A NAV majdnem lezúzta az étel- és italautómatákat

Publikálás dátuma
2018.07.11 09:52
Forrás: Shutterstock
Fotó: /
Totális káoszba látszik fulladni az online bekötés: a gépek leállnak, a Magyar Posta hibabejelentőjénél nem veszik fel a telefont.
Totális káoszba látszik fulladni az étel-é s italautomaták július elejei kötelező online bekötése a NAV-hoz – írja a Hvg.hu. A portál szerint az előírás már előre megtizedelte a gépeket, sok pedig akkor ment tönkre, amikor bekötötték a NAV-hoz. Több üzemeltetőt is megkerestek, ők kivétel nélkül arról számoltak be, hogy rengeteg a műszaki hiba, mióta betették az egységeket a gépekbe. Egyikük szerint a rendszer gyakorlatilag csak a legegyszerűbb, érmés vásárlás esetén működik. Csak ez a kft. naponta 10-15 hibát regisztrál, és mára az anyagi kára is jelentős lett – a cég vezetője a portálnak azt mondta, jelen állapotban a hibák miatt havi 1-1,2 millió forintos bevételkieséssel számolnak. „Ezt még tetézi, hogy a folyamatos meghibásodások miatt olyan partnerekkel is feszültté vált a kapcsolatunk, már-már a szerződésbontás határára kerültünk, akikkel 8-10 éve szerződtünk, és eddig teljesen problémamentesen dolgoztunk együtt” – fűzte hozzá.
A kormány a Magyar Postát jelölte ki felügyeleti szolgáltatónak. Ez azt jelenti, hogy az üzemeltető cégeknek a Postával kell szerződniük az online egységek beszerelésére, üzemeltetésére és szervizelésére. Egy vállalkozó azt mondta, náluk a megmaradt gépek 10 százaléka 2-3 napon belül leállt, elromlott, és a Magyar Posta telefonos hibabejelentőjén egyszer sem vette fel senki a telefont, de e-mailjeikre is ritkán érkezik válasz. A Magyar Posta erre úgy reagált, hogy a bejelentéseket az Általános Szerződési Feltételeknek megfelelően kezelik, a problémákat a posta weboldalán, egy űrlapon lehet jelezni. Elismerték, hogy vannak problémák az egységekkel és az automatákkal, ezt azzal magyarázták, hogy gyártótól, szoftvertől és fizetési megoldásoktól függően sokfélék az automaták, amelyekbe a felügyeleti egységeket be kellett szerelni, nem volt könnyű munka. Emiatt a Magyar Posta a tömeges telepítés befejezése után erőforrásait a hibák elhárítására összpontosítja – ígérték. A Hvg.hu azt írja, beszéltek olyan vállalkozóval is, akinek havonta durván 2,5 millió forintot kell csak az adattovábbításért fizetnie. „Nem az a bajunk, hogy lát bennünket a NAV, hanem az, hogy milyen áron” – fogalmazott egy üzemeltető.
2018.07.11 09:52

Autóipari védővámok – Válaszintézkedéseket készít elő az EU

Publikálás dátuma
2018.07.19 14:44

Fotó: AFP/ FrankHoermann/SVEN SIMON
Nem akarják fokozni a helyzetet, de nem maradna más lehetőségük – mondta a kereskedelmi biztos.
Válaszintézkedéseket készít elő az Európai Unió arra az esetre, ha Donald Trump amerikai elnök fenyegetésének megfelelően, az Egyesült Államok védővámokkal sújtaná a gépjárművek és autóalkatrészek importját – mondta Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos csütörtökön Brüsszelben. „Az EU nem akarja fokozni a helyzetet, de ez esetben nem maradna más lehetőségünk” – szögezte le Malmström, súlyos aggodalmát fejezve ki amiatt, hogy az amerikai kereskedelmi minisztérium májusban vizsgálatot indított annak felderítésére, nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot a nagymértékű jármű- és alkatrészimport. Rámutatott, hogy ilyen vizsgálat előzte meg az acél- és alumíniumtermékekre kivetett importvámok idei elrendelését. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kettő nem említhető egy lapon, az újabb korlátozásoknak „katasztrofális” következményei lennének, mivel az EU acélt és alumíniumot 6,4 milliárd, gépjárműveket és autóalkatrészeket viszont több mint 50 milliárd euró értékben exportált tavaly az Egyesült Államokba. 
2018.07.19 14:44
Frissítve: 2018.07.19 16:58

Több tízezer magyar dolgozót és 800 milliárd forintot érinthet Trump keménykedése

Publikálás dátuma
2018.07.19 09:07

Fotó: / Németh András Péter
Amerika és Európa vámháborúját Magyarország szenvedheti meg leginkább.
25 százalékát
értékesítik az európai autóexportnak az Egyesült Államokban, így a vén kontinenst meglehetősen érzékenyen érinti, ha a vámháború miatt visszaesik az autóipar. Ráadásul globális mércével nézve a kelet-közép-európai térség az ágazat GDP-arányos súlya (és exportrészesedése) kiemelkedik a világ országai közül, írja a portfolio.hu. Szlovákiában és Csehországban a nettó autóipari export (vagyis a behozatallal korrigált kivitel) a GDP 11,8 százalékát tette ki, Magyarország esetében pedig 7,2 százalékvolt ez az arány (utóbbi  mintegy 2700 milliárd forintot jelent).
Arra az eredményre jutottak, hogy Magyarország van kitéve a leginkább az autóipari kereslet változásának, vagyis jó időkben mi profitálunk a leginkább a fellendülésből, ha rosszra fordul a helyzet, akkor viszont nekünk fáj a leginkább a kereslet gyengülése.
A közép-kelet-európai régió autóipartól való függősége nem csupán az exporton belüli részesedésben látszik: Csehország, Magyarország, Lengyelország és Románia ipari termelésének a 17 százalékát, a foglalkoztatásnak pedig a 16 százalékát adja a szektor.
A régiós országok közül Magyarországnak fájna a leginkább, ha Trump beváltaná fenyegetését. A Magyarország esetében számított GDP-arányos bruttó kitettség 2 százalékos (mintegy 780 milliárd forint) azt jelenti, hogy a hazai éves össztermék ekkora része forog veszélyben. És persze nem tudni, hogy a kapcsolódó részeivel mintegy 100 ezer embernek 
2018.07.19 09:07
Frissítve: 2018.07.19 09:09