Nagyon titkolják Orbán utazásait

Publikálás dátuma
2018.05.28 07:03
Fotó készült, elszámolás nem. Forrás: Facebook
Fotó: /

Miniszterelnökség és a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK) sem árulta el lapunk közérdekű adatigénylésére azt, hogy hol, mennyiért volt hivatalos úton külföldön Orbán Viktor kormányfő 2017-ben. Lapunk kérdéseit mindkét tárca azzal utasította el, hogy nem minősülnek adatkezelőnek, vagyis ezeknek az információknak a gyűjtése nem hozzájuk tartozik. Arra viszont már nem tértek ki, hogy kihez tartoznak ezek az adatok. Megkerestük a Terrorelhárítási Központot, hátha a kormányfő biztonságának garantálása miatt ok az illetékesek. Hivatalos válaszukban azt közölték: megkeresésünket az MK-hoz, „a közérdekű adatigénylésben érintett valamennyi adat adatkezelőjéhez” továbbították. Ennek ellenére az MK három hónap alatt sem adta ki lapunknak és a terrorelhárítóknak az adatokat. Orbánhoz hasonlóan a leköszönt kormány két minisztere is titkolja, hogy hová és mennyiért látogatott el tavaly, de annyi tudható: legalább 124 millió forintot utaztak el a tárcavezetők egy év alatt.

A Varga Mihály vezette, tavaly még létező Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és az akkor még Fazekas Sándorhoz tartozó Földművelésügyi Minisztérium (FM) nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy összesen hányszor és mennyiért utaztak külföldre. A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) pedig csak annyit árult el: a tárca vezetőjének és államtitkárainak utazásai összesen 143 millió forintba kerültek. Azt viszont nem közölték, hogy összesen mennyit költött erre az apparátus.

Tudható ugyanakkor, hogy a Seszták Miklós által vezetett Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 246 milliót áldozott erre. Az Igazságügyi Minisztériumban is számos feladat adódhatott külföldön, a harmadik legtöbbet, 125 millió forintot fordítottak utazásra Trócsányi László tárcájánál. A legkevesebbet a Belügyminisztériumban és a Miniszterelnöki Kabinetirodánál mentek külföldre, a két tárcánál ugyanis tavaly mindössze 4 millió forintot költöttek erre. A legtöbbet más országban tartózkodó miniszterek sorrendjét értelemszerűen Szijjártó Péter külügyminiszter vezeti, aki az év felét külföldön töltötte, ez összesen 73
millió forintba került.

Trócsányi László és Balog Zoltán, aki akkor még az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) vezetőjeként utazott, több mint 70 napot volt Magyarországon kívül, munkaútjaik pedig összesen 14 millió forintba kerültek az adófizetőknek. Az Emmi vezetője egyébként feltehetően a pontos elszámolások híve, volt olyan beregszászi útja ugyanis, amiért mindössze 459 forintot számolt el. Néhány miniszter – legalábbis a tárcák adatai szerint – irtózik a hivatalos külföldi utaktól. Lázár János, aki egyebek mellett az uniós pénzek lehívásáért is felelős Miniszterelnökséget vezette, mindössze öt napot volt hivatalos külföldi úton, 280 ezer forintért. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nála is kevesebbet, csak két napot volt más országban, míg Rogán Antal mindössze másfél napot töltött Berlinben, 380 ezer forintért.

2018.05.28 07:03

„Bernadettel egyformán gondolkodunk”

Publikálás dátuma
2018.08.18 08:00
A két társelnök
Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
A Jobbikkal való összeborulást látja az egyetlen valódi politikai innovációnak Keresztes László Lóránt, az LMP társelnöke. Interjú.
Egy párttársa szerint Önnek a Jobbik-LMP frigy az egyetlen politikai elképzelése, „azt hiszi, hogy emiatt minden megoldódik majd”. Ez nem valami sok.   – Néhány alapvető politikai kérdésben sarkos véleményem van. Először is, amit ez a kormány művel, az kimeríti a nemzetárulás fogalmát. Ezért minden meg kell tennünk, hogy bukjon a rendszer. Másik állításom, hogy ezt a kormányt csak akkor lehet meneszteni, ha hiteles, erős alternatívát és pozitív jövőképet tudunk felmutatni. Erre egyedül egyetlen párt sem képes. Sem az LMP, sem a Jobbik - akármilyen jó szakpolitikai munkát végzünk is. A régi baloldali pártok alkalmatlanok, többszörösen bizonyították, hogy képtelenek valóban az emberek érdekében kormányozni. Létezésük a Fidesz érdeke, mert nehezítik egy hiteles ellenzéki alternatíva felépítését - így a NER részeinek tekintem őket. Mondom ezt annak ellenére, hogy sok baloldali barátom van, és tudom, hogy rengeteg tisztességes, jó szándékú ember politizál ezekben a pártokban is. És igen: fontosnak tartom, hogy az aktuális kihívásokra is választ kínáló, a NER ellen fellépő, nem pedig abba belesimulni igyekvő XXI. századi pártok megpróbálják megtalálni az együttműködés lehetőségeit. Most ezt látom az egyetlen valódi politikai innovációnak.

