Digitális iskolatáskával a KórházSuliba

Publikálás dátuma
2018.05.31 07:15
A gyerekek egy „digitális iskolatáskát” kapnak, amiben egy helyen hozzá tudnak férni a fejlesztett tananyagokhoz Fotó: Németh An
Fotó: /
Több ezer olyan gyermek él ma hazánkban, aki tartós betegsége miatt nem járhat iskolába. Nekik segít a KórházSuli.

A KórházSuli program egyik alapítója és vezetője, Tóthné Almássy Monika tizenöt évig dolgozott gyermek onkológiai osztályon kórházpedagógusként, és akkor szembesült azzal, hogy azok, akiknek teljes gyógyulása akár évekig is eltarthat, milyen kevés segítséget kapnak ahhoz, hogy bepótolják lemaradásukat tanulmányaikban. „Az országban körülbelül 50 kórházpedagógus dolgozik, akik tevékenységüket kizárólag a gyógyintézményekben végzik. A helyzetet az is súlyosbítja, hogy évről-évre növekszik a pszichés betegséggel küzdő gyermekek száma, akikkel a környezetük még kevésbé toleráns” – mondta lapunknak Almássy Monika. - Már az intenzív kórházi kezelés ideje alatt is nagyon fontos a pedagógus jelenléte, de később, az akár évekig is eltartó otthoni lábadozás alatt maradnak igazán magukra ezek a gyerekek. Ilyenkor a betegségük miatt magántanulói státuszba kerülhetnek, s bár a köznevelési törvény szerint ilyenkor járna nekik heti tíz óra tanítás, amit valamilyen formában az iskolájuktól kellene megkapniuk, de ez az esetek nyolcvan százalékában elmarad. A leggyakoribb segítség az iskola részéről, hogy a tanév végi osztályozó vizsgákhoz nyújtanak némi segítséget. A baj az, hogy nem csak a tanulásban maradnak magukra, hanem elveszítik a szociális kapcsolataikat is, készségüket és képességüket arra, hogy a gyógyulásuk után zökkenőmentesen integrálódni tudjanak eredeti közösségükbe. Amikor feltűnt, hogy a beteg gyerekek kapcsolataiban milyen űr támad, elgondolkodtam, hogyan lehetne pótolni a társakat: először önkéntes egyetemistákat hívtam az ismeretségi körömből. Itt kapcsolódott be a munkába az azóta máshol szerepet vállalt Prievara Tibor, az ő ötlete volt az, hogy középiskolásai személyre szabott tananyagokat fejlesszenek az otthon tanulók számára – árulja el a részleteket Almássy Monika.

Még ugyanabban a tanévben csatlakozott Bercelédi Réka, az Eötvös József Gimnázium biológia-kémia szakos és az iskolai közösségi szolgálatért felelős tanára, akivel azóta is együtt dolgoznak a program fejlesztésén. Ez a gimnázium vált a KórházSuli bázisiskolájává, ahonnan sok támogatás érkezik a vezetőségtől és pedagógusaitól.

- Nonprofit civil szervezet révén cégek pénzügyi és pro bono támogatásaiból tudunk működni és fejlődni, amiben kezdetek óta fontos főtámogatónk a Telenor. Az anyagi támogatás mellett ingyen internet hozzáférést biztosítanak, helyet adnak konferenciáinknak, illetve néhány dolgozójuk aktív szerepet vállal a tanításban is. Ezen kívül több önkéntes felnőtt támogatását is élvezzük, akik saját szaktudásukat osztják meg velünk. Nagyon sokat köszönhetünk nekik – összegezte Almássy Monika.

Közösség, amelynek minden tagja nyer

A KórházSuliban beteg gyermekek kortársaiktól kapnak támogatást ahhoz, hogy a gyógyulásuk után minél kisebb lemaradással tudjanak visszacsatlakozni iskolájukba. Fontos hozzáadott érték, hogy a bezárt környezetben is megmarad kapcsolatuk a külvilággal. A programban résztvevő orvosok szerint a célokat kitűző gyerekek sokkal aktívabban vesznek részt a gyógyító folyamatban is. Lényeges eredmény, hogy gyógyulás után többen tananyagfejlesztőként bent maradnak a programban, mely legékesebb bizonyítéka a hétköznapi életbe való visszailleszkedésüknek.

A program több pillére épül

1. Személyre szabott tananyagfejlesztés a Moodle (eLearning) rendszerben. Az önkéntes diákok közösen dolgoznak tanárukkal, és valódi értéket hoznak létre, amely segít a beteg gyermeknek abban, hogy kisiskolás kortól egészen az érettségi vizsgáig saját tempójában tudjon fejlődni, sikerekhez jutni.

