Ég és föld között az Air France

Publikálás dátuma
2018.06.09 07:34
FOTÓ: AFP/THIERRY MONASSE/DPA
Fotó: /
Felettébb bizonytalanná vált az Air France jövője, és a média tanácstalan annak megítélésében, hogy megmenthető-e a francia légitársaság.

Nemrégiben lemondott Jean-Marc Janaillac, az Air France főnöke, aki előzőleg – vesztére - azt javasolta, hogy cégen belüli „népszavazás” döntsön, elfogadják-e béremelési indítványait. A megkérdezett tárgyalófelek 55 százaléka habozás nélkül nemmel felelt, a vezér pedig nem tehetett mást, vette a kalapját.

A helyére Anne-Marie Couderc-et nevezték ki, aki nem ismeretlen név a politikában. Munkaügyi miniszter volt egykor Alain Juppé kormányában, majd onnan egy nagy lapterjesztő vállalat élére került, ahol finoan szólva sem sikerült csodálatos eredményeket elérnie.

Az Air France élére történt kinevezését nem köszöntötte örömujjongás, sőt, ő maga is duzzogott, hogy egyelőre csupán rövid távú bizalmat kapott, mindössze két-három hónapra, amíg meglelik a végleges utódot. De ehhez a rövid távú megbízáshoz is teljesen bizonytalan hatáskör kapcsolódik, érdemi döntési jogosultságok nélkül.

Madame Couderc legalább 2019 májusáig szeretett volna megbízást kapni, a jelölők azonban azt szeretnék, hogy olyan valaki legyen az elnök-vezérigazgató, aki hivatásos légi közlekedési szakértő, és a francia, valamint az angol mellett hollandul is beszél, az Air France ugyanis közös társaság a holland KLM-mel.

Ez a viszony immár tizennégy esztendeje tart, de korántsem felhőtlen. Amszterdamban aggódnak a jövő miatt, akadnak, akik válást áhítanának. A KLM önmagában nyereséges cég lenne, ráadásul tovább javuló állapotban van, bölcsen takarékos, ellentétben azzal a nemtörődömsége, amit szerintük a francia partner produkál. A KLM attól tart, hogy az Air France rajta óhajtana nyerészkedni, „németalföldi fejőstehénként” szeretné használni.

A részben állami tulajdonú Air France szomorú állapota mintegy három évtizedes, szociális konfliktusokkal terhelt feszült időszak következménye. Vita van arról, hogy a franciák szubjektív hibái vagy a gazdasági körülmények objektív kényszerítő tényezői, a kegyetlen nemzetközi versenyfeltételek idézték-e elő a mostani helyzetet. Alighanem tévedés lenne azt gondolni, hogy minden csak az utóbbi tényezőre vezethető vissza, hiszen másutt is vannak gondok, de az Air France különös tehertételnek mutatkozik.

A legtöbben a francia szakszervezeti állapotokat tartják a „főbűnösnek”. A sztrájkokat rendre a pilóták kezdeményezik, döntő mértékben ők diktálnak, pedig az egész légitársaság 50 ezer alkalmazottja közül ők mindösszesen négyezren vannak. A helyzetük miatt azonban ők a hangadók, ők szabják meg, mi legyen a következő akció, ők határoznak arról, legyen-e sztrájk vagy sem. Katasztrofális helyzetet idézett elő, amikor az Air France pilótái az 1998-as franciaországi labdarúgó világbajnokság idején a munkabeszüntetés mellett döntöttek.

A konfliktusok eredői kettősek. Egyfelől a társaság nem eléggé versenyképes, viszont pokolian pazarló, ugyanakkor pedig a francia szociális terhek igen magasak, és az adózási körülmények is kedvezőtlenek.

A költekezésre egyetlen példa, hogy rendszeresen mintegy kétszáz szolgálati autót tart forgalomban az Air France. A Le Monde elemző cikke „nemzeti átokként” írt a légitársaságról. Az írás szerzője szerint csak alapvető fordulat állhatná útját annak, hogy az Air France végleg eltűnjön a süllyesztőben.