Nem látom, hogy ettől az innovációtól „minden” megoldódna.  – Távolabbról indulok, konkrét példával. Csaknem nyolc évig voltam pécsi önkormányzati képviselő. Azért álltam politikusnak – életemben először 35 évesen, addigra komoly munkatapasztalattal – mert fiatal édesapaként nem tudtam tovább nézni, hogy tönkreteszik a városunkat. Megvalósítható, jó programmal indultunk a választáson, de nem nyertünk. Pontosan ugyanez történik országosan. A vidéki térségek népességvesztése óriási, a kistelepülések helyzete sokszor kifejezetten tragikus. A magát nemzetinek hazudó kormány éppen a mi érdekeinket nem képviseli, azonnal lefekszenek a nagyhatalmi érdekeknek elég csak a paksi bővítés ügyére, vagy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére gondolni. Az LMP ezekre a problémákra kínál megoldásokat, helyi szinten, és országosan. Ugyanakkor most pontosan annyit tudunk megvalósítani ebből a programból, mint például a Jobbik a sajátjából: semennyit. Nagyon határozott politikai célom, hogy az LMP, a Jobbik és a helyi civilek összefogása a legtöbb városban, térségben megvalósulhasson. 
– Miért növekedne az önök, vagy a Jobbik támogatottsága egy ilyen együttműködés után? A Mi Hazánk Mozgalom lerabolja a radikálisokat, a mérsékeltebb Jobbiknak esetleg a Fideszen kívüli jobboldali, illetve a kiábrándult kormánypárti szavazók maradnak. Önöknek is ez a merítése, de egy ilyen frigy után a baloldali szavazók kizárt, hogy az LMP-re voksoljanak.  – A Mi Hazánk Mozgalom már deklarálta, hogy számukra inkább elfogadható a NER, mint a XXI. századi pártok együttműködése. Nem hiszem, hogy túl sok zavart keltenének, még akkor sem, ha ez a Fidesz érdeke, és meg is adja nekik a médiafelületet. Ugyanakkor abban biztos vagyok, hogy ha – beszéljünk továbbra is helyi szintről – egy-egy városban megalapozott program mentén működnek együtt a hiteles civilek, és a valós megoldásokat kínáló politikai erők, akkor a változást akaró (akár bal-, akár jobboldali) választók ezt értékelik, és nagyobb számban szavaznak erre a szövetségre, mint ahány szavazatot egyenként kapnának ezek a szervezetek.    – Az LMP nem támogatja Németh Angélát a XV. kerületi időközi polgármester-választáson, viszont úgy tudjuk: a Jobbik arra biztatja majd a szavazóit, hogy voksoljanak rá. Nem érez ellentmondást? – Ebben a kérdésben a helyi csapatunk az illetékes. Azt ugyanakkor látom, hogy Németh Angéla csak hivatalosan független, valójában a DK jelölte. Úgy tudom, hogy ezért a Jobbik sem támogatja.  – Régóta nyilvánvaló a jobboldalisága és az is, hogy sokkal előbb fogna össze a Jobbikkal, mint baloldali pártokkal. Szél Bernadett társelnöktársa mit szól ehhez stratégiához? – Ez gyakori félreértés. Nemzeti érzelmű vagyok, és sok kérdésben konzervatív elveket vallok, de nem tartom magamat jobboldalinak. A Jobbik a néppárti fordulattal olyan irányba indult el, ami miatt egyre inkább vállalható az együttműködés, programok vagy konkrét ügyek mentén - tisztelve a pártjaink között fennálló fontos nézetkülönbségeket. Bernadettel ebben egyformán gondolkodunk.
2018.08.18 08:00
Frissítve: 2018.08.18 08:00

Itt a BMW, de hol a telek?

