Előfizetés

Szíriai harci repülőt lőtt le Izrael

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.07.24. 14:52
A szír légierő Szu-22-es harci repülője - illusztráció.
Fotó: Rami al SAYED / AFP
Aszad légi ereje 2 kilométer mélyen járt az izraeli légtérben az IDF közleménye szerint.
Egy orosz gyártmányú, a szíriai légierőhöz tartozó Szu-22 vagy Szu-24 típusú vadászgép behatolt Izrael légterébe, ezért kettő Patriot rakétával végeztek vele - írja a Times of Israel az ország hadseregének, az IDF-nek közleménye alapján.
Utoljára 2014-ben történt hasonló eset. Júliusban pedig a szír hadsereg két drónját is lelőtte az izraeli légvédelem: az egyiket még 13-án a két ország közti demilitarizált zónában érte utol a végzete, a másik - két nappal korábban - nagyjából 10 kilométer mélyen járt Izrael légterében, mikor megsemmisítették. Nemrégiben pedig a szír légvédelem lőtt le egy izraeli F-16-os vadászrepülőt, mikor az iráni célpontokra mért csapást Szíria területén.
Mindez egy nappal az után történt, hogy hétfőn két, földi célpontok megsemmisítésére szolgáló szíriai rakétát is lelőtt az IDF, miután azok - nagyjából félt tonna robbanószerrel megrakva - Izrael felé tartottak. A hétfői riasztás ugyanakkor tévesnek bizonyult, a szíriai rakéták még az ország területén becsapódtak.
A közlemény alapján az incidens a Golán-fennsík fölött történhetett. A területet egy részét még a hatnapos háborúban foglalta el Izrael 1967-ben, 1981-ben pedig annektálta a fennsíkot. Ugyanakkor Szíria nem mondott le róla, és az ENSZ sem ismeri el az izraeli hódítást.

Csaknem hat évtizede nem tapasztalt szárazság és hőhullám sújtja Nagy-Britanniát

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.07.24. 12:55
Emberek a londoni a Potters Field Parkban, a Tower híd közelében 2018. július 2-án
Fotó: TOLGA AKMEN / AFP
Az elmúlt hetekben több mint kétszáz ember szorult kórházi ellátásra a hőség miatt.
1961 óta nem tapasztalt szárazság és hőhullám sújtja Nagy-Britanniát, az ország egyes részein éjszaka sem csökken a hőmérséklet a nyári nappalokon amúgy megszokott 21-24 Celsius-fok alá – írja az MTI. A lakosságot arra figyelmeztették, hogy kerüljék a napsütést, főleg a délelőtt 11 és a délután 3 közötti órákban. Keddi előrejelzések szerint a hőség csütörtökön vagy pénteken 35 fok felett tetőzhet. A szigetországban a hétfői volt az év eddigi legmelegebb napja, a Suffolk grófságbeli Santon Downhamben 33,3 fokot mértek. Anglia középső és délkeleti területeinek nagy részén a második legerősebb, narancsfokú riasztás van érvényben. Az országban sok helyen 54 napja nem volt számottevő csapadék, a Suffolk megyei Bury St Edmunds környékén pedig már 48 napja egyáltalán nem esett eső. A csapadékmennyiség rendszerint ötszöröse a mostaninak – közölte a meteorológiai hivatal szóvivője kedden, hozzátéve, hogy Anglia egyes részein csak a megszokott csapadékmennyiség hat százalékát mérték a nyár eddigi szakaszában. A július 16-át megelőző hat hétben mindössze 47 milliméter csapadék hullott az Egyesült Királyságban kedden közzétett adatok szerint. A brit állami egészségügyi szolgálat (NHS) felhívta a figyelmet arra, hogy a hőség főként az idősekre, a kisgyerekekre és a krónikus betegekre lehet veszélyes. Tájékoztatásuk szerint az elmúlt hetekben több mint kétszáz ember szorult kórházi ellátásra, mert túl sokáig voltak napon. A hetek óta tartó szárazság és a nagy meleg miatt szinte őszi táj képét mutatják a parkok, kiégett bennük a fű. A Manchestert, Liverpoolt és Umbriát ellátó United Utilities vízszolgáltató hétmillió embert érintő locsolási tilalmat rendelt el augusztus elejétől. Erre 2012 óta nem volt példa az országban. A szakemberek szerint a kánikulai hőség akár még hetekig eltarthat Nagy-Britanniában. 

Kiakadtak a légitársaságok a francia irányítók sztrájkjai miatt

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.07.24. 12:44

Fotó: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP
Az összes európai késés 33 százalékáért felelősek a munkabeszüntetések.
Több légitársaság is panaszt tett az Európai Bizottságnál a francia légiforgalmi irányítók sztrájkjai miatt, mivel a munkabeszüntetési akciók korlátozzák az emberek unión belüli szabad mozgásához fűződő alapelvet – írja az MTI. A British Airways, az Iberia, a Vueling, az Aer Lingus, illetve a Level légitársaságok anyavállalata, az International Airlines Group (IAG), a Ryanair, az easyJet és a Wizz Air közös, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint nem a sztrájkhoz fűződő jogot kérdőjelezik meg, hanem úgy vélik, Franciaország megsérti az európai uniós jogot azzal, hogy a sztrájkok ideje alatt nem engedélyezi az ország feletti átrepülést. Az érintett utasoktól ezáltal megvonják azt az alapvető szabadságot, hogy a sztrájk által nem érintett tagországok között utazhassanak. Megjegyezték, hogy a francia légiforgalmi irányítók idén 300 százalékkal többet sztrájkoltak, mint 2017 azonos időszakában, még a francia szenátus is elismerte, hogy az ország irányítóinak munkabeszüntetése az összes európai késés 33 százalékáért felelős. Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója a közlés szerint azt mondta, a sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a mozgás szabadságával, és a sztrájk minden légitársaságot érint, különösen a Marseille és a Földközi-tenger térsége feletti átrepülő cégeket és utasait, de Spanyolország turizmusára és gazdaságára is negatív hatással van. Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint az európai légiforgalmi irányítás az összeomlás határán van, miután járatok százait kell törölni vagy későbbre halasztani naponta akár a légiirányítók sztrájkjai miatt, vagy azért, mert kevés a légiforgalmi irányító Európában. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója aláhúzta: az ügy kezelésének elsődleges fontosságúnak kell lennie az európai hatóságok számára, mivel már több ezer utazó terveit húzta keresztül Európa-szerte, hogy a francia szakszolgálat képtelen folyamatos és megfelelő szolgáltatást biztosítani. Végül pedig a légitársaságoknak kell a következményekkel megbirkóznia – tette hozzá. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) múlt héten közölte, hogy az első fél évben kétszer annyi perc késést regisztráltak a légiközlekedésben, mint az előző év azonos időszakában, ezért a szervezet azonnali intézkedéseket kér a kormányoktól és a légiforgalmi irányító szolgálatoktól. Az európai áramlásszervező Eurocontroltól kapott adatok alapján az IATA azt írta, az első fél évben 47 ezer percet késtek a járatok, ami 133 százalékkal több mint az előző év azonos időszakában mért szint. Idén júliusig több mint 16 ezer járat késett csak az irányító szakszolgálatok sztrájkjai miatt, ez több mint 2 millió utast érintett.