Kegyelelet sértettek - Elvesztették a Pruck-pert Schmidt Máriáék

Publikálás dátuma
2018.05.31. 18:35
FOTÓ: Vajda József

A Fővárosi Törvényszék – egyelőre nem jogerősen – pontot tett a másfél éve húzódó Pruck/Dózsa-ügy végére: a bíróság csütörtöki ítéletében megállapította, hogy a Terror Háza megsértette a néhai Pruck Pál kegyelethez való jogait – írja az Index.

A bíróság Schmidt Máriáékat bocsánatkérésre, a Dózsa Lászlóra utaló feliratok eltüntetésére és az 56-os fénykép alá Pruck Pál nevének kiírására kötelezte. A változtatásokat végre kell hajtani a Terror Háza összes vonatkozó kiadványában, a honlapján és az épületben kiállított képen, ahogy a Nagy Lajos király úti hatalmas épületfestéshez is oda kell utólag írniuk Pruck Pál nevét. A bíróság bizonyítottnak találta, hogy az 1956-os fényképen valóban Pruck szerepelt, nem pedig Dózsa László. Emellett minden perköltséget a Terror Házának kell viselnie.

Egyik bizonyíték sem volt önmagában perdöntő, de a vizsgált fényképek hasonlósága, Pruck Pál saját nyilatkozata és a Life folyóiratban szereplő képaláírás együttesen nem hagyott kétséget afelől, hogy Pruck Pál volt a képen – indokolta a bíró, dr. Bene Lajos az ítéletet.

Különben azt kellene gondolni, hogy a fotós 1956-ban egy olyan Dózsa Lászlóról készített képet, aki a megszólalásig hasonlított Pruck Pálra, majd Dózsa valamiért Pruck nevét mondta  a fotósnak, végül pedig Pruck Pál 26 évvel később értelmetlenül azt mondta, hogy ő van a képen. Ezek együtt teljesen életszerűtlenek – tette hozzá.

A portál szerint az ítélet minden fontos pontban a felperesnek adott igazat. Az egyetlen kivétel, hogy nem kifejezetten Schmidt Mária személyes aláírását írta elő a bocsánatkérő levélhez, mert jogilag nem a történész-üzletasszony volt az alperes, hanem a közalapítványa.

Szerző

Belügyes biznisz: százmilliókkal drágul a mentőbeszerzés

Publikálás dátuma
2018.05.31. 17:36
Képünk illusztráció Fotó: Facebook/ Országos Mentőszolgálat
Összesen 3,4 milliárdért építhet mentőautókat a belügyi tárcához kötődő vállalat – drágábban, mint ahogy az OMSZ eredetileg tervezete. Az egyik beszállító cégben érdekelt a belügyminiszter is.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az idén 117 – a tenderben úgynevezett C-kategóriás járműként meghatározott – mentőautót rendelt, eredetileg 3,18 milliárd forintért. A közbeszerzésen végül a BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. és a vele együttműködő finn Profile Vehicles Oy győzött két vetélytársa előtt, annak ellenére is, hogy a kiírásnál 226 millió forinttal drágább ajánlatot tettek – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből, vagyis a TED-ből.  Úgy tudjuk, hogy a mentők ezúttal is a 163 lóerős Mercedes Sprinter 316 CDI-típusból rendeltek.

Másfél év alatt 9 millióval drágult

Az OMSZ-nek az áremelés nem jelentett gondot, pedig a járművek jócskán megdrágultak az utóbbi években – miközben ugyanaz a két cég nyeri a mentőszolgálat autós közbeszerzéseit. A gyártásban rutinosnak számító, kistarcsai székhelyű  Profile Vehicles Oy 2016-ban – akkor még egyedüli ajánlattevőként – 80 járművért 1,613 milliárd forintot kért, vagyis darabonként 20,1 millió forintot. Tavaly viszont a finn cég és a Heros közösen 193 mentőautót gyártott az OMSZ-nek ötmilliárd forintért, tehát már mintegy 25,8 millió forintos darabáron. Az idén pedig megint tovább drágultak a kocsik, hiszen a mostani tender szerint egy mentő már 29 millió forintba került. Ez az jelenti, hogy ugyanaz a C-kategóriás kocsi 2016 óta darabonként 9 millióval drágult.

Kellenek a kényelmi extrák

Megkerestük az OMSZ-t továbbá a két gyártót, és többek között azt kérdeztük, mi okozta a drágulást, milyen különbségek voltak az egyes megrendelések között. A Profile Vehichles azzal indokolta a drágulást, hogy a mentőszolgálat újabb és újabb kiegészítéseket kért az autókhoz. 2016-ban a hidraulikus betegágyak nyomták meg az árat. Az idén a mentőautókhoz kért és a személyzet kényelmét szolgáló hidraulikus légrugók jelentettek többletet, valamint az, hogy a 5 évre és 300 ezer kilométerre szóló garancia mellett a mentők idén teljes időtartamú karbantartást is igényeltek. A Heros és az OMSZ még nem reagált, ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Belekóstoltak a tűzoltásba is

A BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. nem csak a gyártásban sikeres: a mentők javításánál szintén ők a befutók, tavaly áprilisban nyerték el az OMSZ szervizre kiírt 4 milliárdos tenderét is, vagyis a cég megkerülhetetlennek tűnik, ha mentős fejlesztésekről van szó.

A  cég  egyik tulajdonosa a belügyminisztériumhoz köthető, állami tulajdonú  BM Heros Zrt. Ez a cég a tűzoltókocsik piacán is tarol: szép szeletet kaptak az Országos Katasztrófavédelmi Központ 14,5 milliárdos tenderéből – igaz, a Rába és a Heros szerelemgyerekeként születő autókkal épp csak a tűzoltók nem voltak elégedettek. A 24.hu-nak névtelenül nyilatkozó munkatársak szerint a darabonként 135 millió forintért összerakott járművek túl magasak és ezért borulékonyak, motorjuk pedig nem elég erős a hegyi utakhoz.

Szerző

Óriási kátyúk akadályozzák a metrópótlást

Publikálás dátuma
2018.05.31. 17:13
Fotó: Tóth Gergő

Jókora mélyedés látható a Bajcsy-Zsilinszky úton az Arany János utca vonalában a 9-es busz, és este meg hétvégén a metrópótló autóbuszok közös buszsávjában – írja a Hvg.hu. A cikk szerint napok, talán hetek is elteltek azóta, hogy munkatársuk felfigyelt egy jókora úthibára, ami miatt az egész sávot le kellett zárni, és a hiba kijavítását még csütörtök délelőtt sem kezdték meg.

A jelenség nem egyedi: februárban ugyanitt arról írtak, hogy a Váci úton hatalmas úthibákon zötykölődnek a metrópótlók, az Index pedig szerdán arról számolt be: a Kőbánya-Kispest és a Határ út megálló között található Vak Bottyán utcában is kátyútengeren keresztül járnak a BKK utasai. A Járókelők.hu szerint az utóbbi szakaszról számos bejelentést kaptak a gyalogosok közé pattogó kőtörmelékről, illetve arról, hogy egy-egy autó kátyúba hajtásakor beremegnek a környező házak.

Szerző