A hőségben a visszerek is belobbanthatnak

Publikálás dátuma
2018.06.19. 16:14
Illlusztráció: AFP
A nagy meleg a lábakat is megviseli: bedagadhatnak, feszülhetnek és a visszerek is belobbanthatnak. A manuálterapeuta elmondta, mit lehet tenni, hogy a kellemetlen érzést enyhítsük vagy akár meg is előzzük.

Ha a kötőszövetek nem elég erősek, nem tudják támogatni a vénákban a vér áramlását, ami így pang és duzzanatot, a visszerek kitágulását okozza a lábban – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Mit lehet tenni?

Illlusztráció: AFP

Illlusztráció: AFP

Sokat segíthet a vénás torna, ami az izmok pumpáló mechanizmusát kihasználva segíti a vér áramlását. Ezt mindennap, lehetőleg reggel ajánlott elvégezni, Éjszaka a vesék aktívabbak, ezért jobban visszaszívódnak az ödémák, a torna hatására ki is tudnak ürülni a vénák, és nem kering egész nap az, ami a szövetek között maradt.

Hasznos a megelőző célzatú kompressziós harisnyanadrág viselése is. Ez nem olyan erős, mint az orvos által receptre felírt változat, de meghatározott pontokon meghatározott nyomást fejt ki, így támogatja a vénás keringést. A használata főleg állómunkát végzőknek ajánlott.

Hideg víz

A begyulladt felületes visszereket célszerű jegelni, hűteni. A hideg-meleg víz váltogatása csak akkor ajánlott, ha a verőerekkel van probléma, például érszűkület esetén. Az érfal izomzata ugyanis tudja követni a hőmérséklet változását: szűkülésre és tágulásra képes. A vénáknak a hideg víz tesz jót, mert segíti az összehúzódásukat. Érdemes ezért a zuhanyozás végén a lábakat hideg vízzel átpermetezni – tanácsolta Hulényi-Gróf Orsolya.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Visszeres, vénás betegségek esetén a napozás, a szaunázás, de a szoláriumozás sem javasolt, mert a hő hatására még jobban kitágulnak az erek, összehúzódni azonban nem képesek.

Kitartó sport

A kötőszöveti gyengeség öröklődik, elsősorban anyai ágon, de férfiaknál is előfordul. A túlsúly is rizikófaktora: minél nagyobb, annál több terhelés jut a visszerekre. Segít viszont a sport: könnyebb, de folyamatos, ciklusos jellegű mozgást ajánlott végezni. A legjobb az egyenletes tempójú szobakerékpározás, de egy kis kocogás vagy tempós séta is hasznos. A víz hidrosztatikai nyomása ugyanolyan jótékony hatású, mint a kompressziós harisnya, de nem elég csak két hossznyit tempózni, ezért az úszás akkor ajánlott, ha szünet nélkül húsz percig is megy – mondta a manuálterapeuta.

Szerző

Egyre többen küzdenek testképzavarral nemtől függetlenül

Publikálás dátuma
2018.06.18. 17:15
Illusztráció: AFP
Evészavarok nagyjából másfél évszázada léteznek, de a gyakoriságuk világszerte egyre nő. Már a nemi különbség is kezd csökkenni, egyes becslések szerint a férfiak teljesen felzárkóznak a nőkhöz – mondta a szakértő.

Edzés

Evészavarok közé sorolják a szakemberek a nem szervi eredetű elhízást, aminek előfordulása Magyarországon 20, a világon 30 százalékos, az anorexia nervosá-t, azaz kóros soványságot, a bulimia nervosá-t, a túlevéssel-falással járó zavart, de manapság már a főleg férfiakat érintő izomdismorphiát is – mondta a Népszavának dr. Dömötör Eszter, a Budai Egészségközpont pszichiátere.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Ez utóbbit 2000-ben írták le először. A főleg nőkre jellemző anorexia férfi megfelelője, de fordítva, azaz az érintett a soványságtól tart. Túl fontossá válik a testének összetétele. A médiának komoly szerepe van abban, hogy úgy gondolja, az úgynevezett Schwarzenegger-ideálnak megfelelően kellene kinéznie, és ennek érdekében kényszeresen edz, speciális étrendet tart és akár anabolikus szteroidokat is szed. Gyakran úgy véli, nem tartják tökéletesnek a külsejét, ezért társaságban rosszul érzi magát, és inkább rejtőzködik. A háttérben sokszor korai beteges anya-gyerek kapcsolat és önértékelési zavar áll, aminek következtében hiányos a baráti kapcsolati háló, ezért beszűkül az élettér; az edzés szenvedélyszerűen tölti ki az életet. Ritkábban, de nőknél is létezik a testépítő típusú evészavar. Náluk is gyakori, hogy az intenzív testépítés szteroidok szedésével egészül ki, amelyek a hang mélyebbé válását, szőrösödést, a menstruáció elmaradását és akár agresszivitást is okozhatnak – mondta a pszichiáter.

