Hivatalosan is bezárta nukleáris telepét Phenjan

Publikálás dátuma
2018.05.24 15:54
Egy asszony az észak-koreai atomtelep felszámolásáról szóló tudósítást figyeli 2018. május 24-én, Szöulban Fotó: Jung Yeon-je /
Felszámolták Észak-Korea nukleáris bombagyárát, az eseményre azonban nemzetközi szakértőket nem hívtak meg.

Hatalmas robbanásokról számoltak be az észak-koreai Punggje-ribe meghívott külföldi újságírók: a phenjani rezsim csütörtökön bezárta helyi nukleáris telepét, ahol korábban hat kísérleti atomrobbantást is végrehajtottak.

A BBC cikke szerint két robbantást reggel, négyet délután hajtottak végre, ami betemette a nukleáris laborokhoz és teszthelyszínekhez vezető alagutakat. „Óriási erejű detonációk voltak, érezted a lökéshullámot, a robbanások hőjét is” – idézi a  portál Tom Cheshirét, a Sky News helyszíni tudósítóját.

Az eseményre nemzetközi szakértők helyett csak egy 20 fős újságírói delegációt hívtak meg – ez szakmai szempontból csökkenti az esemény hitelességét, ráadásul a tudósítók csak 500 méteres távolságból követhették az robbantásokat.

Phenjan mindenképp a júniusra tervezett amerikai- észak-koreai csúcs előtt akarta felszámolni a telepét, mintegy békülési gesztusként a nyugati nagyhatalom és szövetségesei felé.

Tény ugyanakkor, hogy tavaly szeptemberben már egy hatalmas, vélhetően nukleáris eredetű robbantás rogyasztotta meg a hegy mélyébe telepített üzemet: a detonáció hatására a hegy jó része beomlott, és ez eleve használhatatlanná tette a létesítményt.

Szerző

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27