Jó, hogy süt a nap, de nem árt az óvatosság

Publikálás dátuma
2018.07.02. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pexels
A napozással, napvédelemmel kapcsolatban sok a tévhit. Dr. Rózsa Annamária bőrgyógyász segít ezek eloszlatásában.
Napok óta nincs és még néhány napig nem is lesz igazán nyári meleg, de az UV-sugárzás extrém erős. Ez ugyanis nem a hőmérséklettel, hanem a Nap magasságával van összefüggésben. Ezért aztán nagyon fontos a napvédelem: a megfelelő készítmények használata, a napernyő és a napszemüvegek használata. 
11 és 15 óra között nem ajánlott a tűző napon tartózkodni, mert ekkor akár a 7-es, azaz a nagyon erős is lehet az UV-sugárzás értéke. Érzékenyebb bőrűek ilyenkor akár már 15 perc alatt is komoly leégést szenvedhetnek, de az átlagos bőrtípusúak is fél óra alatt megpirulhatnak - írta  Meteo Klinika.

Mindegy, milyen fényvédőt használunk?

A napvédelemmel kapcsolatban még mindig rengeteg a tévhit - mondta dr. Rózsa Annamária bőrgyógyász. Az Anyajegyszűrő Központ orvosa kiemelte, a napkrémek akár allergizálhatnak is, ezért érdemes a minél kevesebb illatanyagot és színezéket tartalmazó készítményeket választani.  A különböző bőrtípusokra - száraz, pattanásos vagy rosaceás bőr - is kaphatók optimális készítmények és a gyógyszertárakban kaphatók olyan termékek, amelyek speciálisan fényérzékenyek számára készültek.

Milyen faktort?

Akik az első napozás alkalmával megpirulnak, illetve az egészen világos bőrűek, szőke vagy vörös hajúak és a gyerekek 50+ faktoros készítményt használjanak – tanácsolta a bőrgyógyász. Azok, akik néhány nap után egyenletesen barnulnak, fokozatosan áttérhetnek 30-as faktorszámú krémekre. Sokan pár nap alatt szeretnének napbarnított bőrszínt elérni, és ezért akár esetleg spórolnak a naptej használattal, vagy alacsonyabb faktorszámú készítménnyel igyekeznek gyorsítani a folyamatot. Egyik sem jó megoldás, a bőr leég, ami hosszútávon a korai öregedéséhez, ráncosodáshoz is vezethet, ráadásul megnő a bőrdaganatok kockázata is.  

Nem árt a smink, de...

Nem szép látvány az izzadtságtól, víztől lefolyt alapozó vagy szemfesték. A napsugarak egyébként nem ártanak a festett bőrnek, sőt a színezett nappali krémek, alapozók között van UV-szűrős termékek is, illetve a fényvédő krémek között is vannak színezettek. Érdemes szakember tanácsát kérni a bőrtípusnak megfelelő készítmények megválasztásához. Az ideális termék egyben fényvédő is, megoldást nyújt a bőrhibák elfedésére, tartós és nem zárja el a pórusokat. 

A vízben védve vagyunk?

Sokan hiszik, hogy fényvédelemre csak a parton van szükség, pedig a vízben is könnyen leéghetünk. Az UV-fény – különösen a tiszta tengervízben – akár méterekre is lejuthat, ezért fontos, hogy úszás előtt is, az egész testfelületen használjunk napvédő krémet. Világos bőrűek és kisgyerekek számára is jó megoldás, ha speciális, UV-szűrős ruhával védjük bőrüket a leégéstől. Ne feledjük el az UV-szűrős napszemüvegeket sem! - tette hozzá a szakember.

Tejfölt az égésre?

