biztosítás;

Képünk illusztráció

- Biztosítás nélkül utazik nyaralni a legtöbb gyerek

Komoly kiadásokkal is járhat, ha baleset ér egy gyereket, főleg, ha külföldön. Ennek ellenére csak kevesen kötnek biztosítást. Az ingyenes tanulóbiztosítás csak jelképes öszeget fizet baj esetén, és ma már a közlekedési társaságok sem biztosítják az utasokat.

A 2016-os statisztikai adatok alapján 30 ezer gyermek szorult kórházi felvételre, 470 ezren pedig ambuláns ellátásra baleseti okok miatt. A gyermekbalesetek fele-kétharmada a nyári hónapokban, a szünidő alatt következik be - hangzott el azon a szerdai sajtótájékoztatón, ahol három nagy biztosítótársaság hívta fel a figyelmet arra: a gyermekek biztosítását külföldi utazások alkalmával éppúgy elhanyagolják a szülők, mint a belföldi táboroztatásokon. Sok felnőttet megtéveszt az, hogy a bankkártyájához biztosítás is kapcsolódik, ám a gyermekek nem rendelkeznek ilyen plasztikkal.

A tájékoztatón résztvevő Hornung Ágnes, a Pénzügyminisztérium államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a felmérések szerint az összes kifizetett táppénz negyede gyermekgondozáshoz kapcsolódik, azaz az emberek azért kénytelenek kimaradni a munkából, hogy otthon maradjanak beteg gyerekükkel, és ez kiesést jelent a családi bevételből is. Az állam szerinte az alapokat biztosítja, az ingyenes tanulóbiztosítás, illetve a babakötvény révén. Arra a kérdésre pedig, hogy az állam miért nem emeli a tanulóbiztosítás 2003-tól változatlan – egyébként a diákoknak ingyenes – kártérítési összegét, az államtitkár lényegében azt mondta, hogy nem jut több. A tanulóbiztosítás csonttörésre például mindössze 3 ezer forintot fizet kártérítés gyanánt. Ezenkívül csak baleseti halálra (300 ezer forintot) vagy balesetből eredő maradandó egészségkárosodás esetén ( 3 ezer és 300 ezer forint között) térítenek, mást nem.

Lehel Gábor, az Union Biztosító elnök-vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet: bár az utasbiztosítások díjbevétele az elmúlt év során közel 17 százalékkal, 12,5 milliárd forintra emelkedett, ez az összeg eltörpül amellett a 742 milliárd forint mellett, amit tavaly elköltöttek honfitársaink külföldön.

Az utazóknak csak 45-50 százaléka köt utasbiztosítást. Pandurics Anett, a Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója erről a Népszavának azt mondta: értesültek róla, hogy évekkel ezelőtt az utasok tájékoztatása nélkül megszüntette BKV korábban a jegyek és a bérletek árában benne foglalt biztosítást (ami a közlekedési társaságnak évente mintegy 50 millió forintos kiadást jelentett). Azóta még a jogos kártérítést is csak bírósági határozatra fizetnek, amit gyakran a vétlen járművezetőkön igyekeznek behajtani. A Pandurics Anett, aki a Mabisz elnöke is, nem szövetségi véleményként azt mondta: a többi tömegközlekedési cégnél (MÁV, Volán) ugyancsak nincs a jegybe épített utasbiztosítás. Szerinte a korábbi évek káresetei kapcsán ezeknek a társaságoknak egy tartalékalapot kellene képezniük, amiből fizethetnének a pórul járt utasaiknak.