A világ egyik legnagyobb légitársasága
Az Air France 20 franciaországi és 83 ország 150 külföldi célállomására indít menetrend szerinti utas- és teherszállító járatot. Globális bázisrepülőtere a Párizs-Charles de Gaulle repülőtér, a másodlagos központja pedig a Párizs-Orlyi repülőtér, a Lyon-Saint Exupéry repülőtér és a Nizzai Côte d'Azur repülőtér. Az Air France 1933. október 7-én alakult meg az Air Orient, az Air Union, a Compagnie Générale Aéropostale, a Compagnie Internationale de Navigation Aérienne és a Société Générale de Transport Aérien összeolvadásával. 1990-ben felvásárolta két francia riválisát, az Air Inter belföldi és az Union des Transports Aériens (UTA) külföldi célokat kiszolgáló légitársaságot.

Szerző
2018.06.09 07:34

Orvosai szerint is megmérgezték a Pussy Riot aktivistáját

Publikálás dátuma
2018.09.18 15:50

Fotó: AFP/Picture-Alliance/
Pjotr Verzilov már túljutott az életveszélyen, korábban ideiglenesen elvesztette látását, hallását és beszédképességét is.
 Valószínűleg megmérgezték a Pussy Riot orosz ellenzéki pop punk zenekar Berlinben kezelt aktivistáját, kezelőorvosai keddi tájékoztatása szerint nincs más magyarázat a tüneteire.    A Charité egyetemi klinika sajtótájékoztatóján elmondták, hogy Pjotr Verzilov túljutott az életveszélyen, visszanyerte eszméletét, állapota javul. Tudata még nem tisztult ki teljesen, de várhatóan nem szenved maradandó károsodást - írja az MTI.
Tüneteit nagy dózisú méreg okozhatta, amely a belső szervek működését szabályozó vegetatív idegrendszert támadta meg. Az anyagot még nem sikerült pontosan beazonosítani, és azt sem tárták még fel, hogy miként került a szervezetébe.
2018.09.18 15:50
Frissítve: 2018.09.18 16:19

"Magyarország Oroszország egyik kulcspartnere Európában"

Publikálás dátuma
2018.09.18 15:09
Vlagyimir Putyin orosz elnök fogadja Orbán Viktor miniszterelnököt a moszkvai Kremlben 2018. szeptember 18-án
Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
„A kedvezőtlen dolgok arra valók, hogy legyőzzük őket”– mondta az orosz elnöknek.
Kiegyensúlyozottnak és kiszámíthatónak nevezte a Magyarország és Oroszország közötti kapcsolatot Orbán Viktor miniszterelnök kedden Moszkvában a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel való tárgyalása előtt – írja az MTI. A kormányfő a Kremlben az őt fogadó orosz elnök társaságában örömét fejezte ki, hogy idén is megtartják a kétoldalú találkozójukat. „Az önnel való találkozónak nagy jelentősége van a magyar politikában, hiszen fontos partnerei vagyunk egymásnak” – mondta Putyinnak. Magyarországnak szüksége van a kiszámítható partnerekre, és „örülök annak, hogy évek óta kiegyensúlyozott és kiszámítható a két ország közötti kapcsolat” – fogalmazott. A miniszterelnök közölte: azt nem mondhatni, hogy a nemzetközi környezet mindig kedvező lett volna az együttműködéshez, de „a kedvezőtlen dolgok arra valók, hogy legyőzzük őket”, és ez végül is sikerült, mert hiába esett vissza a két ország közötti kereskedelem a szankciók következtében, sikerült megfordítani a tendenciákat. Orbán azt mondta, azzal a szándékkal érkezett Moszkvába Putyinhoz, hogy megköszönje az elmúlt években végzett munkát – amellyel a hanyatlást sikerült emelkedésre változtatni –, és hogy a fejlődésnek további távlatokat nyissanak a kereskedelemben, a beruházásokban, az energetikában, a mezőgazdaságban és a kultúrában. Az orosz elnök arról beszélt: Magyarország Oroszország egyik kulcspartnere Európában és a kétoldalú kapcsolatok sokoldalúan fejlődnek. Putyin méltatta, hogy a kétoldalú kapcsolatok mind a kormányközi bizottság, mind a régiók szintjén jól működnek. Rámutatott arra, hogy a kereskedelmi forgalom pozitív tendenciát mutatott tavaly, 25 százalékkal nőtt, s idén, az első fél évben is ugyanennyivel bővült. Az orosz elnök szerint a kölcsönös beruházások szintje elérte a mintegy 1 milliárd dollárt és további befektetésekre van kilátás.
Orbán és Putyin utoljára júliusban tárgyalt, miután az orosz elnöki hivatal külpolitikai tanácsadója nyilvánosan bejelentette: Vlagyimir Putyin azonnal találkozni akar a magyar miniszterelnökkel. Orbán az egyoldalúan bejelentett találkozó előtt nem sokkal, a brüsszeli NATO-csúcson a szövetséget fenyegető keleti veszélynek nevezte Oroszországot. 