Sokan úgy tartják, hogy a leégett bőrfelületet különböző tejtermékekkel lehet kezelni. A hűtőből éppen kivett tej, joghurt vagy tejföl a hűsítő hatása miatt nyújthat ugyan némi, átmeneti enyhülést a felhevült, érzékeny bőrnek, de ez gyorsan elillan. Napégés után a legfontosabb a bőr szöveteinek hűtése, amivel megelőzhető a hólyagok kialakulása. Erre a legjobb a hűsítő tusolás, a hideg vizes borogatás és a hűsítő zselék alkalmazása. A házi praktikák helyett jobb, ha erre a célra kifejlesztett gyulladáscsökkentő készítményeket választunk, amelyek hidratálják a bőrt, segítik a regenerációját és a felszívódó antioxidáns komponensekkel csökkentik a szöveti károsodást. Napégés után néhány napig kerüljük a közvetlen napfényt, mivel az új bőr nagyon vékony és újra gyorsan leéghet.
Szerző
Frissítve: 2018.07.02. 16:44

Kívül és belül is hat az ősi csodanövény

Publikálás dátuma
2018.06.30. 18:16
Illusztráció: Pexels
Az aloe verát igazi csodanövénynek tartják; rengeteg benne a vitamin és az ásványi anyag, külső és belső problémákra is használható.

Az aloe vera a liliomfélék családjába tartozó, természetes körülmények között 75-120 cm magasra megnövő, kaktuszhoz hasonlító növény. Több mint 250 fajtája létezik, de gyógyerővel csak néhány rendelkezik. Az orvosi aloé vagy barbadosi aloé (Aloe vera) kivonatait használják a kozmetikai iparban és az alternatív gyógyászatban is. Nyugtató, fiatalító, sejtregeneráló hatású, de csak 4-5 éves korától szabad használni, mert fiatalabban még csak mérgező anyagokat tartalmaz – írja a Wikipédia.

Régóta

Az aloét az ókori katonák is használták: sebgyógyításra. Az első írásos emlékek az i.e. 15. századból maradtak fenn: sumér agyagtáblák tesznek említést a csodálatos hatású növényről. Az ókori Egyiptomban az örök élet szimbóluma volt, és az előkelők balzsamozásáért felelős papok előszeretettel használták a mumifikálási eljárás során. A szépségéről híres Kleopátra királynő is e növény levével ápolta bőrét – olvasható a Vitalon.

Kívül

A friss aloe vera zselét nap- vagy kisebb égés, kiütések, rovarcsípések, allergiás reakciók, gyulladások gyógyítására lehet alkalmazni. Nyugtatja ápolja, hidratálja és táplálja a bőrt, segíti az új sejtek képződését és a bőr regenerációját. Érzékeny bőrűek is használhatják, hatékony a pattanások ellen is. Ízületi gyulladás esetén kívülről és belülről is segít. A növényben olyan antibakteriális, antimikrobális anyagok is találhatóak, amelyek rendkívül hasznosak például a szájüregi problémák elleni küzdelemhez. Segíti az íny regenerálódását, és megelőzi a szájban kialakuló afták, fekélyes sebek kialakulását is

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 Belül

A több mint kétszáz hatóanyagot tartalmazó kincse a belsejében lévő zselés anyag, amellyel a saját levágott levelét is meg tudja gyógyítani. Számos vitamint, több mint húszféle létfontosságú ásványi anyagot, nyomelemet, különböző szacharidokat, aminosavakat, és sok enzimet tartalmaz. Elpusztítja a baktériumokat, a vírusokat és a gombákat, ezért fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő hatású. Az emberi szövetek legmélyebb részéig képes behatolni, a víznél sokkal jobban felszívódik, ezért hatóanyagait a szervezet jobban tudja hasznosítani. Aktiválja a vér- és nyirokkeringést, a vese, máj- és epehólyag-funkciókat. Gyorsítja és normalizálja az anyagcserét, regenerálja a bélbolyhokat. Erősíti az immunrendszert. Idegnyugtató, fájdalomcsillapító. Segít megszabadulni a felgyülemlett méreganyagoktól, amelyek kimerültséget, fáradékonyságot, hasi problémákat okozhatnak, és gátolják a fogyást. Sok rostot tartalmaz, ezért székrekedés ellen is használható - írta a HáziPatika.

