Trump keményen megvámolja "barátait" - Készül az EU válasza

Publikálás dátuma
2018.05.31. 19:13
Illusztráció: SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP
Washington pénteki hatállyal kiveti a védővámokat az európai, kanadai és mexikói acél-, és alumíniumtermékekre - közölte Wilbur Ross amerikai kereskedelmi miniszter, számol be az MTI. Válaszul rövidesen bejelenti az Európai Bizottság a megfelelő intézkedéseit a "tisztán protekcionista" céllal kivetett amerikai védővámokra - nyilatkozta a testület elnöke, Jean-Claude Juncker.

Ugyan nem bocsátkozott részletekbe Wilbur Ross tárcavezető, de azt közölte, hogy az európai uniós, a kanadai és a mexikói portékákra ugyanolyan tarifák lesznek érvényesek, mint a legtöbb más ország importtermékeire. Donald Trump amerikai elnök március 23-án - nemzetbiztonsági aggodalmakra hivatkozva - jelentette be, hogy 25 százalékos védővámmal sújtja az acél-, és 10 százalékos vámtarifával pedig az alumíniumtermékek behozatalát. A Fehér Ház azonban átmeneti időre mentesítést adott az Európai Uniónak, Kanadának, Mexikónak, Brazíliának és Argentínának, abban a reményben, hogy ezekkel az országokkal a végleges mentesítésért cserében az Egyesült Államoknak kedvező gazdasági megállapodást sikerül kötnie. Kanadával és Mexikóval Washington élénk tárgyalásokat is folytatott az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) amerikai érdekeknek jobban megfelelő átalakításáról.

"A tárgyalások nem vezettek eredményre" - fogalmazott az amerikai újságíróknak Ross, aki az Európai Unióval folytatott tárgyalások vezetője. A miniszter hozzátette: az Egyesült Államok továbbra is tárgyalni akar kereskedelmi partnereivel. Ross már szerdán, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tanácskozásán jelezte: várhatóan bevezetik a  védővámokat. Igaz, akkor még csupán az Európai Unióra kivetendő tarifákról beszélt.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság (EB) elnöke aggodalmát fejezte ki az "indokolatlan" amerikai döntés miatt, amely szerinte ellentétes a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival. Mint rámutatott, az Egyesült Államok nem hagyott más lehetőséget, mint hogy a WTO-hoz forduljanak, és importvámokat vessenek ki bizonyos amerikai árukra.

Juncker hangsúlyozta, az EU-t is súlyosan érinti az acéliparban jelentkező túlkapacitás problémája, amelynek kezelése érdekében az unió közösen szándékozott fellépni, s az elmúlt hónapokban ezért minden lehetséges szinten folyamatosan egyeztetni próbált Washingtonnal. "Az Egyesült Államok éppen a problémák okozóinak kedvez azzal, hogy olyanokat vesz célba, akik nem felelősek a túlkapacitásokért" - fogalmazott, majd azt is leszögezte, hogy a nemzetközi kereskedelmi szabályokkal összhangban fogják megvédeni az unió érdekeit.

Közleményében Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos is kiemelte: mindent meg fognak tenni, hogy megóvják az EU piacát az amerikai lépés nyomán nagy mennyiségben átirányított acéltól és alumíniumtól. "Szomorú nap a mai a világkereskedelem számára. Mindent megtettünk azért, hogy ezt elkerüljük. (...) Az Egyesült Államok a kereskedelmi korlátozások fenyegetésével próbálta engedményekre kényszeríteni az EU-t. Mi nem így intézzük a dolgokat, és különösen nem régi partnereinkkel, barátainkkal és szövetségeseinkkel" - írta. Malmström végezetül afelől biztosított, hogy az Európai Unió válaszintézkedései arányosak és szabályszerűek lesznek.

A német kormány elutasítja a védővámokat

A német szövetségi kormány elutasítja az Egyesült Államok kormánya által az acélra és az alumíniumra kivetett védővámokat – közölte az MTI összefoglalója szerint Steffen Seibert kormányszóvivő. A berlini vezetés szerint az egyoldalú amerikai intézkedések jogsértőek, nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozó indoklásuk pedig megalapozatlan. Washington lépése veszélyes is, mert beindíthatja az „eszkaláció spirálját”, ami „mindenkinek árt” – áll a közleményben. Steffen Seibert felidézte: az Európai Unió szófiai csúcstalálkozóján a tagállami vezetők megerősítették, hogy közös cél az védővámok alóli állandó mentesség. Megállapodtak abban is, hogy az EU a mentességért cserébe hajlandó tárgyalni Washingtonnal négy ügyről; az ipari termékek piacához való kölcsönös hozzáférésről, a közbeszerzések piacához való kölcsönös hozzáférésről, a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállításának és értékesítésének területén folytatott együttműködés továbbfejlesztéséről és arról, hogy az EU és az Egyesült Államok dolgozzon ki közös álláspontot a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) reformjáról.

