Chris Nagele néhány éve nyitott irodába költöztette a korábban otthonról dolgozó munkatársait. Úgy gondolta, ha mind együtt vannak, könnyebben és jobban megy majd az együttműködés. Gyorsan kiderült azonban, ez hatalmas tévedés: Chris és az emberei is elégedetlenek voltak, ráadásul a hatékonyságuk is romlott. Így körülbelül három évvel később a vállalkozás egy tízezer négyzetméteres irodába költözött, ahol mindenkinek zárható ajtóval elválasztható saját tere lett. Bár nem valószínű, hogy a nyílt irodák kimennek a divatból, sok cégvezető elkezdte követni Nagele példáját – olvasható a BBC cikkében.
Multitasking, hatékonyság a nyüzsgésben – nem megy
A zsúfolt és hangos nyílt irodákban állandó a nyüzsgés, folyamatos a beszéd. A személyes telefonhívások nemcsak megzavarnak, megszakítják és akár hosszabb időre elvonják a figyelmünket, hanem szorongást okoznak, sőt valósággal „fájnak is az agyunknak” – állítja a cikk kutatási eredményekre hivatkozva. „Multitaskolni”, azaz több feladatot végezni egyszerre pedig nem is tudunk. A nyitott tér a memóriára is rosszul hat. Különösen igaz ez akkor, ha a dolgozóknak még állandó helyük sincs.
A Sydney Egyetem professzora felmérések eredményeit ismertetve elmondta, sokak számára a legzavaróbb az állandó zaj. Teljesen nyitott irodában dolgozó emberek közel fele, az alacsony falú kabinokban ülők mintegy 60 százalékát zavarják a hangok. A saját szobában dolgozóknál ez az arány csupán 16 százalék. Ők egyébként még 14 szempont, például hőmérséklet, levegőminőség tekintetében is elégedettebbek voltak.
Kreatív ötletek helyett ajándéktippek
Az egylégterű irodákba zsúfolásnak a költségtakarékosság melletti másik fő indoka az szokott lenni, hogy növeli az együttműködést. A felmérések azonban ezt sem igazolják: az emberek „összezárva” ugyan többet beszélnek, de nem feltétlenül munkával kapcsolatos dolgokról. Kreatív ötletek helyett inkább karácsonyi ajándékról, házassági problémákról esik szó. Ráadásul míg a konyhában vagy közösségi terekben folytatott kommunikáció mindkét fél „akaratából” jön létre, a munkatérben előfordulhat, hogy a megszólított ember hiába dolgozna, kénytelen megszakítani munkáját egy „kéretlen” beszélgetés miatt.
Az eredményes munkához összpontosításra van szükség, amire egy forgalmas, zajos teremben sokkal kevésbé van lehetőség, mint egy csendesben - mondta Augustin.
A Budai Egészségközpont szakorvosai szerint az open office beteggé is tehet. Egy tanulmány eredményeit ismertetve közleményükben azt írták, már három óra zajban dolgozás is jelentősen és fölöslegesen megemeli az adrenalinszintet, amely többek között a szorongás kialakulásáért is felelős. Az, hogy az egyterű irodákban az embereknek megszűnik az intim szférájuk, szintén szorongást okozhat. Kevesen bírják például, ha rálátnak a monitorjukra, hiszen, lássuk be, ez még akkor sem kellemes, ha semmi „rosszat” nem csinálunk. Akinek a háta mögött folyamatosan sétálgatnak, kiszolgáltatott helyzetben érezheti magát. Az pedig teljesen egyértelmű, hogy az egyterű irodákban a vírusok is pillanatok alatt elterjednek.
Hogyan ne őrjítsük meg a kollégáinkat?
Mobiltelefonunkat halkítsuk le.
Magánbeszélgetéseinket ne a közös térben bonyolítsuk.
A munkaasztaloknál lehetőleg ne együnk, de az erős, jellegzetes illatú ételek fogyasztását mindenképp kerüljük el.
Tartsunk rendet az asztalunkon.
Ne kommentáljuk hangosan a munkafolyamatot és az éppen elért részeredményünket, de hírrádióvá se alakuljunk.
Zenét csak fülhallgatóval hallgassunk.
Ne tartsunk megbeszéléseket az íróasztalnál. Ha néhány percnél hosszabb ideig szeretnénk valamiről értekezni, menjünk ki.
Ha elkaptunk egy vírust, inkább maradjunk néhány napot otthon.