javítás;metró;csere;szerelvények;

2018-06-26 07:04:00

Nyílt titok a metrócsere

Egyre körmönfontabban fogalmaz a BKV arról, hogy új vagy felújított metrókat kaptak-e vissza az orosz cégtől.

Csak felújított metrókocsik érkeztek vissza Budapestre Oroszországból vagy volt közöttük új szerelvény is?

Erre a látszólag egyszerűen eldönthető kérdésre kértünk választ tegnap a BKV Zrt.-től, ám a társaság erre nem felelt. Mindössze azt ismételték meg: az orosz fél a "felújítás keretében minden egyes szerelvényt külön átvizsgált, és amennyiben szükséges volt, szerkezeti elemek cseréjét is végrehajtották”.

Az, hogy a BKV nem tudott vagy nem akart egyértelmű igennel vagy nemmel válaszolni lapunk kérdésére árulkodó az elmúlt napok fejleményei tükrében. A Metróért Egyesület ugyanis – mint arról már írtunk – közzétett két fotót, amely azt bizonyítja, hogy most is Moszkvában parkol az egyik olyan metrókocsi, aminek elvileg tavasz óta felújított metrószerelvényként Magyarországon kellene utasokat szállítania. A fotót egy bizonyos Nyikita Lapin készítette, majd kitette egy ottani civil tömegközlekedés-figyelő honlapra, a transphoto.ru-ra. Ott vette észre a budapesti egyesület vezetője, Bíró Endre. A korábban évtizedekig metróban dolgozó Bíró lapunknak elmondta: beazonosíthatóan magyar járműről van szó.

Horváth Csaba, fővárosi szocialista képviselő szerint "nyílt titok”, hogy az oroszok kicserélték a járműveket: szerinte a Metrovagonmas-sal kötött szerződés eleve szabad kezet adott az oroszoknak arra, hogy ha szükségesnek látják, akkor akár a teljes szerelvényt is lecseréljék. Ezt bizonyítja a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Jávor Benedek EP-képviselőnek küldött levele is, amiből kiderül: visszakövethetetlen, hogy az oroszok az eredeti járműveket küldték-e vissza Budapestre.

Az ügyben a Párbeszéd politikusa, Naszályi Márta vizsgálóbizottságot sürget, míg a DK-s Gy. Németh Erzsébet képviselő feljelentést tett, bár kérdéses az eredmény, mivel a Polt Péter vezette ügyészség már korábban elutasította az ügyben a nyomozást. Az ellenzéki képviselők szerint a történet arról szól, hogy a paksi alku részeként Orbánék helyzetbe akarták hozni az Oroszországot sújtó embargó miatt nehéz helyzetbe került Metrovagonmas-t. Így a metróüzletről szóló 2014-es kormányhatározatba eleve beleírták, hogy a főváros csak úgy kaphatja meg az ehhez szükséges hitelhez a bankgaranciát a kormánytól, ha nem új járműveket vesznek, hanem felújítják a hármas metró kocsijait. Így ugyanis csak az eredeti magyar kocsikat gyártó Metrovagonmas rúghatott labdába a közbeszerzésen. A hírek szerint azonban időközben az orosz fél nyakán maradt egy nagyobb tétel metrójármű, miután a járművek biztonsági problémái miatt Moszkva és Taskent is visszamondott egy-egy nagyobb megrendelést, és az ellenzék szerint az oroszok éltek a finoman szólva is nagyvonalú magyar szerződés adta lehetőségekkel. Végül ezek a kocsik keveredtek „felújítottként” a magyar fővárosba, ráadásul olyan áron, ami Horváth Csaba szerint megközelíti egy modern nyugati metrókocsi árát.