A BKV lehet a nyertese a kormányközeli cégek marakodásának

Publikálás dátuma
2018.06.13. 15:40
Fotó: Tóth Gergő
Érvénytelennek nyilvánította a Fővárosi Közgyűlés a városnéző buszokra kiírt koncessziós pályázatot, a városvezetés súlyos kritikával illette a közbeszerzés körül bábáskodó Fővárosi Közbeszerzési Kft.-t.

A sokadszor kiírt tenderen a budapesti közbeszerzési cég furcsa mód a havonta 41 millió forintos koncessziós díjat ajánló Big Bus-szal szemben a Programcentrum és a Mr. Nils Kft. havi 25 milliós ajánlatát hozta ki győztesnek, ám Szeneczey Balázs főpolgármester helyettes szerint úgy, hogy nem tudták megindokolni, miért a kevesebbet ígérőt akarják győztesnek.

A közbeszerzés kapcsán láthatóan belviszály alakult ki a kormánypártban: míg a Fidesz központi vezetésének befolyása alatt álló origo.hu portálon sorra jelentek meg a névtelen, lejárató cikkek a Big Busról, a közgyűlés végül úgy döntött, hogy egyik céget sem hirdetik ki győztesnek, hanem alternatívaként megvizsgálják, vajon a BKV, vagy alvállalkozója tudja-e üzemeltetni a városnéző buszokat.

A hazai és főként külföldi turistákat Budapest látványosságaihoz szállító buszok becslések szerint éves szinten 1,5 milliárdosra becsült piacán régóta huzakodnak a szereplők. Jelenleg négy társaság üzemeltet ilyen járműveket a fővárosban, ám a túltelített piacon az árverseny miatt a vállalkozások nem tudnak beruházni, így többnyire leharcolt, elavult járműflottával működnek.

A főváros ezért találta ki még 2016-ban, hogy egyetlen vállalkozó kezébe adná a városnéző buszok piacát. Ám az elképzelésről szóló döntés meglehetősen kurtán-furcsán született meg: a képviselőknek zárt ülésen, az utolsó pillanatban a kezükbe nyomott határozati javaslatra kellett volna rábólintani, ráadásul egyes vélekedések szerint eleve egy kormányközeli vállalkozásra voltak szabva az akkor tervbe vett közbeszerzés feltételei. Később a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közölte, hogy versenyellenes lenne az egyszereplős tender. A főváros vezetése ennek ellenére később is, és most is kiállt az általuk kitalált verzió mellett.

Az újból, sokadszor is kiírt tender nyertesének már tavasszal a Mr. Nils-Programcentrum duót kellett volna kihirdetni, ám a főpolgármester a közgyűlés döntésének elnapolását kérte. Végül a mostani áthidaló lépéssel a BKV kezébe kerülhet a városnézős monopólium, igaz erősen kérdéses, hogy a közcég tudja-e majd működtetni a meglehetősen speciális szaktudást igénylő szolgáltatást.

Az ügy további pikantériája, hogy ismételten súlyos kritika fogalmazódott meg a Fővárosi Közbeszerzési Kft. tevékenységével szemben. A cég régóta szúrja a városháza szemét. Korábban úgy hírlett, hogy a fővárosi közbeszerzések feladatát megszerző cégben igen erős a Fideszben jelenleg aduásznak tudott Rogán-Habony érdekkör befolyása. A velük láthatóan szemben álló Tarlós ezért is dönthetett még 2016-ban úgy, hogy a Kft.-t eltiltotta a Rogán-közelinek vélt Kosik ügyvédi iroda alkalmazásától. Idén januárban a közgyűlés alaposan megnyirbálta a Kft. jogkörét, azóta csak az 500 millió feletti fővárosi közbeszerzésekről dönthet. Tarlós István a korlátozás bevezetése óta is többször megpendítette, hogy megszüntetné a közbeszerzési Kft.-t.

Szerző
Témák
Big Bus BKV

A parti védmű mellett szavaztak a közgyűlésben

Publikálás dátuma
2018.06.13. 14:04
Fotó: Molnár Ádám
A kormánypárt az óbudai polgármester korábbi javaslata mellett nyomott gombot, miszerint nem a fövenyen, hanem a parti magántelkek szélén futna a majdani védmű.

A parton, ám a vízparttól az eddigi tervekhez képest valamivel távolabb, a dunai sétány bal partján, a mai magántelkek szélén futó sávban - úgynevezett kerítésvonalon - épülhet majdan az árvízvédelmi védmű - döntött a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többsége.

Már ha épül: a közgyűlés igenje ugyanis arra vonatkozik, hogy a közgyűlés ezt a védvonalat támogatja, ám a végleges döntést csak a kerítésvonali verzióról készült műszaki tanulmány illetve költségelemzés alapján hoz.

Azaz: a Tarlós István vezette városvezetés egy év után immáron véglegesen visszalépett a tavaly áprilisban eldöntött, akkor még a vízparthoz közelebb eső, környezetromboló védvonal tervétől.

