Tombol a hőség Horvátországban, vörös riasztást adtak ki

Publikálás dátuma
2018.07.31 14:17

Fotó: AFP
Hvar szigetén már reggel hét órakor 30 fokot mértek.
Nagy a hőség Horvátországban: az MTI összefoglalója szerint a meteorológiai szolgálat (DZMH) kedden az Adriai-tengerpartra, Isztriától Dubrovnikig vörös riasztást adott ki, míg a középső részeken egyelőre narancssárga és sárga jelzés van érvényben. A veszélyességi fokozatok skáláján a sárga a legalacsonyabb szint, ezután következik a narancs, míg a vörös jelenti a legveszélyesebb szintet.      A szárazföldi részeken tikkasztó a hőség, 32-33 fokot mértek, a nappali hőmérséklet elérheti a 37-38 fokot is. A tengerparton is nagy a forróság. A hőmérséklet az éjszakai órákban sem csökken, a legmagasabb nappali hőmérséklet 32-37 fok körül alakul. Hvar szigetén már reggel hét órakor 30 fokot mértek.      A meteorológiai szolgálat hétnapos előrejelzése szerint a kánikula szerdáig marad, majd változékonnyá válik az időjárás, a hét második felében helyenként rövid záporok, zivatarok is kialakulhatnak, de a hőség marad, és az éjszakák sem hűlnek le.      A szakemberek azt tanácsolják, hogy az emberek igyanak sok folyadékot, a strandolók húzódjanak árnyékba a déli órákban, és lehetőleg – főleg az idősek és a betegek – maradjanak inkább otthon, tartózkodjanak elsötétített, hűvös térben.      Horvátországban eddig 1981. augusztus 4-én mérték a legmagasabb hőmérsékletet a Dubrovnik és Split közötti Ploce városában, 42,8 fokot árnyékban. A fokozott tűzveszély miatt tilos tüzet rakni olyan területeken, ahol az tovább terjedhet. A tüzet okozók 15 ezertől 150 ezer kunáig (640 ezer forinttól 6,4 millió forintig) terjedő pénzbírságra büntethetők, vagy 60 nap elzárást kaphatnak.
Frissítve: 2018.07.31 14:17

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27