Frissítve: 2018.06.30. 19:18

A cukros üdítők is ártanak annyit, mint az alkohol

Publikálás dátuma
2018.06.29. 17:16
Illusztráció: Pexels
Az köztudott, hogy az alkoholtartalmú italok rendszeres fogyasztása számos egészségkárosító hatással rendelkezik, de azt már kevesebben tudják, hogy a nap mint nap fogyasztott cukros üdítőitalok, de akár még a gyümölcslevek is gerjeszthetnek olyan májkárosító folyamatokat, mint az alkohol.

A napi folyadékigényünk, ahogy az energiáé is, egyedi, de ez nagyjából az ideális testsúlyunk 4 százaléka. Az, hogy mit iszunk, az elfogyasztott ételhez hasonlóan jelentősen befolyásolja az egészségünket, a testsúlyunkat, de a közérzetünket is – mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának.

Sok gyereknek az alkoholistákénál is rosszabb a laboreredménye, ez azért fordulhat elő, mert könnyen juthatnak magas cukortartalmú élelmiszerhez és főleg italokhoz. Szomjoltás céljából érdemes főleg vizet vagy valamilyen energiamentes folyadékot fogyasztani. Van viszont rengeteg olyan ital, ami nem tartozik ebbe a kategóriába, mégis sokan rengeteget isznak belőle. Minden olyan italt, ami cukrot, energiát tartalmaz, étkezésnek kell tekinteni, és leginkább a nasi kategóriába érdemes sorolni, mert értékes tápanyagot nem tartalmaznak és arra sem igazán alkalmasak, hogy a napi folyadékigényünket kielégítsék.

Az üdítők egyik típusa a gyümölcsöt nem, de sok cukrot tartalmazó szénsavas italok, amelyek hasznos tápanyagokat egyáltalán nem tartalmaznak, ezért teljesen felesleges energiabombát jelentenek a szervezetnek. Többnyire jelentős mennyiségű glükóz-fruktóz szirupot is tartalmaznak, ami gyors vércukorszint emelkedést okoz és fokozza az inzulintermelést. A nagy munkára kényszerített hasnyálmirigy a vérbe önti az inzulint, amelynek nagy része feleslegesen termelődött, ugyanis a hirtelen nagy vércukorszint emelkedést a szervezet csak úgy tudja megszüntetni, ha a cukor egy részét zsírrá alakítja. Ehhez azonban nincs szüksége inzulinra, a vérben maradó felesleg gátolja a zsírégetési folyamatokat, illetve kis idő elteltével újra cukoréhséget gerjeszt. Az üdítőitalokban található fruktóz nagy mennyiségben fogyasztva triglicerid-szint, azaz vérzsírszint emelő hatással is rendelkezik. A magas cukortartalomhoz gyakran társuló szén-dioxid, illetve foszforsav tartalom is felesleges a szervezet számára, ráadásul képes kivonni a kalciumot a csontokból, így nagymértékű és rendszeres fogyasztása jelentősen rontja a fejlődő csontok minőségét, idősebb korban pedig hozzájárulhat a csontritkuláshoz.

Illusztráció: Pexels

Illusztráció: Pexels

A light üdítők cukor helyett többnyire édesítőszereket tartalmaznak, de olyanok is vannak, amelyekben mindkettő van. A mesterséges édesítőszerek többsége nagyobb mennyiségben puffasztó és hashajtó hatású. Egy másik, nem kívánatos tulajdonságuk, hogy ugyan nem hizlalnak, gátolják a fogyást. Az édes íz be is csapja a szervezetet: vércukorszint emelkedés nélkül inzulin termelésre készteti a hasnyálmirigyet, ami a vérbe kerülve gátolja az étkezések közötti zsírégetés folyamatát. Ezeknek az italoknak is van foszforsav-tartalma, így a kálciumot ezek is kivonják a csontokból. Ha „muszáj”', csak alkalomszerűen és kis mennyiségben igyunk ilyeneket.