Azonban Donald Trump amerikai elnök végül mégis úgy döntött, hogy a védővámokat az EU-ban termelt acél és alumínium után is meg kell fizetni. Ezt a döntést „most alaposan kielemezzük az EU-ban” – közölte, hozzátéve, hogy az EU „megtette a szükséges előkészületeket ahhoz, hogy megfelelő ellenlépésekkel válaszolhasson”. Azonban a német kormány továbbra is kiáll a kereskedelem szabadsága, a piacok nyitottsága és a nemzetközi ügyek többoldalú megállapodásokon alapuló rendezése, a „multilaterális megközelítés” mellett. A szóvivő felidézte, hogy ezt a megközelítést alkalmazták a kihasználatlan acéltermelési kapacitások problémájának kezelésében is, az egyeztetések lefolytatására globális fórumot szerveztek, és Németország 2017-ben a világ vezető ipari államait, legnagyobb feltörekvő országait és az EU-t mint intézményt összefogó G20 csoport soros elnökeként az ügy előmozdításáért dolgozott.

Szerző
Frissítve: 2018.05.31. 21:18

Európai Bíróság - Talányos ítélet egy devizahiteles perben

Publikálás dátuma
2018.05.31. 17:34
AFP fotó

A magyar devízahiteladósokra nézve nem minősítette pozitívnak Barabás Gyula, az Európai Bíróságnak azt a csütörtöki ítéletét, amely kimondta, hogy a magyar elszámolási jogszabályoknak biztosítaniuk kell, hogy a hitelszerződésekbe foglalt tisztességtelen feltételek miatt az adós ne szenvedjen hátrányt. A Széchenyi Hitelszövetség elnöke az ítéletet a Népszava érdeklődésére úgy értelmezte, hogy a bíróság szerint a magyarországi devizahiteles törvények az európai fogyasztóvédelmi szabályokkal nem ellentétesek. Ugyanakkor az úgynevezett Sziber-ügyben ez az ítélet mégsem egyértelmű, mondta a szakértő, elvileg a nemzeti bíróságok - ebben az esetben a Fővárosi Törvényszék - ezt követően hozhat ettől eltérő ítéletet is, de Barabás Gyula szerint kicsi az esélye annak, hogy itt a devizahiteladós számára kedvező ítélet szülessen. Lényegében arról kell dönteni majd Budapesten, hogy eleget tett-e a hitelt folyósító bank az árfolyamkockázat átháríthatóságáról szóló tájékoztatási kötelezettségének vagy sem.

A Széchenyi Hitelszövetség elnöke ugyanakkor úgy vélekedett, hogy augusztus végén - szeptember elején az ugyancsak az Európai Bíróság elé kerülő egy másik, nagyobb horderejű ügyben még születhet ettől eltérő ítélet, de a szakértő itt sem optimista. Itt az árfolyamkockázat tisztességességének vagy tisztességtelenségének megállapításáról lesz szó.

Szerző

Késő repülők: fontos döntést hozott az uniós bíróság

Publikálás dátuma
2018.05.31. 16:29
Illusztráció: Németh András Péter
A repülőgép jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog vonatkozik az unión kívüli országokba tartó, és unión kívüli átszállást is magába foglaló járatokra is egységes foglalás esetén - közölte döntését az Európai Unió Bírósága, az MTI tájékoztatása szerint.

A luxembourgi központú uniós törvényszék indoklásában aláhúzta, egy unión kívüli országban tett átszállás nem változtat azon az uniós szabályon, hogy a két vagy több légi járatot magában foglaló utazást egyetlen, közvetlenül csatlakozó járatnak kell tekinteni.

Az ügy előzménye, hogy egy német utas Berlinből casablancai átszállással a szintén marokkói Agadirba utazott. Az átszállásnál adódott problémák miatt egy későbbi repülőgéppel, négy órás késéssel érkezett a végső célállomásra.

Az uniós bíróság megállapította, amennyiben az utazás kiinduló repülőtere uniós országban található, egységes foglalás esetén akkor is vonatkozik a kártalanítási jog az unión kívüli célállomásra tartó utasra, ha a késés nem uniós országban történt átszállása miatt következett be.

Amikor tehát egy egységes foglalás két - vagy akár több - légi járatot foglal magában, azokat egyetlen szállításként kell figyelembe venni az utasokat megillető kártalanítási jog szempontjából. Ezeket a járatokat egyetlen közvetlenül csatlakozó járatnak kell tekinteni - közölte a bíróság.

Szerző