Fotó: Molnár Ádám

Fotó: Molnár Ádám

A döntés a parton érintett felek közül mindenkinek kicsit győzelem és kicsit vereség, kivétel az adófizetők, akiknek már így is tetemes summájába került a Római-parti védmű körül lassan egy évtizede zajló huzavona, illetve az eddig megrendelt ám mára érvénytelenné vált hatástanulmányok, szakmai vélemények, tervek.

A Tarlós-vezette városvezetésnek részben győzelem, mivel így sikerült újabb hosszú időre elnapolni a Római-parti védmű-beruházás elkezdését. A végleges nyomvonal megállapításához szükséges műszaki, tulajdonjogi felmérések elvégzésére ugyanis igen hosszú időre lesz szükség, ami jó eséllyel már kilóg Tarlós 2019-ig tartó mandátumból, így erős a valószínűsége annak, hogy Tarlósnak már ebben a ciklusban nem kell döntenie az évek óta húzódó, rendkívül neuralgikus kérdésben. Ugyanakkor kicsit vereség, mivel a városházának mégiscsak visszavonulót kellett fújjon az eredetileg a parthoz jóval közelebb tervezett védmű tervétől.

A környezetvédőknek kicsit győzelem, mivel elhárult a városháza által korábban szorgalmazott, a Római-partra jellemző parti föveny és a galériaerdő elpusztításával járó védmű verziója, illetve az újabb háttérvizsgálatok elkészítésével újabb 1-1,5 év nyugalmat kapott a Római-part. Ugyanakkor egyelőre nem ismert, hogy pontosan milyen műszaki paraméterekkel épülne fel a most megszavazott „kerítésvonali” védmű, így azt sem tudni, hogy miatta mennyi fát kellene később kivágni. A teljes győzelem a környezetvédők számára az lenne, ha a part érintetlen maradna, a vízparttól távolabb, a jelenlegi, a Királyok-Nánási úton futó védvonal maradna a fő védvonal.

Fotó: Molnár Ádám

Fotó: Molnár Ádám

A parton – kerítésvonalon vagy a fövenyen futó – védmű mellett kardoskodó helyi ingatlanosok, akik az eltelt évtizedekben az árvíznek kitett hullámtérbe építkeztek azoknak szintén győzelem, mivel a főváros a jelenleg hivatalos Királyok-Nánási úti védvonal helyett ismét az ingatlanjaikat közpénzen megvédő parti nyomvonal mellett voksolt.

Ugyanakkor a főváros fideszes többsége egy meglehetősen bizonytalan igent mondott: elvileg később, ha kiderül, milyen költséggel jár a kerítésvonali változat úgy a közgyűlés mondhat nemet is. Korábban a Bús Balázs III. kerületi polgármester által felvetett verziót ősszel Tarlós István még azzal támadta, hogy az igen komoly, milliárdos költségekkel járhat, mivel így jókora területeket kell majd kisajátítani a parti telkekből.

Szerző

A kormánytól kér pénzt Tarlós a Lánchíd gyorsított felújítására

Publikálás dátuma
2018.06.13. 13:46
Hat helyett négy év alatt újíthatják a Lánchidat és a Váralagutat, de ehhez kormányzati forrás is kell Fotó: AFP/Hemis/Matter
A korábbi ütemezés helyett egyszerre újítanák fel a Lánchidat és a váralagutat, ehhez viszont kevés lesz a korábban félretett pénz.

Megszavazta a Fővárosi Közgyűlés, hogy a korábban tervezett, két ütemes felújítás helyett egyszerre korszerűsítse a főváros a váralagutat, a Lánchidat és a Clark Ádám teret. Ezzel jócskán lerövidülne az eredetileg 2024-ig tervezett kivitelezési időszak is, csakhogy a projekt felgyorsításához plusz pénz kell, nem is kevés.

A fővárosnak jelenleg csak eredeti első ütemre – a Lánchíd és a híd alatt vezető villamos és gyalogos aluljáró felújítására – van félretett pénze, mintegy 16,36 milliárd forintja; teljes beruházás költségei viszont meghaladják majd a 20 milliárd forintot .

A Közgyűlés ezért felhatalmazta Tarlós Istvánt, hogy a kormánytól kérjen támogatást. Hogy mekkora összegről van szó, arról a testület  nyilvánosan elérhető javaslata sem tér ki, a Napi.hu által megszerzett dokumentumok szerint viszont Váralagút felújítása és a Clark Ádám téri munkálatok együtt 6 milliárdnál is többe kerülhetnek. Így biztos, hogy a főpolgármesternek jelentős összegű gyorssegélyt kell kérnie az Orbán-kabinettől.

Ha a miniszterelnök jóváhagyja a támogatást – ahogy az Operaház felújításánál is tette – akkor a főváros már 2019-ben nekiláthat az alagút és a tér korszerűsítéséhez, 2022-ig pedig befejezhetik az egész projektet. 

Szerző