Evés

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az anorexiások fanatikusan törekszenek a soványságra, a betegségüket tagadják, nem is motiváltak a terápiára, mert az elért vékonyságuk sikerélmény, egyfajta eszköz az önkifejezésre és autonómiára. Gyógyítja az önbizalomhiányukat, az önértékelésüket, és az önelfogadásukat. Ráadásul a „nemevés” a szülőkkel szembeni dac kifejezési eszköze is. Súlyos énképzavar, a tehetetlenség és a hatásképtelenség élménye jellemzi őket. A családban általában összemosottság, egymásba fonódás tapasztalható; nincsenek személyes és generációs határok, mindenki mindenkivel együtt értelmezi magát, és gyakori a túlvédés is. Jellemző a megfelelő érzelmi interakciók hiánya, az alacsony kommunikációs készség, az izolálódás: a beteg magára marad az érzéseivel. A legveszélyeztetettebbek a 12-18 éves, sokszor „jókislányok.” A halálozás a betegség kezdete után tíz évvel mintegy 8, a kezdet után húsz évvel már 20 százalék.

A túlevéses zavar 2013-ban lett önálló kórkép, és már az orthorexia – az egészséges ételek túlzott hajszolása - is önálló evészavarnak tekinthető – mondta a szakember.

Hajlamosító és kiváltó okok

Az evészavarnak pszichés háttér- és hajlamosító, illetve fenntartó tényezői vannak, ilyenek például az érzelemkifejezés nehézsége, a kommunikációs készség hiányosságai, ezek következtében a viták, a negatív érzelmek kifejezésének kerülése. Hajlamosít rá a bántalmazás vagy valamilyen más kontrollzavar is: aki elvesztette, annak a diéta eszközt jelenthet a visszaszerzéséhez és az erő kifejezéséhez. Állhat a háttérben kényszeres viselkedésre való hajlam, tökéletességre törekvés, másoknak való megfelelés, gyenge önérvényesítés, aminek következménye lehet az, hogy az érintett nem tudja megvédeni a személyes „én-határait”. Ilyenkor kaphat túlzott hangsúlyt a megjelenés, a testsúly – mondta dr. Dömötör Eszter.

A hajlamosító tényezők mellett vannak kiváltó okok, speciális momentumok, amelyek meghaladhatják a beteg megküzdési képességeit. Ez lehet az első sikeres diéta, akár fizikai vagy szexuális bántalmazás is, nem kívánt terhesség, vetélés, abortusz, de a párkapcsolat krízise vagy szakítás is, illetve akár a szülőktől való elköltözés, amikor a függetlenségre való törekvés és az elszakadásra való képtelenség egyszerre van jelen, illetve amikor konfliktus lép fel a női és az anyaszerep között.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 Gyógyítás

Az összes evészavar pszichoszomatikus betegség, tehát lelki eredetű, de fizikai tüneteket is - kövérséget vagy soványságot - okoz. A gyógyításuk nagyon nehéz, és nem korlátozható a szomatikus rész gyógyítására, ha ugyanis az evészavart fenntartó háttértényezőket nem kezelik, nincs az a diéta és mozgásterv, ami hatásos lehet. A pszichoterápia egyrészt a torzult gondolkodást tudja gyógyítani, az általánosító, felnagyító, téves következtetéseket levonó, mindent vagy semmit elven működő ítéleteket, akár babonás gondolkodást hivatott áthangolni. Másrészt az egyéni dinamikus terápia a beteg és a terapeuta érzékelésével, finom összehangolásával elvezet a saját érzelmek, érzések jobb felismeréséhez, "emészthetővé tételéhez" és kifejezéséhez. Ahogy lassanként nő az "érzelmi párbeszéd" képessége és megtörténik önmaga "újraszerveződése", úgy csökken az evészavar szerepe.  Az egyéni terápia mellett segíthetnek a családterápiás és a csoportos terápiás módszerek is – mondta a pszichiáter.

Szerző
Témák
evés anorexia

Szezonja van, együk az isteni gyümölcsöt!

