Kocsis-Cake: a Párbeszédnek össze kell hoznia az egységes ellenzéket

Publikálás dátuma
2018.05.27 16:58
Forrás: Facebook

Kocsis-Cake Olivio, a Párbeszéd pártigazgatója kapta Karácsony Gergely parlamenti mandátumát. Az országgyűlés egyik újonca lapunknak azt mondta: ellenzéki képviselőként biztos abban, hogy a bőrszíne miatt támadni fogják, de ehhez politizálás nélkül is hozzászokott.

- Miért pont ön?

- Kilenc éve politizálok. Voltam már polgármesterjelölt, önkormányzati képviselő, és budapesti elnök is. Négy éve pedig a Párbeszéd pártigazgatója vagyok. Ez egy szokványos politikai karrier út, amelynek a parlament fontos állomása. Szerintem az a normális, ha az ember tanul, fejlődik, újabb kihívásokat tűz ki maga elé és próbál bizonyítani minden területen.

- Az LMP-ben kezdte a politizálást, miért hagyta ott az „anyapártját”?

- Arra próbáltuk rábírni mostani párbeszédes politikustársaimmal az LMP-t, hogy legalább minimális szinten működjenek együtt a többi ellenzéki párttal. 2013-ban ugyanis – amikor kiléptünk és megalapítottuk a Párbeszédet – a legkisebb együttműködéstől is elzárkóztak. Ez utólag kiderült, hogy tévedés és nekünk van igazunk, hiszen a mostani választáson is csak a koordinációnak köszönhetik egyetlen győztes körzetüket, a Belvárost. A választás utáni tömegtüntetések legfontosabb üzenete az ellenzéki pártok felé az volt, hogy együtt kell működni. Aki az egyéni körzetekben nem hajlandó koordinálni ebben a választási rendszerben a Fidesszel szemben, az finoman szólva nem a kormányváltást segíti. Ez volt az indok, amiért Karácsony Gergelyékkel kiléptünk az LMP-ből.

- A napokban zárultak le a fegyelmi eljárások az LMP-ben, és nem jártak jól azok a politikusok, akik visszaléptek más ellenzéki jelölt javára.

- Jól tették azok, akik együttműködtek és növelték a kormányváltás esélyt. További sok sikert kívánok nekik, úgy gondolom azok a magyar választók, akik kormányváltást akarnak ilyen jelöltekre fognak szavazni a jövőben.

- Még nem foglalta el a helyét, de a Fidesz és a kormánysajtó már megüzente: „újabb sorosista politikus ülhet be a magyar parlamentbe”

- Várható volt ez a Fidesz reakció. Aki nem ért egyet a politikájukkal, azt rögtön „ lesorosozzák”. Én egy ösztöndíj programban vettem részt, ahol a Soros-alapítvány oktatási programját kutattuk. Pontosabban azt: mennyi pénzt rakott Soros György az oktatásba annak érdekében, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek is bejuthassanak az egyetemekre? Sok olyan jogász, orvos dolgozik ma Magyarországon is, aki Soros-ösztöndíjasként tanult a ’90-es években, mára pedig sikeres emberként él. Már csak ezért is károsnak tartom, hogy a Fidesz kipécézte magának Sorost és gyakorlatilag elüldözte Budapestről az alapítványát. Ezzel sok kárt okoztak az országnak. Egy ellenzéki képviselőt egyébként mindennel támadnak, engem nyilván azzal is fognak, hogy milyen a bőröm színe. Aki politizál, annak ehhez hozzá kell szoknia, de én politizálás nélkül is hozzászoktam, úgyhogy nagy meglepetés nem érhet.

- 2010-ben, még LMP-sként a Népszabadságnak azt mondta: teljes egészében magyarnak vallja magát. Sőt: egy Bissau-Guinea-Magyarország futballmeccsen is a magyaroknak szurkolna. Mégis milyen érzés, hogy korábban a bőrszíne, most pedig már korábbi munkahelye miatt is támadják?