A dobozos gyümölcslevek is csak látszólag egészségek. A legtöbb százszázalékos ital az eredeti gyümölcsnél több fruktózt tartalmaz, ami bár természetes összetevő, egyáltalán nem mindegy, hogy gyümölcsben, azaz rostokkal, savakkal és vízzel együtt fogyasztjuk vagy koncentrált formában. Utóbbi esetben a fel nem használható fruktóz gyorsan megemeli a vércukorszintet, nagyobb inzulinelválasztást okoz, ezáltal nagyon könnyen zsírrá alakul, amely nemcsak hízást eredményez, de a vérzsír értékeket, különösen a vér trigrlicerid szintjét is megemeli. Ezekből is csak ritkán ajánlott „nasizni” és akkor is csak egy-két decinyit. Inkább együnk gyümölcsöt – tanácsolta Barcza Zsuzsanna.

Alkoholos italok

Az alkoholnak rengeteg káros hatása ismert. Rendkívül erősen dehidratál: 1 g alkohol ugyanis 10 grammal több víz kiválasztását eredményezi. Sokan úgy vélik, a nyári melegben a sör nemcsak remek szomjoltó, de a szervezet folyadékigénye is fedezhető vele . Ez óriási tévedés! - hangsúlyozta a dietetikus. Egy korsó sörben (a fajtájától függően) kb. 18-20 g alkohol található. De nemcsak azt a fél liter folyadékot választjuk ki, hanem további nagyjából 2 decit is. Minél többet iszunk, annál jobban kiszárad a szervezetünk.

Az alkoholnak nemcsak az energiatartalma (1 g alkohol kb. 7,8 kcal) közelít a zsíréhoz (1 g zsír=9,3 kcal, a fehérjéé és a szénhidráté is 4 kcal, az alkoholé tehát kétszer annyi!), hanem a „hasznosulása” is. A legtöbb alkoholos ital jelentős szénhidráttartalommal is rendelkezik, amelyek könnyen tartalékzsírrá tudnak alakulni. Arról nem is beszélve, hogy többnyire az esti órákban italozunk, amikor már a fehérjéké volna a főszerep. Mivel az anyagcsere tempója olyankor csökken, a felesleg elraktározódik. Minél magasabb alkohol- és szénhidráttartalmú egy ital – a tömény, a koktél és a sör - annál jobban hizlal. A koktélok azért is veszélyesek, mert a különböző ízesítő szirupok miatt nem érezhető az alkohol íze, úgy gondolhatjuk, többet is meg tudunk inni belőlük, a tejszín miatt pedig jelentős a zsiradéktartalmuk is, így egy tartalmasabb koktél akár egy ebéd energiatartalmával is rendelkezhet, tehát rendkívüli módon hizlal. A pálinka és a többi tömény sem jobb, hiszen a magas alkoholtartalom magas cukortartalmat is jelent. Egy „feles” még a gyomorkeserűkből is akár 300 kalóriát, azaz két zsemle energiaértékét tartalmazhatja.

Illusztráció: Pexels

Illusztráció: Pexels

Fröccs és társai – a legkisebb rossz

Nem kell azért mindent megvonnunk magunktól, a szakember azt tanácsolta, válasszunk olyan italt, amely nemcsak kis alkohol-, hanem alacsony szénhidráttartalommal is rendelkezik (például száraz borból készült fröccs). Illetve fontos, hogy az esti étkezés minél zsír- és szénhidrátszegényebb legyen, nagyobb elhajlás esetén az egész napi, illetve akár a másnapi ételeinkre is különösen figyeljünk: bővelkedjenek fehérjékben és rostokban. Ne feledkezzünk meg a folyamatos hidratálásról sem és fontos a mértékletesség is – figyelmeztetett Barcza Zsuzsanna.

Koffeines és energiaitalok – a legrosszabbak

A kávéban lévő koffein is vízmegkötő hatással rendelkezik, egy adag elfogyasztása után nagyjából háromszor annyi vizet kellene meginnunk. Az energiaital pedig a legrosszabb választás. Sokan ötöt is képesek meginni egy nap alatt, ez azért is baj, mert akár rá is szokhatnak. Ezeknek is nagyon jelentős a cukor- és a foszforsavtartalma is, tehát szinte minden említett káros hatással rendelkezik – mondta a dietetikus.

Szerző
Frissítve: 2019.05.20. 15:58