film;Inkubátor;

2018-07-25 15:15:24

"Nem beszélünk a dolgokról, hanem megmutatjuk"

Klasszikus háború előtti épület, mely csaknem kihalt – nem véletlen, hiszen nyári szünet lévén az iskolát épp itt-ott felújítgatják, de ez nem zavarja az egyik legújabb inkubátoros film forgatását: a Senki nem megy sehova forgatási munkálatait az elsőfilmes Hartung Attila dirigálja.

A Magyar Nemzeti Filmalap Inkubátor programja sikeresnek mondható. Kezdő titánok kapnak itt lehetőséget, hogy szűkös anyagi keretek között (62 millió forintos támogatással), de teljes alkotói szabadsággal létrehozhassák első egészestés alkotásukat. A Hartung Attila rendezte Senki nem megy sehova is ilyen produkció, a Filmteam gondozásában készül. Az alkotók szinopszisa szerint ez a mű lesz az első hazánkban, amely kifejezetten a Z generáció életét mutatja be, mindemellett olyan képet kapunk a budapesti éjszakai életről, őszinte és nyers korlenyomat lesz. Izgalmas terv, így szívesen látogattuk meg a stábot a BMSZC Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolában tartott forgatási napon. 

Iványi Petra producer elmondta, hogy a tervek szerint huszonnégy napot forgatnak, abból tizenkilencet éjjel. Azaz voltam olyan mázlista, hogy a ritka nappali szcénák egyikét kaptam el, ahol a felnőttek sztorijának egyik mellékszálát veszik fel. Mielőtt azonban betekinthettem volna a jelenetbe, a producertől megtudtam, hogy az éjszakai jelenetek elsősorban „szakadt” belvárosi kocsmákban fognak játszódni, köztük sok legendás helyen – például a nemrég bezárt Wichmann is kinyit a stáb kedvéért. Egyszóval, a film már most várostörténeti jelentőségű. 

A konkrét cselekményből annyi biztos, hogy a központi karakter, Gergő érettségi után egy amerikai egyetemre megy továbbtanulni, ám előtte még bulizik egy nagyot legjobb barátaival, Ábrissal, Bandival és Patrikkal. A banda provokatív videókat készít a netre, versengésszerű kihívásokkal próbál minél nagyobb nézettséget elérni. A határaikat feszegetik. Egy házibulin a fiúk túl messzire mennek: Gergő fogadásból lefekszik egy lánnyal, Lillával. A buliról készült felvételek botránnyá fajulnak a közösségi médiában, Lilla pedig eltűnik. A bűntudattól gyötört Gergő beleveti magát a budapesti éjszakába barátaival, hogy megtalálja a lányt és megpróbálja tisztázni a történeteket. Arra a kérdésünkre, hogy a film mennyire lesz „belemenős”, Hartung Attila rendező úgy reagált, hogy ebben a produkcióban nem beszélni fognak a dolgokról, hanem megmutatják azokat. 

A rendező – aki Kerékgyártó Yvonne-al együtt jegyzi a forgatókönyvet – szavai szerint a Senki nem megy sehova elsősorban azt vizsgálja, hogyan lehetséges kezelni egy kibeszéltelen témát, ami újabb és újabb gátlásokat szül, illetve, hogy milyen pozitív végkimenetele lehet egy ilyen történetnek. A film képi világa igencsak játékos lesz, mivel hagyományos filmkamerával rögzített képsorokat kiegészítik majd a fiatalok által okostelefonnal rögzített, kissé roncsolt képi világú alternatív jelenetsorok, melyek dramaturgiai szempontból is jelentősek lesznek.

A konkrét szcéna, amelybe az egyébként ájulásközeli nyári hőségben betekinthettünk, egy klasszikus szocreál tanári szoba, ahol egy tanár aggódik a Lillát ábrázoló videók miatt, míg az igazgatónő inkább eltussolná a dolgot. Lám, a mutyi már ezen a szinten is tetten érhető. A legkomolyabb drámai ív a gyerekszeplőket érinti – hangsúlyozta Hartung Attila, hozzátéve: mindenki a saját érdekei szerint kezeli a szituációt. Kérdés, hogy az adott karakter képes-e tükörbe nézni. A rendező szerint a film a folyamatos felelősségvállalás témakörét járja körbe, különböző - gyerekek és felnőttek - szempontokból.

Az autentikusság okán a filmben a főszerepeket valóban fiatalok játsszák: például Yorgosz Goletsas amatőr színész (mert az alkotók szerint ebben a korban még mindenki az), a Deep Glaze zenekar frontembere alakítja Gergőt, valamint Sipőcz András ‘Csipesz’ népszerű vlogger, youtuber is jelentős szerepet kapott. A filmben Lillát László Panna, László Zsolt színművész lánya alakítja, akinek korábban már volt egy kisfilmes megjelenése. Hartung szerint igen felszabadító ilyen fiatalokkal dolgozni, mivel amikor ráéreznek a karakter lényegére elképesztő az a művészi szabadság, ami meg tud közöttük születni.