Doros Judit;
Tisza;lakóhajó;
2018-06-04 07:05:00
Múlt péntek reggel tíz órakor bontották fel a a MAHART Weisz Manfréd úti székházában, a vezérigazgatói titkárságon azokat a pályázatokat, amelyeket húsz nyaralóhajó építésére írtak ki áprilisban. A kormány – miként azt tavaly decemberben bejelentették – 4,6 milliárd forintot szán a Tisza és a Bodrog térségben a vízi turizmus fejlesztésére, kikötők építésére, ebből a programból 1,6 milliárd jutna a húsz hajóra.
Arról, hogy hányan jelentkeztek a kiírásra, a MAHART képviseletében Benkó Ádám, a tender kommunikációjáért felelős B&W Consult Kft. közbeszerzési szaktanácsadója azt írta a Népszavának: „Tekintettel arra, hogy folyamatban lévő közbeszerzési eljárásról van szó, az ajánlatkérő az eljárás lezárását követően tud tájékoztatást adni az eljárás eredményéről.”
Más forrásból megtudtuk: első körben még nem a konkrét árajánlatok érkeztek be, most csak azt fogják eldönteni, hogy a pályázók alkalmasak-e a feladat elvégzésére. Alkalmatlan például az jelentkező cég, amelyik az utóbbi három évben nem fejezett be legalább hét lakóhajó-építést. Akik fennmaradnak a rostán, azok nyújthatnak be később konkrét árajánlatot.
Azt nem tudni, miért kellett az eredetileg május 18-ra kiírt beadási határidőt két héttel meghosszabbítani. A hivatalos kommunikáció szerint azért döntöttek erről, hogy a lehetséges érdeklődők alaposabban megismerhessék a kiírást, s minél többen vegyenek részt a tenderen. Az eredeti határidő valóban szűkös volt: a kiírás április 19-én jelent meg, így mindössze egy hónapjuk volt a cégeknek, hogy tanulmányozzák a részleteket. Arra, hogy magyar beszállítók vajon mennyiben felelnek meg a kiírásnak, egy forrásunk rejtélyesen csak ennyit mondott: az első körben ez is ki fog derülni. A közbeszerzési kiírás szerint egyébként két-három és négy kabinos, kényelmes fekhelyekkel, és fürdőszobával rendelkező, üvegszálas, UV-álló, műanyag testű, új építésű, dízel üzemű, minimum ötven lóerős, legalább tíz de legfeljebb tizenöt méter hosszú lakóhajókat kellene építeniük a jelentkezőknek, s ez csak a feltételek egy része. Az ajánlattevőnek saját értékesítési rendszerében, többnyelvű honlapján, on-line foglalási rendszerében, nemzetközi ügynökhálózatában és többnyelvű prospektusban, kellene népszerűsítenie a hajóbérleti lehetőséget: ennek inkább külföldi székhelyű cégek felelnek meg. Márpedig a járművek kiválasztásánál alapvető szempont, hogy azok kapcsolódhassanak az Európa 14 országban már működő nyaralóhajó-hálózathoz, mert csak így lehet biztosítani, hogy Magyarország ne elszigetelt programot hajtson végre. Így a kiírás nemcsak a hajóvásárlást, hanem a rendszerhez kapcsolódást is tartalmazza.
Úgy tudjuk, hogy a tendernek 3-4 hónap múltán lehet legkorábban eredménye. Mindenesetre A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban úgy tájékoztatta a Népszavát, hogy a közbeszerzési nyertes gyártó 2019 tavaszára szállíthatja le az első hajókat, addigra a tervezett kikötők is elkészülhetnek.
Tőlünk nyugatra komoly hagyományai vannak ennek az üdülési formának, ami ráadásul a vastagabb pénztárcájú turisták körében közkedvelt, sokakat vonz, hogy lakóhajókat bérelve fedezzenek fel egy-egy térséget. A tapasztalatok szerint a nyaralóhajós turisták a szálláson megspórolt pénzt a tapasztalatok szerint szívesen áldozzák például gasztronómiára, helyi termékek vásárlására.
Révész Máriusz a kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével megbízott kormánybiztos év elején egy tokaji sajtótájékoztatón azt mondta: 4,6 milliárd forintot szánnak a programra, ebből a hajósvásárlás mellett kijelölik a vízi utakat és tizenöt kisebb kikötőt építenek vagy bővítik a már meglévőket. Ez leginkább a Tisza-tó, Sárospatak, Tokaj, és Sátoraljaújhely térségének jelent nagyobb fejlesztést, de a kisebb falvaknak is ki kell majd találniuk, mivel vonzhatják magukhoz a turistákat. Ez az elszegényedett Bodrogközi vagy felső-tiszai leszakadó kistelepülések számára nem lesz könnyű feladat: több polgármester azt mondta lapunknak, örülnek, ha valahogy életben tudják tartani a falut, nemhogy turista-attrakciókat találjanak ki. Hunyadi Tibor, a Bodrog partján lévő Kenézlő polgármestere megerősítette: ezt a térséget egy a folyón átívelő híd húzhatná ki a nyomorból, pár napra kikötő francia vagy angol turistákkal nemigen tudnak mit kezdeni. Posta György, Tokaj polgármestere viszont optimista, ő hisz városa vonzerejében, a szálláshelyeket már most fejlesztik, a vendéglátás színvonala emelkedik, s abban bíznak, hogy az itt kikötő vendégek akár több napra is a környéken maradnak. Ehhez a kerékpár-utak is rendelkezésre állnak, s akár a szlovák határig vagy azon is túl elbarangolhatnak az aktív kikapcsolódást kedvelők.
A Maharton belül egyébként január elejétől működik a „Nyaralóhajó programiroda”. Az elmúlt hónapokban megtörtént a hajók közbeszerzésének előkészítése, összeállították a tervezési programot. Az iroda munkatársai tárgyalnak az érintett önkormányzatokkal – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A beruházások helyszíneinek kijelölésénél fontos szempont, hogy milyen épített és természeti turisztikai látványosságot lehet az adott kikötőből könnyen megközelíteni. Ennek megfelelően kikötőfejlesztés várható a többi között Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen, Tokajban és a Tisza-tónál. Az építkezés a tervezési és kivitelezői közbeszerzés eredményes lezárása után indulhat majd meg, a közbeszerzés pedig a pontos helyszínek kiválasztását, a majdani üzemeltetés feltételeinek egyeztetését követően kezdődhet meg.
A kikötők kijelöléséről és a vízi utak karbantartásáról folyamatosan egyeztetnek az Országos Vízügyi Igazgatósággal és a Tiszai Vízi-rendőrséggel. A Tiszán és a Bodrogon jelenleg annak ellenére nincs érdemi hajóforgalom, hogy mindkét folyó jelenleg is nemzetközileg használható hajózási útvonal – ebben is változást remélnek az új programtól. A kikötők nemcsak a Mahart hajóit fogadják majd: a hálózathoz más hajóüzemeltetők is kapcsolódhatnak, másrészt a létesítmények minden motoros és kézi hajtású jármű számára nyitottak lesznek, s akár kajakkal és kenuval is ki lehet majd itt kötni. Az előzetes számítások alapján a két folyón 150-200 nyaralóhajó üzemelhet majd.