább is tárolódik a májban. Ezért a húst elhagyóknál csak 5-10 év múlva kezdenek megjelenni a hiánytünetei.    
Szerző
Frissítve: 2018.07.23. 14:12

Több ezer magyart érint, mégsincs rá gyógyszer

Publikálás dátuma
2018.05.23. 12:56
Forrás: MTI
Körülbelül 7-8 ezerre tehető a sclerosis multiplex betegségben szenvedők száma Magyarországon - mondta Rózsa Csilla, a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház neurológiai osztályának vezető főorvosa - számol be az MTI.

A főorvos szerint a központi idegrendszeri gyulladásos betegség részben autoimmun mechanizmussal zajlik, s szinte bármilyen, a központi idegrendszerrel kapcsolatos tünete kialakulhat a betegeknek. Többnyire már fiatal korban elkezdődik a betegség kialakulása, leginkább a 20 és 40 év közöttieket érinti.

Pontosan nem tudni, hogy a betegség mitől alakul ki, de nagy a valószínűsége, hogy egyfajta genetikai "konstelláció" állhat a háttérben, és ezt számos környezeti tényező is befolyásolja - mondta, hozzátéve, nem öröklődő betegségről van szó.

Az utóbbi évtizedekben egyre nőtt azon gyógyszereknek a száma, amelyek csökkentik a betegség aktivitását. A teljes gyógyulásra nincs mód - mondta a főorvos.

Forrás: MTI

Forrás: MTI

Szerző

Nem csak műtéttel távolítható el egy bütyök

Publikálás dátuma
2018.05.22. 17:15
Illusztráció: Shutterstock
A szandálból kikandikáló bütyök nem csak esztétikai problémát jelent. A manuálterapeuta elmondta, mit tehetünk, hogy elkerüljük a műtétet.

A bütyök a nagyláb- vagy más néven öregujj tengelyeltérése, ami általában azért alakul ki, mert a súlyvonal előrehelyeződik. Nagyobb terhelés jut az előlábra, ennek következtében lelapulnak a boltozatok, más helyzetbe kerülnek a láb kis izmai, amelyek a többi irányába húzzák a nagylábujjat. Egyrészt - főleg nyáron - esztétikai problémát okoz, másrészt: fáj, a cipő előbb-utóbb kidörzsöli, növekszik a csontos felrakódás, azaz a bütyök – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Megelőzés

Fontos lenne, hogy a súlyvonalunk a helyén legyen, a koponyától indulóan kellene figyelni: a fej a gerincoszlop fölött legyen. Nagyon nem mindegy az sem, hogy milyen cipőt hordunk, legyen benne elég hely a lábujjak, ne szoruljanak össze. A megemelt, magas sarok fokozza a problémát, hiszen előrebillen a súlyvonalunk. Ha lehet, járjunk sokat mezítláb, mert erősíti a boltozatot fenntartó izmokat, és már gyerekkorban el lehet kezdeni a napi lábtornát.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Lábtorna: megelőzi és kezeli

Nagyon kedvelt az a gyakorlat, amikor a lábujjakkal kell felszedegetni a földről az apró papírgalacsinokat, gyurmagömböket vagy kavicsokat, amelyeket különböző szempontok alapján – a lábaikkal - szét is válogathatnak. Hasznos gyakorlat az is, ha a lábujjainkat, de főleg a nagyot jól szétterpesztjük, majd összezárjuk. Szintén hatásos, ha az öregujjunkkal jól „bekarmolunk”, majd kinyújtjuk. Kicsit bonyodalmasnak tűnhet naponta ezeket a gyakorlatokat néhányszor elvégezni, de nagyon megéri, mert szépen újra lehet építeni a lábboltozatokat, sőt a már kialakult bütyök korrekciójában is fontos szerepet kap az aktív torna.

A kineziotape képes korrigálni a nagylábujj helyzetét. Ennek köszönhetően az izmok elérik azt az optimális hosszúságot, amiben a leghatékonyabban erősíthetők. Ennek következtében háromszor olyan hatásos a torna, mint „színes csík” nélkül. Kialakult bütyök esetén ugyanis a túlnyúlt izmokat nem lehet hatékonyan dolgoztatni.

Éjszakára használható az ujjtávolító sín, amely pihenés közben korrigál, ennek következtében nem deformálódik tovább az ízületi tok. Előrehaladott, túlságosan deformálódott bütyök esetében viszont nem lehet elkerülni a műtétet – hangsúlyozta Hulényi-Gróf Orsolya.

Szerző
Témák
bütyök műtét