Reakciók

A magyar cégek erősítése, a metrószerelvények kötbérének kifizetése és az Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítésének elutasítása is szerepel az LMP elvárásai között, amelyeket frakcióvezető-helyettesük fogalmazott meg keddi budapesti sajtótájékoztatóján a miniszterelnök moszkvai útjával kapcsolatban. Demeter Márta Orbán látogatásával összefüggésben azt is kifogásolta, hogy „sosem ad kellő tájékoztatást” a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel folytatott tárgyalásairól. Az ellenzéki politikus a kormány feladatának nevezte a magyar vállalatok segítését a multik helyett annak érdekében, hogy a hazai cégek exportképessé válhassanak. Azt a kérdést is feltette: milyen hasznot hozott az embereknek az, hogy az ország csatlakozott a moszkvai székhelyű Nemzetközi Beruházási Bankhoz, és kinek a piacfoglalását szolgálják az innen érkező hitelek. A 3-as metró szerelvényeinek kötbérével kapcsolatban azt mondta: vagy haladéktalanul fizesse ki az orosz fél az összeget, vagy építsen légkondicionálót a szerelvényekbe.    A Magyar Liberális Párt közleményében azt írta: Orbán Viktor a magyar emberek helyett Vlagyimir Putyin céljait szolgálja azzal, hogy a Brüsszel-ellenes harcával folyamatosan hátráltatja a menekültválság valódi megoldását. Az európai határvédelem ötletének elvetésével Orbán hivatalosan is elismerte: abban érdekelt, amiben a Putyin által támogatott, európai szélsőjobboldal is: hogy minél tovább tartson a menekültválság. Putyin célja az európai közösség és Európai Unió szétzilálása, és ebben egyik legfőbb partnere éppen a magyar kormányfő – tették hozzá. „Miközben a július 12-i NATO-csúcson Orbán keleti veszélynek nevezte Oroszországot, a magyar kormányfő ma azért utazott Moszkvába, hogy újabb hosszú távú gázszerződést kössön Putyinnal és részesedést szerezzen az orosz Nemzetközi Befektetési Bankban. Orbán Viktor történelmi bűne, hogy a paksi bővítéssel évtizedekre kiszolgáltatottá tette hazánkat Oroszországnak. Annak az Oroszországnak, amely jelenleg is háborúval fenyegeti Ukrajna függetlenségét és a kárpátaljai magyarokat” – fogalmaztakA párt szerint a Fidesz-kormány nem csak gazdasági és nemzetbiztonsági együttműködésben áll Putyin Oroszországával, hanem politikai szövetségben is. „Orbán illiberális állama ezért üldözi az emberi jogok védelmével foglalkozó magyar civil szervezeteket, ezért szállta meg a Fidesz a jogállamot, és építette le a magyar demokráciát, ezért sértik meg itthon az LMBTQ-szervezetek jogait, ezért akarják tönkre tenni hazánk egyik legjobb egyetemét, ezért burjánzik a korrupció, és ezért szállták a magyar gazdaságot a kormánypárti oligarchák” – olvasható a közleményben.

2018.09.18 15:09
Frissítve: 2018.09.18 15:39