2. Egyetemista – leggyakrabban tanár szakos – hallgatók személyesen vagy skype-on keresztül mentorálják a gyerekeket.

3. Délutáni tanulószobákat biztosít néhány kórházi osztályon.

4. Közösségépítő rendezvényeket szervez, szakemberek által kitalált és működtetett képzési és ellenőrzési rendszert működtet.

A segítséget kérő gyerekek egy „digitális iskolatáskát” kapnak, amiben egy helyen hozzá tudnak férni a fejlesztett tananyagokhoz, az egyetemisták által tartott órák anyagaihoz, illetve az anyaiskolák is ide tudják feltölteni a segédanyagokat: haladási ütemterv, óravázlat stb. A szereplők ebben a biztonságos, zárt rendszerben tudnak szakmai kommunikációt folytatni. Az online eszközök használatával országos ellátást tudnak biztosítani. A lassan lezáruló idei tanévben 120 beteg gyereknek 250 önkéntes középiskolás és egyetemista segített a tanulásban.

- Olyan közösséget építünk, amelynek minden tagja nyer. A beteg gyerekek segítségünkkel könnyebb tudnak gyógyulásuk után visszacsatlakozni iskolájukba, a segítő fiatalokból pedig olyan felnőttek válnak, akik: kreatívak, képesek egymással kooperálni, jó a kommunikációs készségük, érzékenyek a társadalmi problémákra, már fiatalon megtapasztalják az önkéntes segítés örömét - mondta Almássy Monika.

Névjegy
Almássy Monika 15 évig dolgozott kórházpedagógusként a Heim Pál Kórház Madarász utcai részlegében, főleg az onkológiai osztályon tanította a hosszabb időre kórházba kényszerült gyerekeket. Arra törekedett, hogy hidat építsen a kórtermi és kinti világ között. 2013-ban pedagógus kategóriában elnyerte a közönség Aranyanyu-díját.