Publikálás dátuma
2018.06.16. 16:14
Illusztráció: AFP
A cseresznye az egyik legkedveltebb kora nyári gyümölcs, számos jótékony hatással rendelkezik és a nyers szemezgetésén túl levest, süteményt, de bort és pálinkát is lehet belőle készíteni.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A cseresznyét már az ókorban is termesztették, sőt az istenek eledelének tartották. Ma már több mint 1000 nemesített fajtája létezik. Japánban a fiatalság és a megújulás jelképe, híres a tavaszköszöntő ünnep, amit a cseresznyevirágzáskor tartanak.

Energiát ad, de altat is

Nem véletlen, hogy az úton levő ókori katonák egyik legkedveltebb szomjoltója volt a cseresznye, mert a 78-82 százaléka víz. 100 gramm energiatartalma csak 65-70 kcal. Alig van benne zsír (0,3 g) és fehérje, viszont 13 grammnyi szénhidrátot, 1,3 g növényi rostot tartalmaz. Gyümölcscukor tartalma attól függ, mennyire érett. Hamar képes megemelni a test energiaszintjét. Serkenti az agyban a melatonin hormon termelődését, ezáltal hozzájárul a pihentető alváshoz. Érvédő és szívizom-erősítő hatású, segít a megfelelő szívverés fenntartásában, megakadályozza az erek keményedését, csökkenti a koleszterinszintet és a vérnyomást, ezáltal a szívroham kockázatát is.

Fájdalmat csillapít, fogat ápol

A cseresznye kiváló forrása az antocianinnak, amely csökkenti a különböző krónikus betegségek, például köszvény és ízületi gyulladás miatti fájdalmat. Megakadályozza a szájüregi fertőzéseket és semlegesíti a rossz leheletet. Jelentős, 10-15 mg-os a C-vitamin tartalma és kiemelkedő a foszfor, a kalcium, a nátrium és a kobalt tartalma, viszonylag sok, 190-220 mg káliumot, valamint vasat tartalmaz. Összetétele miatt kedvezően hat a fogak és a csontok fejlődésére, egészségére, ideális csemege a fejlődő, csontosodó gyermekszervezetnek – olvasható a HáziPatikán.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 

Gyógyít és fiatalít

Termését gyógynövényként is számon tartják. Szárából, tisztító, vízhajtó, méregtelenítő hatású teát készítenek. Segít a székrekedés leküzdésében és a pattanásokat is elmulasztja. Napi negyed kiló cseresznye fogyasztása már kimutathatóan csökkenti a vér húgysav-szintjét, és az ízületi betegségek megelőzésében, karbantartásában is nagy szerepet tulajdonítanak neki.

Mint általában a bogyós gyümölcsök, a cseresznye is bővelkedik antioxidánsokban és a flavonoidokban. Ezek hatékonyan késleltetik az öregedési folyamatokat, gyulladáscsökkentő hatásuk mellett erősítik az immunrendszert, és védenek a bakteriális-, vírusos megbetegedésektől is. Kiváló vértisztító és gyulladáscsökkentő hatásúak, segítenek az agy hatékonyságának javításában, így a cseresznye segíti a szellemi munkát és idegrendszeri betegségek, például Alzheimer-kór, Parkinson-kór, depresszió, indokolatlan szorongás és krónikus stressz kezelésében is pozitív hatása van – írja a Sokszínűvidék.

Sötét legyen

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Minél sötétebb a cseresznye, annál magasabb az antioxidáns-tartalma. Válasszunk érett, ép, folt- és repedésmentes, kemény, fényes héjú szemeket. Akkor friss, ha a szára kemény és élénkzöld, ahogy a levelei is. A cseresznye érzékeny a nyomódásra, ezért zacskó helyett jobb dobozban, kosárban hazaszállítani.

Lehetőleg frissen, még a szedés napján együk. A hűtő alsó fiókjában legfeljebb két-három napig, ideális páratartalom mellett egy hétig tárolható. Ajánlatos csak közvetlenül fogyasztás előtt leszedni a szárát. Jól bírja a mélyhűtést, az értékes vitaminjait is megőrzi, érdemes magozva eltenni. Főzéssel is tartósítható, a rosttartalma megmarad, de a vitaminok nagy részét elveszti.

A cseresznyéből könnyen becsúszik akár fél kiló is. Sokan tartanak tőle, mert gyümölcssavai érzékennyé tehetik a fogakat. Nagy mennyiségű cseresznye bekebelezése után ne igyunk vizet, mert a héján található élesztőgombákat csak a tömény gyomorsav képes azonnal elpusztítani. Ha életben maradnak, puffadást, gyomorfájást okozhatnak. Készíthetünk belőle levest, bort vagy pálinkát, és sütemények, rétesek ízesítője lehet.

Szerző