- A Soros-alapítvány magas szakmai nívót képviselt mindig, nem gondoltam volna, hogy ez valaha szitokszó lesz. Az mondjuk igaz, hogy a Fidesznél sosem lehet tudni. Mindig találnak egy aktuális ellenséget, akit gyűlölni kell. Brüsszelt, Sorost, a menekülteket, a hajléktalanokat vagy éppen a romákat. Az aktuális gyűlöltek mindig egy jól meghatározható csoport. És rendre ezekhez a csoportokhoz sorolják be az ellenzéki politikusokat. Ebben kreatívak. De abban már nem, hogy miként segítsenek a rászorulókon, hozzák rendbe az egészségügyet, javítsák az oktatást, gátolják meg a fiatalok kivándorlását.

- Milyen ügyeket fog vinni a Párbeszéd frakciójában?

- Ezt a frakció tagjaival kell először megbeszélnem. Esélyegyenlőség, szociális problémák, külpolitika és Európai Uniós kérdésekben dolgoznék szívesen. Kulcskérdés lesz a következő időszakban, hogy az EU-val milyen a viszonyunk, milyen szerepünk lesz az unióban. A Párbeszédnek ezenkívül vannak progresszív javaslatai, például az online szavazás, ehhez kapcsolódóan lenne az első törvényjavaslatom is. Azzal lehet minél több új szavazót generálni, ha megkönnyítjük az emberek voksolását. Az Angliában vagy Németországban dolgozó magyarok százezrei csak úgy tudnak szavazni, ha sorban állnak követségeken, miután több száz kilométert utaztak. Ez nyilvánvaló diszkrimináció. Sok országban biztonságosan és jól működik az online szavazás, Magyarország is csatlakozhatna hozzájuk.

- 2013-ban azt mondta, hogy a magyarok ki vannak éhezve egy újfajta politizálásra. Öt éve is Orbán Viktor volt a miniszterelnök, aki az elmúlt hónapban kapott újra kétharmadot.

- A 2018-as választás is megerősítette, hogy vágynak az új politizálásra a szavazók. Az ellenzéknek áprilisban nem volt egységes víziója, jövőképe, de így is több szavazatot kapott összességében, mint a Fidesz. A Párbeszédnek az a feladata, hogy a következő időszakban előállítsa ezt a közös víziót. Alkalmasak vagyunk erre, hiszen kapcsolatban vagyunk a régi ellenzéki pártokkal, miközben kötődünk az új pártokhoz is. Az a dolgunk, hogy összehozzuk az egységes ellenzéket.