Publikálás dátuma
2018.08.18 07:00

Fotó: Google Earth/
Az biztosnak tűnik, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, az már cseppet sem, hogy a beharangozott placcon áll majd az új üzem.
Teljesen logikátlan a megszellőztetett debreceni-kismacsi helyszín kiválasztása, egyre több jel mutat arra, hogy akár a Déli Ipari Parkban vagy attól nem messze épülhet fel a bajor autógyár – állította a BMW-beruházás kapcsán a Népszavának több forrás. Ilyen jel például, hogy a déli területen gőzerővel építik az infrastruktúrát, illetve van ott is egy kétszer-két kilométeres, vagyis négyszáz hektáros üres telek, továbbá az a Continental gyár is pont ide települ, amelyik – mások mellett – épp a BMW modellekhez gyárt első-szerelésű gumiabroncsokat. Túl sok a véletlen egybeesés – vélekedett több környékbeli polgármester is. Egyikük szerint csak azért dobták be a köztudatba a kismacsi helyszínt, hogy a sajtó rácsapjon, „mint tyúk a takonyra”, közben meg szépen, fű alatt elkezdik felvásárolni az értéktelenebb, de az autógyár szempontjából nagyon is ideális déli területeket. Csige Tamás, Hajdúdorog polgármestere egy, a beruházásról szóló bejegyzés alá azt írta az egyik közösségi oldalon: van egy egy fogadása, hogy nem ott lesz a BMW ahová azt beharangozták. „Gazdák tiltakoznak, túl jó a föld minősége, Debrecen városa 44 milliárdos hitelt vesz fel a földterület vásárlásához, Fidesz-vezetők meghallják a gazdák hangját, másik helyszín lesz, mindenki örül” – vezette le a lehetséges folyamatot. Szerinte utóbb majd kiderül, hogy az új földterület tulajdonosi köre az „haveri kör”, de akkor ez már senkit nem fog érdekelni. Hozzátette: annak persze mindenképp örülni kell, hogy egy ilyen beruházás Debrecenbe települ.  
A debreceni déli ipari területen most is folynak olyan beruházások, amelyekre a BMW gyárnak elvileg szüksége lehet. Az E.ON hatalmas transzformátor alállomást épít: a négymilliárdos beruházás jövőre lesz kész. Fejlesztik a közelben található nemzetközi repülőteret is, 1,6 milliárd forintért egy 8 kilométeres speciális, úgynevezett SRA védelmi kerítést, és ugyanilyen hosszú ellenőrző utat is építenek. A vasúti infrastruktúra is könnyen elérhető innét, egy ipari vágányt kell csak meghosszabbítani Mikepércs irányából. Egy helyi mérnök pedig arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy nagyjából tíz kilométer hosszan fektettek le itt gázvezetékeket, amivel mind a Continental, mint a szintén itt épülő Krones AG telephelye elérhető, csakhogy a csövek fektetése nem állt meg, s további közel három kilométert építettek ki, amivel épp egy nagyjából négyszáz hektáros, vagyis a BMW-nek megfelelő telket értek el. Az is kérdés, miért áldoznának arra, hogy a kismacsi 30-40 aranykoronás jó szántóföldeket a gazdák haragjától kísérve megvegyék, majd temérdek pénzért kivonják a művelési ágból, miközben a déli telepnél hét-nyolc aranykoronás, szikes, homokos, parlagon heverő rétek vannak. A magasabb aranykorona értékű földeket ráadásul sokkal nehezebb és drágább kivonni a mezőgazdaságból, mert például tetemes plusz pénzeket kell fizetni a földvédelmi eljárás díjaként, ami egyébként épp fideszes kormányzás idején nőtt a duplájára 2013-ban. Ezek után megkérdeztük a debreceni városházát, 100 százalékos-e a kismacsi helyszín, esetleg változhat-e, s hogy miért nem a reptérhez és vasúti csatlakozáshoz közeli déli ipartelepet vagy annak környékét jelölték ki a BMW helyszínéül? És egyáltalán: milyen érvek szólnak a kismacsi terület mellett? Iván Aurél, a polgármesteri hivatal sajtófőnöke azt válaszolta: minden kérdést megválaszoltak, ami a projekt jelenlegi helyzetében megválaszolható. Hozzátette: a Déli Ipari Parknál infrastrukturális fejlesztéseket hajt végre az önkormányzat, a területen már a KRONES AG és hamarosan a Continental építi fel debreceni gyárát. A debreceni városvezetés hivatalosan egyébként sehol sem kommunikálta, hogy Kismacs lenne a kiszemelt helyszín. Lapunk korábbi, a területtel kapcsolatos kérdésére még augusztus elején azt felelték: „a terület fejlesztésével kapcsolatos tárgyalások jelenleg is tartanak, annak részletei üzleti titkok, arról felvilágosítást nem tud a debreceni önkormányzat adni. Annyi tudható, amit Szijjártó Péter miniszter úr kedden elmondott, hogy a 400 hektáros terület 2019 második felében kerül át a cég tulajdonába.” Ha úgy tetszik, a találgatásokat erősítette Salgó András, a BMW sajtószóvivőjének lapunknak adott válasza arra a kérdésre, vajon átváltozhat-e a kismacsi helyszín a déli iparterületre. Ő ugyanis azt felelte: a BMW soha nem közölt konkrét adatot a helyszínről, csak azt, hogy egy négyszáz hektáros területről van szó, Debrecen mellett.
2018.08.18 07:00
Frissítve: 2018.08.18 07:56