2018.05.31 07:15

Ultimátum az Akadémiának

Publikálás dátuma
2018.08.14 19:30

Fotó: Népszava/ Vajda József
A kormány "politikai semlegességet" és a döntéshozatalban való részvételt kérheti az MTA-tól a 28 milliárd forintos kutatási keretéért cserébe.
Ha teljesítik a kormány feltételeit, akkor továbbra is a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) dönthet annak a 28 milliárd forintnak a sorsáról, amelyet a korábbi tervek szerint átsorolnának az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felügyelete alá. Az Atv.hu információi szerint azonban igen súlyos feltételeket támasztana a kabinet: német mintára átalakítanák például az Akadémia vezetését és - paritásos alapon - kormánydelegáltak is beülnének az akadémikusok mellé. A jövőben ez a testület döntene az Akadémia elnökéről és a kutatásfinanszírozási milliárdokról.
Ez a modell egyébként igen hasonló ahhoz a megoldási javaslathoz, amelyet korábban az MTA is felvetett, ám Lukács András, az Oktatói Hálózat tagja szerint nehéz elképzelni, hogy a kormány tisztességesen üzemeltetné az új rendszert. - A Magyar Akkreditációs Bizottságba – amely egyebek mellett a képzések minősítéséről dönt - például sokáig az akadémiai szféra adta a tagok túlnyomó részét. A 2010-es kormányváltás után azonban kormánydelegáltak is megjelentek a testületben, amelyek végül többségbe kerültek, és keresztül tudták vinni az akaratukat. El tudom képzelni, hogy ugyanezt eljátsszák az MTA esetében is – mondta Lukács András. 
- Ez olyan mintha egy ajtón betennék a lábukat, és ha nem nyomják teljes erővel vissza, akkor még beljebb hatolnak
– magyarázta Lukács András, az Oktatói Hálózat tagja.
Szintén súlyos beavatkozásnak tűnik az a kitétel is, miszerint - az Atv.hu információi szerint - az MTA-nak vissza kell térnie az "aktuálpolitizálástól" a „bölcs semlegességhez”. Lukács András egyébként arra is rámutatott, hogy bármilyen egyezség születik a kormány és az Akadémia vezetői között, a döntést jóvá kell hagynia még az MTA közgyűlésének is, márpedig ez nem ígérkezik könnyű folyamatnak. A tudósok ugyanis az előzményeket ismerve joggal aggódhatnak amiatt, hogy a kormány a kelleténél jobban bele akar szólni a tudományos szféra életébe. Legutóbb is ezt bizonyította a kabinet, a gender szak megszüntetésének ötlete ugyanis szakmai érvekkel nehezen indokolható. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a keddi kormányinfón elismerte, hogy a kormánynak elvi problémái vannak az ELTE-n és a CEU-n működő gender szakokkal. 
„A kormánynak világos véleménye az, hogy az emberek férfinak vagy nőnek születnek, olyan életet élnek, amilyet kívánnak, de a magyar állam közpénzből megvalósuló oktatási tevékenységet ezen túlmenően nem kíván ilyen területen finanszírozni”
- mondta Gulyás Gergely
Hozzátette, hogy nem tartják elfogadhatónak, ha valaki nem biológiai, hanem társadalmi nemekről beszél. A kormány szerint ugyanis „mindenki eldöntheti, hogy Isten teremtményeként, vagy pedig a természet törvényei szerint, de férfiak és nők vannak”. A miniszter szerint már a felvételi számok is bizonyítják, hogy a szakra érdeklődés sincs, Semjén Zsolt pedig egy nappal korábban arról beszélt az ATV-nek, hogy elhelyezkedni sem lehet a gender szakkal. Ehhez képest Fodor Éva, a CEU rektorhelyettese saját Facebook-oldalán azt írta, a szakon szerzett oklevéllel jól el lehet helyezkedni – még ha nem is feltétlenül gender-területen, de a bölcsészettudományokat illetően általános jelenségnek tekinthető, hogy a diploma csak egy belépőt jelent bizonyos szakmákhoz. Fodor Éva szerint a náluk végzettek 42 százaléka az oktatásban dolgozik, 23 százaléka a magánszférában, nagyvállalatoknál, 16 százalékuk alapítványoknál, civil szervezeteknél, de a legtöbb diák továbbtanul elsősorban és PhD-fokozatot szerez, akár Európa legrangosabb egyetemein. 
Az ELTE egyébként hétfői közleményében azt írta, alkotmányellenes és a tudomány autonómiájával ellentétes egy szak rendeleti úton történő megszüntetése, főleg úgy, hogy semmilyen konzultáció, vizsgálat nem előzte meg a döntést.
Megszólalt végül az ügyben a Magyar Rektori Konferencia is. A 168 órához eljuttatott közleményük szerint a testület „a rendelkezésre álló rövid határidőn belül elküldte az előterjesztéssel kapcsolatos véleményét az Emmi részére. Az elküldött véleményben az MRK nem támogatta a társadalmi nemek tanulmánya szak előzetes szakmai egyeztetések nélküli törlését a mesterképzési szakok jegyzékéből”. Az MRK a kormányzati döntésig „az üggyel kapcsolatos további nyilatkozatot nem tesz”. Mindenesetre a kormány elvbarátait a jelek szerint egyáltalán nem zavarja a társadalmi nemek képzés: Szlovákiában az ország legrangosabb felsőoktatási intézményében, a Comeninus Egyetemen már régóta működik gender-központ, Lengyelországban sem zavarja a Jaroslav Kaczynski vezette kormányzó Jog és Igazságosság Pártot, hogy több helyen is (például a varsói és a łódźi egyetemen) lehet gender szakon tanulni. Azt pedig Vágó István volt televíziós műsorvezető osztotta meg a Facebook-on, hogy a kormány által nemrég az egekig dicsért, Budapesten fakultást nyitó katolikus Notre Dame University-n szintén gond nélkül működik társadalmi nemek képzés.
2018.08.14 19:30
Frissítve: 2018.08.14 19:30

Lázár János a dohányzás miniszterelnöki biztosa lett

Publikálás dátuma
2018.08.14 19:12
Lázár János.
Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
A nemdohányzók fokozottabb védelmére és a dohánypiac szabályozására vonatkozó kormányzati teendők ellátása lesz a feladata.
A kormányban nem jutott hely Lázár János korábbi Miniszterelnökséget vezető miniszter számára, ám ő így sem marad munka nélkül: miniszterelnöki biztossá nevezte ki őt Orbán Viktor - szúrta ki a Hivatalos Értesítőben a hvg.hu.
"A miniszterelnöki biztos tevékenysége a nemdohányzók fokozottabb védelme érdekében szükséges átfogó kormányzati teendők – és ezzel összefüggésben a dohánypiac szabályozására irányuló kormányzati feladatok – előkészítésére, összehangolására irányul" - olvasható a hirdetményben.
Lázár, aki korábban még arról beszélt, visszavonul a politikai életből, miniszterelnöki biztosként nem kap külön díjazást, csak egy egyfős titkárságot. A rendelet augusztus 15-én, szerdán lép hatályba.
2018.08.14 19:12