Balatoni e-jetski: nemet mondtak az önkormányzatok

Publikálás dátuma
2019.04.24 10:00

Fotó: Shutterstock
Ha az önkormányzatokon múlik, mégsem lehet elektromos jetskit használni a tavon. A BSZ legutóbbi ülésén ugyanis az érintett települések polgármestereinek többsége ellenezte az engedélyezést.
A magyar fejlesztésű Narke TheElectrojetet gyártó cég a Balatonon is szeretné elterjeszteni három személyes, 380 kilogrammos, 60 lóerős, 55 kilométer/órás sebességre képes járművét, mely hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, és fejlesztői szerint újabb vonzerőt jelentene a tó számára. Mint arról a Népszava már tavaly beszámolt, ráadásul egy jogi kiskapunak köszönhetően a jelenlegi szabályoknak is megfelel, ellentétben a jetskivel, mely a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan ki van tiltva a magyar tóról. Más kérdés, hogy a hatályos törvényben már csak azért sem szerepel az elektrojet, mert amikor a nyolcvanas években megalkották az erre vonatkozó passzust, értelemszerűen senki sem gondolt elektromos járművekre. Az elektrojet engedélyezése ellen komoly civil tiltakozás kezdődött tavaly ősszel: a Nők a Balatonért Egyesület petíciójához sokan csatlakoztak, többek között Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. Az egyesület szerint nem véletlen, hogy a motorcsónakokat is már több mint harminc éve kitiltották a tóról, ugyanis nemcsak balesetveszélyesek, de környezetszennyezőek is, és ugyanez igaz az elektromos jetskire is, hiszen felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek. Az ügy a tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség ülésein is többször felmerült. Szóba került például, hogy módosítani kellene a jogszabályt, hogy az elektrojetre is vonatkozzon, de olyan vélemény is akadt, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a megengedett sebességet a tavon, ami egyértelműen értelmetlenné tenné az e-jetski bevezetését. Ennek ellenére nemrég a Balatoni Szövetség (BSZ) és a Balatoni Fejlesztési Tanács is (BFT) szabad utat adott az elektrojetnek, egészen pontosan nem léptek fel a bevezetése ellen, így mostanáig úgy tűnt, a nyáron már megjelenhetnek a tavon a járművek. A szövetség legutóbbi ülésén azonban a polgármesterek többsége mégis a tiltás mellett állt ki. – Határozott nemet mondtam – felelte lapunk megkeresésére Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere. – Egyáltalán nem vagyok maradi, s egyetértek, fejleszteni kell a tó turisztikai vonzerejét, de nem mindegy, hogyan. Az elektrojet nem ide való, főleg nem a déli partra, ahol a sekélyebb víz miatt a parttól több száz méterre is fürdeni lehet, ami komoly balesetveszély, hiszen egy 50-60 kilométerrel száguldó jetskiről nem lehet észrevenni például egy úszót, főként, ha úgy süt a nap. Szerintem a Balaton kicsi egy ilyen teljesítményű járműhöz, személy szerint 5-7 kilométer/órában szabnám meg a maximális sebességet a tavon. Nem csak a polgármesterek ellenzik az elektromos jetskit, úgy tudjuk, a balatoni horgászok egyik szervezete is felszólalt a jármű ellen, arra hivatkozva, hogy a jármű annyira felkavarná a vizet és az iszapot, hogy sérülnének a halak élőhelyei. Döntés azonban nem született a BSZ ülésén, ahol információink szerint nyilvánosan egyetlen polgármester sem állt ki az engedélyezés mellett. Más kérdés, hogy sok településvezető nagyon bírálni sem merte az ötletet, ugyanis attól tartottak, hogy a fejlesztő-terjesztő cég mögött olyan politikai erők állnak, melyek hatással lehetnek falujuk-városuk későbbi támogatására. Így aztán olyan javaslat is elhangzott, hogy csak kijelölt pályán lehessen használni a járműveket, ám végül arról állapodtak meg az ülés résztvevői, hogy a BFT-vel, civilekkel és szakemberekkel közösen döntenek az e-jetski balatoni jövőjéről, s ez alapján javasolják a törvény módosítását.
Frissítve: 2019.04.24 10:00

Műsorvezetőként tér vissza Juhász Péter

Publikálás dátuma
2019.04.24 09:21
Fotó: Népszava
Újdonsült kollégáival nem kezdőként vágnak bele a feladatba, mindhárman készítettek már műsort a Tilos Rádióban.
Juhász Péter, a megszűnt Együtt párt volt társelnöke a közösségi oldalán tette közzé hogy ezentúl Sárosi Péterrel és Dj Dervissel készít műsort a Tilos Rádióban – írja a Magyar Narancs
„Nem most hordott minket össze a szél, mindhárman a Kendermag Egyesület tagjai voltunk, majd mindhárman készítettünk már műsort a Tiloson”
– idézte fel Juhász.  Sárosi sokáig a TASZ Drogpolitikai koordinátoraként volt ismert, egy ideje önállósult alapítványával készíti a Drogriporter cikkeit, videóit. Juhász szerint világlátását leginkább a Pendulum cikkein keresztül lehet megismerni.